„Pane policisto, bylo to jen 57 km/h.“ Pokuta 7,6 milionů Kč? Ano, schválili „superpokuty“, ode dneška je lepší chodit pěšky

Omezení rychlosti značkou na jednom úseku mizí, stále častěji jsou zaváděný plošně zóny se sníženou maximálkou a vysokou pokutou.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Dobře už bylo a to, co bude následovat, rozhodně nebude lepší. Tedy, v rámci společenské a ekonomické situace se máme skvěle. Ale jako motoristé, to už tak skvělé není. Omezení, nová a přísnější pravidla, zákazy. Jak u nás, tak v Evropě, kde situaci v redakci AutoŽivě monitorujeme. Teď se „bouří“ řidiči na italských silnicích. Problémem je podle kritiků zavádění zón s třicetikilometrovou rychlostí. Tam, kde byla dřív padesátka, platí teď 30 km/h.

Zóny s 30 km/h rychlostí se množí u nás i všude v zahraničí

Za sebemenší provinění může následovat trest. Nejprve šlo o oblast počátku Olbia, pak přišla řada na Bologna. A následovala další italská místa, v mnoha dalších městech, velkých i malých, bylo rozhodnuto o přijetí opatření plošného omezení rychlosti. A začalo se diskutovat. Koncept „30 km/h zón“ je v Itálii stále rozšířenější. Debata spojená s jejich zavedením tam údajně stále zuří téměř stejně jako na začátku, kdy bylo pro motoristy nemožné udržet na uzdě zjevnou rozladěnost.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Motoristé, kteří nesouhlasí, kritizují omezení volného pohybu uvnitř městských částí. Výskyt nehod s vážnými následky v ulicích centra je podle nich vzácný. Zóna 30 byla podle nich vytvořena s velmi specifickými účely. Jakými? Perzekuce řidičů a vybírání pokut do městské pokladny. Jízda v městských centrech výrazně pod tradičním limitem 50 km/h podle navrhovatelů zajišťuje lepší „spolužití“ aut, cyklistů a chodců. Podepisuje se pozitivně na snížení znečištění ovzduší, a dokonce i hluku. V Bologni a jinde byly protesty proti zavedené zón marné.

Až 2 500 Kč pokuta pro ty řidiče, kteří nemají tyto 2 povinné položky s sebou v autě. Policie o tom vůbec nediskutuje

Argumentace, že toto opatření povede k dopravní zácpě a obecně k výraznému zpomalení dopravy, nezabrala. Italové se bojí dalšího problému. Zavedení pokut podle výše příjmu. Obávají se inspirace v takzvaném švýcarském systému. Oponenti restrikcí říkají, že jste-li bohatí, dávejte si pozor, abyste nejezdili rychle. Může vzniknout nepříjemný precedent. Motoristi se obávají, aby nezačala platit v Itálii mnohem přísnější pravidla, jako nedaleko za hranicemi. Kritici připomínají to, co se údajně stalo před několika lety ve Švýcarsku.

Čím bohatší řidič, tím vyšší pokuta? Ano, jsou země, kde to platí

Rozruch vyvolalo, když řidič přistižený při překročení rychlosti jel 137 km/h ve svém Ferrari Testarossa a dostal pokutu 299 000 franků. To bylo tehdy přibližně v přepočtu 7,6 milionu Kč. Ano, čtete správně, v těchto končinách se pokuty ukládají na základě příjmu pokutované osoby. Je jasné, že k výpočtu správné výše pokuty je zapotřebí několik dní k dohledání. A tehdy se „našlo“ na bankovního účtu pachatele kolem 20 milionů eur.

iZdroj fotografie: pokuta-rychlost-milion

Nedávno předtím se stalo, že jiný nešťastník dostal pokutu téměř 2,5 milionu Kč v přepočtu za překročení rychlosti o 57 km/h. Jisté je, že přijetí tohoto nařízení v Itálii by se rovnalo zavedení daně z majetku. U nás v ČR? To by byl prostor pro korupci a vydírání, že? Mimochodem u nás (zatím) samozřejmě nic takového neplatí. Ukázkou je tři roky starý případ z Moravy.

Překročení rychlosti je za vysokou pokutu, ale ne v milionech Kč

Řidič ve Ferrari uháněl rychlostí 212 km/h a jako dráhu si vybral Přerovskou ulici v Olomouci. Mladý pilot rychlost v obci překročil o více než 160 km/h. Výtečník uznal chybu, s policisty spolupracoval a uvedl, že měl auto půjčené a chtěl si ho vyzkoušet. Neznám výsledek, ale tehdy mu za to hrozila pokuta od 5 tisíc do 10 tisíc korun. Ve Švýcarsku by ho za to asi na místě ostříhali do hola. Zpět do Itálie. Čeští řidiči tam jezdí často a blíží se čas dovolených. Je třeba tedy dávat si pozor a vnímat začátky zón s omezenou rychlostí, protože uvnitř už pak žádné značky nejsou. Ale policie s pokutovými bloky nespí.

Jsou zóny 30 km/h v pořádku?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články