Evropská unie by nám chtěla sebrat auta, zbraně a ve výsledku i vzduch, který dýcháme. Elektromobily se budou sdílet, jen pro bohaté.
Když se začalo mluvit o zákazu dieselových motorů, vypadalo to, že naftové agregáty skutečně čeká rychlý a nekompromisní konec. Politici, ekologové i část veřejnosti byli přesvědčeni, že diesel je zlo, které je potřeba co nejrychleji vymýtit z ulic evropských měst. Stačilo pár let, několik afér typu Dieselgate, a najednou se z kdysi oblíbených motorů stali téměř vyvrhelové. My to v redakci AutoŽivě vidíme jinak. Ale ano, aféra Dieselgate je něco, co neumím koncernu odpustit. Bylo to zbytečné a naftový motor jako takový to poškodilo.
Nafta není špatná, elektřina je mnohem horší, než se zdá
Města začala zavádět zákazy vjezdu, automobilky víc a víc omezovaly nabídku. Zákazníci se začali dívat po alternativách. Vše se mohlo zdát jako začátek konce. U nás to není tak dramatické. Jen málokdo vidí reálně, že by benzínová a naftová vozidla měla být postupně vyřazována z provozu. S koncem v roce 2035. V Německu ale svým způsobem zákazy jízdy pro vozidla se spalovacími motory už platí. Jenže dochází k přehodnocení. Co se teď tedy stane či nestane s naftovými a benzínovými vozidly? Jak to u sousedů probíhalo?
Klasicky, salámovou metodou. Byla doba, kdy politici prezentovali naftu pro řidiče jako atraktivní. Pak přišel zlom. Díky tomu je spalovací motor vnímán jako znečišťovatel. Jako zlo, které je třeba z měst co nejrychleji odstranit. A ti, kteří se své nafty zbavit nechtějí sami, jsou k tomu na některých místech nuceni. Například ve Stuttgartu a Mnichově, tam jsou dieselová vozidla částečně zakázána. Nyní však pomalu, ale jistě dochází k přehodnocení situace. Například Hamburk a Berlín zrušily zákazy vjezdu zavedené v letech 2018 a 2019. Mimo Německo proběhly velké změny v Itálii. Psali jsme o tom několikrát, jak 1. října 2025 měl vstoupit v platnost zákaz.
Itálie zrušila zákaz, který měl začít platit od letošního října
Zákaz pro starší dieselová vozidla splňující nižší normy Euro v severoitalských regionech Piemont, Lombardie, Emilia Romagna a Benátsko. Nyní však nastal konec. Zákaz provozu pro naftová auta se nakonec nekoná. Rozhodla o tom italská vláda a parlament. Takže i když se dlouho zdálo, že nafta bude ve městech postupně zakázána, situace se nyní mění. Zrušením zákazu nafty se italská vláda staví čelem EU a jde do přímého konfliktu s Evropskou komisí. Tohle se Bruselu nebude líbit. Dlouho plánované a oznamované zákazy vjezdu ve městech, jako je Bonn, Essen, Frankfurt, Mohuč, Kolín nad Rýnem a Gelsenkirchen, dosud nebyly zavedeny.
To je pravděpodobně částečně způsobeno tím, že mnoho řidičů se drží svých spalovacích motorů a nemohou nebo nechtějí si dovolit drahý elektromobil. To je divné, že? Kdo by chtěl vyměnit prověřený diesel, který ujede tisíc kilometrů na nádrž, za neschopný a předražený bzučák s omezeným dojezdem. Teď jsme tedy svědky zajímavého obratu. Původně striktní postoje se začínají přehodnocovat a diesel dostává nečekanou šanci na přežití. V Německu, které bylo jedním z hlavních tahounů boje proti naftě.
Do centra města jen na kole, to by byl sen bruselského šimla
Tam se začínají ozývat hlasy, že plošné zákazy nejsou tak jednoznačné, jak se původně zdálo. Například v Berlíně, kde od října platí zákaz vjezdu starších dieselů do některých částí města, se ukazuje, že dopady na dopravu i život obyvatel jsou mnohem složitější. Mnozí řidiči, kteří si před lety pořídili moderní diesel s tím, že jde o ekologickou a úspornou volbu, se teď cítí podvedeni. Najednou nemohou do centra, jejich auta ztrácejí hodnotu. Často nemají reálnou alternativu, jak se dostat do práce nebo za rodinou.
Právě tato situace vede k tomu, že se začíná mluvit o potřebě revize dosavadních opatření. Za mě se plošné zákazy ukazují jako příliš tvrdé a často i kontraproduktivní. Mnohem efektivnější je zaměřit se na skutečné problémy, podporovat moderní technologie. Zároveň je třeba brát ohled na to, co je pro lidi reálně možné. Dieselové motory rozhodně ještě neřekly poslední slovo a je dost možné, že nás v příštích letech čeká jejich renesance, samozřejmě v moderní, čistší a úspornější podobě.