Tato Škoda je absolutním králem české rodiny: Kdo nesouhlasí, není Čech. Spotřeba? Téměř nulová. Cena? Lidová

Ikona českého automobilového průmyslu patří po právu mezi vyhledávané ojetiny. Má co nabídnout, a přitom nestojí majlant.

i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
                   

Jsem patriot. Mám rád Plzeňský Prazdroj, Tatru, lokální producenty jídla a pití. A tím nemyslím velkopodniky agenta Bureše. A mám rád i mladoboleslavskou značku a její modely. Zejména oktávku. Škoda Octavia je pro mě už dlouhá léta takovým tichým hrdinou českých i evropských silnic. Když se někdo zeptá, jaké auto bych doporučil člověku, který hledá maximální užitek za rozumné peníze, Octavia je téměř vždy na prvním místě. Nebo Passat, ale ten je prémiovější a dražší. A o chlup lepší.

Domácí je vždy nejlepší, platí to pro jídlo i pro značku auta

Proč Octavia? Není to jen nostalgie nebo slepá loajalita k domácí značce, ale prostě fakt, že Octavia v sobě spojuje přesně to, co většina řidičů od auta očekává. Spolehlivost, úspornost, prostornost, a hlavně naprosto neuvěřitelný poměr ceny a kvality. Když se podívám zpátky do roku 1996, kdy se na trhu objevila první generace, byl to pro Škodu obrovský krok vpřed. Tehdy už byla značka pevně propojená s koncernem Volkswagen. Právě Octavia byla jedním z prvních modelů, kde se to naplno projevilo.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: S vědomím AS Automobile

Od té doby si Octavia vybudovala pověst auta, které je schopné zvládnout prakticky cokoliv. Od rodinných dovolených přes firemní flotily až po každodenní dojíždění do práce. Ať už se bavíme o první, druhé nebo třetí generaci, vždycky šlo o automobil, který dokázal nabídnout víc, než by člověk čekal. Aspoň já, podle cenovky. Největší skok ale přišel s třetí generací, která se představila v roce 2012.

Druhá neznamená horší, právě naopak, generace II. byla skvělá

Najednou tu bylo auto, které nejenže vypadalo moderně a elegantně, ale zároveň nabídlo ještě víc prostoru, lepší materiály a celkově vyšší úroveň zpracování. Interiér Octavie třetí generace je ukázkou toho, jak se dá i v relativně dostupném autě využít každý centimetr. Sedíte pohodlně, místa je dost pro všechny cestující i jejich zavazadla, a přitom všechno působí logicky a jednoduše. Praktičnost je tu na prvním místě, což oceníte při každodenním ježdění.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Ale i při delších cestách, kdy se ukáže, jak moc záleží na drobnostech. Od odkládacích prostorů až po snadno sklápěcí zadní sedačky. Když se podívám na nabídku motorů, je jasné, že Octavia vždycky cílila na co nejširší spektrum zákazníků. Benzínové motory od 1,0 do 1,8 litru a výkony od 85 do 180 koní, k tomu diesely 1,6 a 2,0 litru s rozsahem 90 až 150 koní, po faceliftu dokonce až 190 koní u benzínu a 184 koní u dieselu.

Fenomén 1.9 TDI v kombíku se zapsal zřetelně do historie

Jestliže někdo touží po sportovnější jízdě, je tu samozřejmě i verze RS. To je ale už trochu jiná kapitola. Stejně úspěšná jako „nesportovní“ verze. Tedy, ne že by Octavia RS byla sportovní. Není. Ale zákazníci ji tak vnímají, milují, kupují. Co je ale pro většinu lidí klíčové, to je spotřeba. A tady Octavia exceluje. Podle reálných zkušeností i oficiálních údajů se dá jezdit za pět litrů na sto, což je v dnešní době skoro zázrak. Přitom nejde o žádné líné auto, naopak, dynamika je v běžném provozu naprosto dostačující a motorům nechybí chuť do života. Další obrovskou výhodou je jednoduchost a dostupnost servisu.

i

Náhradní díly jsou levné, opravy snadné a většina mechaniků má s Octavií bohaté zkušenosti. To všechno znamená, že provozní náklady zůstávají nízko, což je v době, kdy ceny všeho letí vzhůru, opravdu zásadní argument. A když k tomu připočtu i pověst bezproblémového provozu a dlouhé životnosti, je jasné, proč je Octavia tak oblíbená nejen u soukromých majitelů, ale i u firem, které potřebují spolehlivý a nenáročný vůz do flotily. Co mě ale na Octavii třetí generace fascinuje nejvíc, je její aktuální cenová dostupnost.

V bazarech jich jsou spousty, je z čeho vybírat. Jen pečlivě!

Dnes už se dají sehnat slušné kusy kolem 90 000 korun. Do 120 000 korun je výběr opravdu široký. Najdete tu i auta z roku 2014 s nájezdem pod 200 tisíc kilometrů. To je nabídka, která v poměru k tomu, co auto umí nabídnout, nemá na trhu konkurenci. Když si vezmu, že za podobné peníze dnes pořídíte často jen malý městský hatchback, je Octavia s obřím kufrem, pohodlným interiérem a úsporným motorem naprosto bezkonkurenční volbou. A to nemluvím o tom, že i po letech vypadá třetí generace stále moderně a nadčasově, což je u ojetin velké plus.

iZdroj fotografie: AAA Auto

Když to všechno sečtu, je jasné, že Octavia je skutečným králem poměru ceny a kvality. Nabízí přesně to, co většina lidí od auta očekává. Ať už hledáte auto na každodenní ježdění, rodinné výlety, nebo jako spolehlivého parťáka do práce, Octavia je sázka na jistotu. Je to auto, které si na nic nehraje, ale v praxi dokáže nabídnout víc, než byste čekali. Současná čtvrtá generace je také fajn, ale jak jste asi pochopili, v tomto článku se dívám na Octavii z úhlu starší ojetiny.

V tom duchu je pro mě Octavia symbolem toho, jak má vypadat ideální auto pro běžného řidiče. Bez zbytečných kudrlinek, ale s maximálním užitkem za rozumné peníze. Pokud bych měl vybrat jedno auto, které nejlépe vystihuje pojem „král poměru ceny a kvality“, byla by to právě Škoda Octavia třetí generace. Těm, kdo mají méně peněz, bych doporučil pečlivě hledat a koupit si generace předchozí, s větším rozpočtem jít do čtyřky.

Vlastnili jste někdy Octavii?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články