Kdo si chce koupit ojeté auto, od určitého věku musí počítat, že některé značky a modely bez vysokého poplatku navíc neprojdou.
Člověk někdy zapomene a pak se diví, mám to z vlastní zkušenosti. Pomáhal jsem známému s přepisem auta na inspektorátu a úřednice mě požádala o deset tisíc Kč. Ne samozřejmě jako o úplatek, aby to tak nevyznělo. Auto bylo staré, šlo o klasický sportovní automobil, který byl mimo ekologické třídy moderních aut. Takže „desítka“ šla do kasy, jinak by auto nebylo možné přihlásit. Ekologická daň je poplatek za převod vozidla nesplňujícího určitou emisní normu, v České republice jde o pevně zakotvený prvek legislativy týkající se registrace starších automobilů.
Jednoduše řečeno, převod starého auta se prodražuje
V redakci AutoŽivě často vysvětlujeme a pomáháme čtenářům s převodem a registrací a toto je součástí. Poplatek byl tedy zaveden v roce 2009 s cílem omezit provoz vozidel, která nesplňují moderní emisní standardy. Tím přispět ke zlepšení kvality ovzduší. Jak jinak, zase tady máme kamufláž pod rouškou ekologie, ve výsledku jde o peníze do veřejného rozpočtu. V praxi se ekologická daň týká především osobních a lehkých užitkových vozidel do 3,5 tuny, která byla poprvé registrována před rokem 2009 a nesplňují emisní normu Euro 3 nebo vyšší.
Výše poplatku je odstupňována podle toho, jakou emisní normu vozidlo splňuje. Pokud vozidlo nemá katalyzátor, tedy spadá do kategorie bez emisní normy, činí poplatek 10 000 Kč. To je ten můj případ. U vozidel s katalyzátorem, která splňují pouze normu Euro 1, je stanovena částka 5 000 Kč. Pro vozidla splňující normu Euro 2 je poplatek 3 000 Kč. Jakmile vozidlo splňuje normu Euro 3 nebo vyšší, ekologická daň se při převodu neplatí. Tento poplatek je jednorázový a vztahuje se pouze na první převod vozidla po 1. lednu 2009.
Poplatek je jednorázový, ekologický smysl tak nedává
Pokud již byla ekologická daň za konkrétní vozidlo jednou uhrazena, při dalším převodu se již nevyžaduje. Tato skutečnost je často uváděna v inzerci ojetých vozidel, kde bývá poznámka „ekodaň zaplacena“ nebo naopak „ekodaň nezaplacena“, což má přímý dopad na konečnou cenu a administrativní náročnost převodu. Jak to chápat? Jednoduše, pokud jednou poplatek již někdo zaplatil, podruhé se neplatí. Tak kde je tedy ten „výchovný“ aspekt, aby se s „neekologickým“ autem dál neobchodovalo? Nesmysl, řekl bych.
Pro zjištění, jakou emisní normu konkrétní vozidlo splňuje, je nejjednodušší nahlédnout do velkého technického průkazu, kde by měla být emisní norma uvedena. Pokud tento údaj chybí, lze se obrátit na výrobce, dovozce nebo stanici technické kontroly, kde je možné podle VIN kódu emisní normu dohledat. V praxi je důležité ověřit si před koupí staršího vozidla, zda již byla ekologická daň uhrazena, protože v opačném případě je nutné s tímto poplatkem počítat při přepisu na nového majitele.
Auta mimo kategorie jsou zatížena poplatkem 10 000 Kč
Často se stává, že prodávající nabízí vozidlo za atraktivní cenu, avšak s poznámkou, že ekodaň není zaplacena, což může znamenat navýšení celkových nákladů o několik tisíc korun. To se týká třeba dvojkového Golfu nebo starých škodovek. Koupíte si ojetinu za dvacet tisíc, ale dalších deset necháte hned při převodu. Pozor na to. Smyslem ekologické daně je tedy motivovat majitele k obnově vozového parku.
Kdo je od ekologické daně osvobozen?
- Motocykly
- Veterány
- Vozidla o hmotnosti nad 3,5 tuny
- Držitelé průkazu ZTP nebo ZTP/P
- Osoby, u kterých dochází k převodu vozidla v důsledku vypořádání nebo vyrovnání
- Osoby, u kterých dochází k převodu vozidla v důsledku zániku společného jmění manželů
A snižování podílu starších, emisně nevyhovujících vozidel na českých silnicích. V kontrastu s tím tady máme aktuální věk vozového parku v ČR. Letos překonal hranici šestnácti let věku. Takže to evidentně nefunguje. Tak jako tak, ekologická daň je často u levných a starých aut významným faktorem, který je třeba zohlednit při rozhodování o koupi a převodu ojetého automobilu. Zájemci o skutečně staré vozy, bez ohledu na značku či model, se poplatku nevyhnou.