Ač se mi to nechce přiznat, již více než tři dekády trávím takřka každý den v sedle jízdního kola. A jako většina skalních cyklistů mám i já více cyklošortek než džín, stejně jako mám víc dresů než triček (nebo v tomto případě tak zhruba nastejno). A i pro mne se stala přilba zcela samozřejmou součástí výbavy, v podstatě bez ní nevyjedu. V Čechách však není, od dovršení 18. roku věku, užití přilby na kole povinné. Je to tak ale správně? Neohrožují cyklisté a elektrocyklisté nejen sebe? Pojďme se na to podívat společně.
Přilba je nejdůležitější součástí výbavy každého cyklisty
Setkávám se totiž dodnes s překvapením u některých cyklistů, kteří povinné nošení přilby stále berou na lehkou váhu. „Je mi v ní horko“ případně „potí se mi v tom vlasy” (když přitom občas žádné nemá) jsou možná nejčastější argumenty, které jsem proti nošení přilby zaznamenal. Přitom požadavky zákona i dlouhodobé zkušenosti jasně ukazují, proč je přilba při jízdě na kole doslova a do písmene životně důležitá. A jak se k nošení přilby staví platná česká legislativa?
Zákon o provozu na silničních komunikacích č. 361/2000 Sb.
Podle zákona o silničním provozu (č. 361/2000 Sb.), který upravuje pravidla jízdy na kole v ČR, mají povinnost nosit cyklistickou přilbu všichni cyklisté mladší 18 let. Zákon tento požadavek formuluje naprosto jasně: dítě nebo mladistvý bez přilby nesmí na silnici ani na cyklostezku. Jakmile však člověk dovrší 18 let, povinnost z právního hlediska končí.
Dlouhodobá statistika Ministerstva dopravy i BESIP jasně ukazuje, že nehody cyklistů vedou ke zraněním hlavy až v polovině všech závažných případů. Odborníci i lékaři nejen z traumatologických center potvrzují, že právě přilba výrazně snižuje riziko fatálních poranění; podle údajů WHO (Světové zdravotnické organizace) může cyklistická přilba snížit riziko vážného poranění hlavy až o více než 60 %. Tuto skutečnost jsem, nutno dodat Bohu žel, viděl na vlastní oči při několika nehodách ve svém okolí. Cyklista bez přilby je opravdu extrémně zranitelný.
Pomníček s květinami varuje, jak dopadají nehody bez přilby
Teď v listopadu to budou již tři roky, co jsem se s partnerkou na jednom cyklovýletě „nachomýtl“ k právě takovému zranění, kdy cyklista přepadnul přes řídítka a ztratil vědomí. Střídali jsme se tenkrát na masáži srdce asi čtyři, všichni vysportovaní cyklisté, i tak z nás v teplém odpoledni stříkal pot. Minuty do příjezdu záchranky byly nekonečné, záchranářům se nakonec povedlo životní funkce obnovit, přesto náš německý parťák za týden v nemocnici zemřel. Na místě nehody dodnes udržuji květiny.
Květiny jsou však cyklistovi celkem k ničemu. Jak na hrobu (tam pochopitelně zcela nejvíce), tak i tehdy, pokud je veze své milé v parném horku a modlí se, aby je dovezl v relativně „obdarování schopném“ stavu. Mohu to potvrdit z osobní zkušenosti, kytka růží se na kole veze opravdu velmi špatně. I na krátkou cestu z obchodu ve městě si však tu přilbu vezmu, on i pád na obrubník v takřka nulové rychlosti může mít fatální následky. Nemusíte ani sjíždět sedmdesátkou kopce jako borci na Tour de France.
V Evropě jsou postihy za nenošení přilby poměrně citelné
Ne, přilba není opravdu jen na okrasu. Přikládám pro ilustraci tabulku, jak její nenošení (zatím nejčastěji na tzv. S-Pedelecy, tedy elektrokola s omezením do 45 km/h, nikoli do 25 km/h, jako mají standardní kola) postihují v jiných zemích Evropy. Osobně bych se velmi přikláněl k tomu, aby se tato povinnost uzákonila i pro běžná elektrokola – a samozřejmě i jízdní kola. Jakkoli by se to zřejmě ne všem cyklistům „volnomyšlenkářům“ líbilo.
Země | Typ elektrokola | Povinnost nosit přilbu | Specifikace přilby a poznámky | Orientační sankce |
---|---|---|---|---|
Německo | S-Pedelec (do 45 km/h) | Ano, povinná | Musí jít o „vhodnou ochrannou přilbu“ (geeigneter Schutzhelm). Může to být i certifikovaná cyklistická přilba (EN 1078), ale doporučuje se speciální pro S-Pedelec (NTA 8776). | Cca 15–35 € |
Nizozemsko | S-Pedelec (do 45 km/h) | Ano, povinná | Povinně certifikovaná přilba dle normy NTA 8776. Běžná cyklistická přilba nestačí. | Cca 100 € |
Belgie | S-Pedelec (do 45 km/h) | Ano, povinná | Přilba musí splňovat buď normu EN 1078 (cyklistická), nebo NTA 8776 (pro S-Pedelec). Musí chránit spánky a zátylek. | Cca 58 € |
Švýcarsko | S-Pedelec (do 45 km/h) | Ano, povinná | Povinná je certifikovaná cyklistická přilba (EN 1078). | Cca 30 CHF |
Rakousko | S-Pedelec (do 45 km/h) | Ano, povinná | Povinná je „vhodná přilba proti pádu“ (entsprechender Sturzhelm), typicky motocyklová nebo speciální pro S-Pedelec. | Cca 25–70 € (může být i výrazně vyšší ve správním řízení) |
Francie | S-Pedelec (do 45 km/h) | Ano, povinná | Povinná je homologovaná motocyklová přilba (norma ECE 22.05). Běžná cyklistická nestačí. | Až 135 € |
Itálie | S-Pedelec (do 45 km/h) | Ano, povinná | Povinná je motocyklová přilba s certifikací dle normy ECE. | Cca 80–320 € |
Španělsko | S-Pedelec (do 45 km/h) | Ano, povinná | Povinná je homologovaná motocyklová nebo mopedová přilba. | Až 200 € |
Česká republika | Běžné elektrokolo (do 25 km/h) | Povinná pouze pro cyklisty do 18 let. | Standardní cyklistická přilba (doporučená norma EN 1078). | Až 2 000 Kč (bloková pokuta) |
S-Pedelec (do 45 km/h) | Ano, povinná | Protože je S-Pedelec brán jako moped, je vyžadována „ochranná přilba schváleného typu“ pro motocyklisty. | Až 2 000 Kč (bloková pokuta) |
Uzákonění povinnosti nosit přilbu pro všechny věkové kategorie by dávalo smysl
Nicméně, mám zprávy o tom, že s ohledem na zvýšený výskyt jezdců na elektrokolech se o tomto uzákonění začíná vážně uvažovat. Ano, díky elektrokolům potkáváme na silnicích a ve městech podstatně více jezdců než kdysi, dávalo by to tedy smysl. Jak jste na tom v tomto ohledu vy, mimochodem? Byli byste pro uzákonění povinnosti nosit na kole přilbu i pro cyklisty starší 18 let?