Vodík je ekologické palivo a je součástí molekuly vody. To (ne)znamená, že auto se spalovacím motorem může jezdit na vodu.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Ta zpráva zněla tak fantasticky, že bylo na první pohled jasné, že to nemůže být pravda. Informace ve stručnosti říká, že Toyota postavila automobil s motorem na vodní pohon. Motor, kde je palivem voda. V redakci AutoŽivě se věnujeme různým typům paliv v autech průběžně. A jedno je jisté, auto na vodu jezdit nemůže. Toyota a vodní pohon jsou přesto dvě slova, která dokázala rozvířit vody nejen mezi automobilovými nadšenci, ale i mezi těmi, kteří běžně auta vnímají spíš jako nutné zlo než jako předmět zájmu.
Auto na vodu není a existovat nebude, není to prostě možné
Internetem se začaly šířit zprávy, že japonský gigant údajně představil auto, které jezdí na vodu. Zní to jako splněný sen všech ekologů, ale i těch, kteří si při každém tankování povzdechnou nad cenou benzínu. Jenže realita je o poznání méně pohádková. Když jsem se začal probírat dostupnými informacemi, narazil jsem na řadu článků, které se předháněly v bombastických titulcích. „Toyota postavila auto na vodu!“ nebo „Konec benzínu, přichází vodní revoluce!“ Jenže když člověk odloží růžové brýle a začne se ptát, co je na tom pravdy, rychle zjistí, že skutečnost je mnohem střízlivější.
Toyota skutečně představila nový typ motoru. Který ale pracuje s vodíkem, ale rozhodně nejde o auto, které byste mohli natankovat vodou z kohoutku a vyrazit na cestu. Tedy s vodíkem, ne s vodou. Vodík a voda, to jsou dvě naprosto odlišné věci, i když se to na první pohled nemusí zdát. Vodík je sice součástí vody, ale získat ho z vody není vůbec jednoduché. Vyžaduje to energii, a to nemalou. Toyota už několik let vyvíjí vodíkové technologie, což je samo o sobě obdivuhodné.
Voda není vodík a získat vodík je energeticky velmi náročné
Model Mirai, který je na trhu už od roku 2014, je jedním z mála sériově vyráběných aut na vodíkový pohon. Jenže i ten potřebuje čistý vodík, nikoliv vodu. A právě tady se dostáváme k jádru celé záležitosti. Voda jako palivo zní krásně, ale fyzikální zákony jsou neúprosné. Aby bylo možné vodu rozložit na vodík a kyslík, je potřeba dodat energii. Většinou více, než kolik pak získáme zpět při spalování vodíku. Toyota tedy rozhodně nepostavila auto, které by jezdilo na vodu. To, co představila, je spalovací motor, který místo benzínu nebo nafty spaluje vodík.
A to je obrovský rozdíl. Vodíkový spalovací motor je v podstatě klasický motor s vnitřním spalováním, jen místo fosilních paliv používá vodík. Výhodou je, že při spalování vodíku vzniká jako vedlejší produkt hlavně vodní pára, takže emise oxidu uhličitého jsou prakticky nulové. Jenže i tady je potřeba být opatrný. Vodík se musí někde vyrobit, a pokud se vyrábí z fosilních paliv, což je dnes stále nejběžnější metoda, ekologická stopa není zdaleka tak malá, jak by se mohlo zdát. Toyota v poslední době testuje vodíkové motory v motorsportu.
Vodíková auta existují, nejde ale o masovou záležitost
Výsledky jsou slibné, ale zatím jde spíš o experiment než o technologii připravenou pro masový trh. Vodíkový spalovací motor má své (ekologické) výhody, ale i nevýhody. Například nižší účinnost oproti elektromobilům a stále velmi omezenou síť čerpacích stanic na vodík. Když se podíváme na čísla, je jasné, že vodíková auta jsou zatím spíš raritou. Pokud bych měl shrnout, co se vlastně stalo, tak se nestalo nic. Toyota nepostavila auto na vodu, ale pokračuje ve vývoji vodíkových technologií.
Představila, jestli si pamatuji dobře, vodíkový motor s vodním chlazením. To je zásadní rozdíl, který je potřeba si uvědomit. Vodíkový spalovací motor je zajímavá alternativa, ale rozhodně nejde o revoluci, která by zítra změnila svět. Je to spíš další krok na cestě k čistší mobilitě, která bude v budoucnu kombinovat různé technologie, od elektromobilů přes hybridy až po vodíková auta. A pokud někdo tvrdí, že si brzy koupíte Toyotu, do které nalijete vodu z kohoutku a pojedete na dovolenou, je to bohužel jen zbožné přání. Voda v nádrži místo benzínu? To zatím patří jen do sci-fi filmů.