Felicia. Felda. Felina. Tyto a mnohé další (z nichž některé popravdě nejsou moc lichotivé) přezdívky vznikly během let, kdy Škoda Felicia byla zřejmě nejvíce kupovaným, prodávaným a vůbec užívaným vozem v České republice. Nástupce Favorita byl pro Škodu Auto nepochybně trefou do černého a dokonalým jackpotem v jednom, prodeje lámaly rekordy a vydělanými stovkami milionů jenom za Felicie by mohla Škoda tehdy saturovat státní rozpočet ČR. Přesto existuje verze, která toto všechno dokonale popírá. Pojďme se na ni s redakcí AutoŽivě.cz podívat společně.
Výsledek spolupráce s legendou socialistického tuningu a motorsportu: MTX
A co je na ní nevtipnější: nejmenuje se vůbec Felicia. MTX Cabrio 7-16 je totiž jedním z nejvzácnějších a nejzajímavějších automobilů, které kdy vznikly v České republice. Kabriolet představuje jedinečný projekt, který spojil tradiční českou automobilku AZNP Škoda s tehdejším podnikem Metalex (MTX), známým svou specializací na stavbu sportovních a speciálních automobilů. Velmi známé jsou například Formule Metalex, kde se jezdil dokonce seriál okruhových závodů s identickými formulovými vozy z dílen MTX.
Největšího věhlasu přitom Metalex (MTX) dosáhl v 80. a 90. letech, kdy se specializoval jak na vývoj, tak i na výrobu sportovních a závodních automobilů. MTX také nabízel běžným motoristům úpravy sériových vozů, dnes bychom tedy řekli, že šlo o tuningovou/sportovní firmu, cosi jako AMG pro Mercedes nebo Abt pro VW. Inženýři Metalexu měli zkušenosti s realizací technicky náročných projektů, díky čemuž mohla vzniknout Škoda Felicia MTX Cabrio.
Škoda Felicia jako čtyřdvéřový kabriolet s ochranným obloukem
Felicia MTX Cabrio se od původní Felicie liší na první pohled: má otevřenou karoserii, jež byla kompletně přepracována v Metalexu. Nejvýraznějšími úpravami bylo odstranění střechy, zpevnění karoserie a přidání obloukového rámu, který zajišťoval bezpečnost posádky při případném převrácení vozu. Přes zkušenosti MTX však byla výroba velmi náročná a drahá, což vedlo k tomu, že vzniklo pouze několik desítek kusů Cabria 7-16. To z něj však na druhou stranu dnes dělá zajímavý předmět pro sběratele.
Drahé úpravy karoserie, u které pravděpodobně nikdo nikdy nepředpokládal, že by měla přijít o jednu ze svých hlavních nosných součástí, totiž střechu, vedly ve finále k tomu, že nezbylo mnoho prostoru na úpravu motorů. Standardní 1,3/50 kW nebo později 1,6/55 kW tedy musely případným zájemcům o vítr ve vlasech s erbem Škody na kapotě stačit. Jenže: dnes vám to pochopitelně může být jedno. Cabrio 7-16 je především unikátní kousek české strojírenské/automobilové historie. A jako takový je také oceňován. Vyšší statisíce za Felicii? V tomto případě ještě levná cena.
Ještě zajímavější je Škoda Felicia Fun. A paradoxně dostupnější
Tak co říkáte, nenecháte se zlákat ke koupi? Je krásná, o tom není sporu. Ale možná bych raději uvažoval o ještě více ujeté, a paradoxně dostupnější (neb ve větší sérii vyrobené) Škodě Felicii Fun. Žlutý kabrio-pickup s otevřenými zadními sedačkami už naše Škoda na milion procent nikdy nevyrobí. A třeba v Německu jich pár na prodej je v podstatě neustále. Viz třeba tato. Navíc na první pohled vysoká cena by se pevně věřím mohla při osobním jednání přímo na místě velmi změnit. To auto je zajímavé, ale tu cenu samozřejmě nemá. Co myslíte, nestálo by to za pokus a vlastnictví unikátního kabrio-pickupu?