Černá šipka a tenká čára na tabulích u výjezdů z dálnic mají jasný smysl: Policie z nich může začít zkoušet řidiče

Dálniční ukazatele informují o více věcech, než si běžní motoristé myslí, stačí jen znát pravidla. U nás i v zahraničí.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Jeden by si myslel, že se nás četné šipky na žlutém podkladu netýkají. Jak by mohly, jde o německý typ značení. Jenže jak často v redakci AutoŽivě připomínáme, Německo je naším přímým sousedem a denně tam jezdí tisíce českých řidičů. A ti by měli vědět, jak se na tamních komunikacích chovat. Třeba vědět, co znamená žlutá značka s černou šipkou. Černá čára na značkách východů je jedním z těch detailů, které většina řidičů vnímá spíš podvědomě. Málokdo se nad nimi skutečně zamyslí.

Německé dálnice jsou skvělé nejen pro neomezenou rychlost

Přitom právě tahle nenápadná linie dokáže v praxi rozhodnout o tom, jestli se na dálnici nebo rychlostní silnici zorientujete včas, nebo jestli vás překvapí nečekaný sjezd, který jste v mapě přehlédli. Je tady už jasné, že se jedná o dálniční značení. Když jsem se poprvé začal zajímat o to, proč vlastně na některých směrových tabulích najdete černý pruh, zatímco na jiných ne, narazil jsem na překvapivě propracovaný systém, který má v německém značení jasně daná pravidla.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Koláž Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz / Depositphotos

A právě tahle pravidla jsou často tím, co odlišuje zkušeného řidiče od někoho, kdo jede jen podle navigace a nevnímá, co se kolem něj děje. Všimli jste si někdy, že na některých žlutých směrových tabulích, které ukazují směr na výjezdy z dálnic nebo rychlostních silnic, vede přes šířku značky výrazná černá čára? Není to žádná grafická ozdoba ani náhodný prvek, ale přesně definovaný symbol, který má svůj význam. Žluté ukazatele u sjezdů skutečně velmi často obsahují vodorovné čáry. Kdo si myslí, že slouží pouze k oddělení míst nebo směrů, mýlí se.

Auta z Německa mívají na skle zelenou nálepku. Nemá smysl si ji tam nechat, i když bez ní hrozí pokuta 2 200 Kč

Tato čára ve skutečnosti nese důležité sdělení. Každý, kdo jede po dálnici a chystá se sjet z dálnice, už černou čáru pravděpodobně viděl. Odděluje města na značce, označující další sjezd. Čára ale neslouží jen k lepšímu uspořádání na tabuli. Ve skutečnosti má hlubší význam. Značky s černou čarou se nazývají v překladu z němčiny jako předběžné dopravní značky. Předběžné dopravní značky slouží k tomu, aby řidiče předem informovaly o směru provozu. Nejznámějším příkladem je pravděpodobně značka s několika šipkami označujícími jízdní pruhy pro nadcházející sjezdy. Každá šipka představuje jeden jízdní pruh. To asi znáte.

Symboly a znaky ukazují, jak bude vypadat další dálniční sjezd

Čáry, mezi nimi šipky, prostě pruhy. Co znamená čára na tabuli, o které je řeč, s místními názvy? Tenká černá čára označuje, kolik jízdních pruhů je k dispozici u dalšího sjezdu. Jde o důležité informace, i když poněkud méně nápadné než na značce se šipkami. Je to vlastně taková vizuální pomůcka, která vám dává jasný signál: pozor, blíží se sjezd, zpomalte, rozhlédněte se a připravte se na případné změny v provozu.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Plus dodává, co se bude dít, kolik pruhů lze čekat, jaké sjezdy. V Německu, kde je systém dopravního značení považován za jeden z nejpropracovanějších v Evropě, je tahle čára naprosto běžnou součástí směrových tabulí. Podle oficiálních předpisů se používá na žlutých značkách, které označují výjezdy z dálnic (Autobahn) nebo rychlostních silnic. Je to jednoduché, logické a v praxi velmi účinné. V České republice se podobný systém používá na některých rychlostních silnicích a dálnicích, i když ne vždy je značení tak důsledné jako v Německu.

U nás se používá značení v kombinaci zeleného podkladu a bílých znaků. Nicméně se ukazuje, že sedm z deseti lidí dnes sází spíše na navigaci než na cedule. Udělali jsme v redakci AutoŽivě průzkum a zjistili jsme, že 70 % řidičů jezdí automaticky s navigací nebo nějakou navigační aplikací v mobilu. A cedule vůbec nesleduje. Zkusil jsem vytvořit návrh, jak by taková cedule v německém formátu vypadala u nás, ale pokud lidi jezdí podle GPS, Google Maps nebo Waze, asi nemá smysl se tabulovým značením moc zabývat.

Jezdíte do Německa?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články