Španělské SUV jezdí za 5 litrů a má nezničitelný motor: Češi už se staví do fronty. Výherní auto selského rozumu, za ty peníze

Atraktivní malé SUV se nyní nabízí s mimořádnou úrovní výbav a za neméně atraktivní ceny. Jedno z posledních „normálních benzínových“ aut je tak dostupnější než kdy jindy.

i Zdroj fotografie: SEAT
                   

Pokud bych si dnes chtěl vybrat malé SUV (neboli městský crossover, zkrátka trochu přizvednutý hatchback) a trval bych na klasických, osvědčených motorech, nemám zas tolik možností. Ve světě, kdy v roce 2025 většina automobilek sází na elektrifikaci (plnou či hybridní) se s motory TSI pochopitelně nabízí naše Škoda. A co když nechci Škodu, z jakéhokoli důvodu? A VW je cenově mimo moje možnosti? Pak se nabízí SEAT. A popravdě, není to úplně nezajímavá nabídka. Pojďme se na ni podívat společně.

Čím dokáže Arona v městských podmínkách překvapit?

Když pominu opravdu základní Ibizu, je hned další volbou malá Arona. Která navíc umí být paradoxně levnější než Ibiza. Arona je typický malý „hatchback na chůdách“, který ale i s kompaktními rozměry (délka: 4 153 mm, výška: 1 537 mm, rozvor: 2 566 mm) dokáže bez problémů odvézt čtyřčlennou rodinu na dovolenou. O čemž svědčí mimochodem objem zavazadlového prostoru 400 litrů. To vše navíc s pohodlím nového vozu a osvědčenými TSI tříválci, u nichž se za ty roky povedlo vychytat snad všechny mouchy.

Týdenní test Škoda Fabia 1.0 TSi: Rozumná lidovka, nebo ostuda z produkce Škodovky?

A komu by nestačilo 110 koní z vrcholné verze litrového motůrku, může zvolit čtyřválcovou variantu o objemu 1,5 litru se 150 koňskými silami. Na stovce budete v takovém případě za 8,2 sekundy s maximálkou 210 km/h. Na malý kompakt? Myslím, že celkem dostačující hodnoty, kde speciálně k té maximální rychlosti se 99 % majitelů nikdy nepřiblíží ani náznakem. Což je nakonec jedině dobře. Ne všichni máme na to, abychom testovali naše schopnosti (a schopnosti našich aut) v rychlostech nad 200 km/h na německém Autobahnu.

Již v základní výbavě Vamos je vše, co budete opravdu potřebovat

Co se výbavy týče, zaujalo mne popravdě to, že už zcela základní verze Vamos (za zajímavých 439 900 Kč) zahrnuje vše, co dnes považuji za samozřejmost, a rozhodně nejen já. Počínaje automatickou klimatizací (dvouzónovou a s vlastním ovládacím panelem – proč to jde v levném autě, a v mnoha 3x dražších nikoli?) přes LED světlomety, parkovací senzory až po LCD přístrojovou desku a multimediální displej nebo autonomní brzdění. Jinými slovy, pokud nepotřebujete něco opravdu extra a smíříte se s 16″ koly (nicméně hliníkovými, a levné pneu jako bonus), uspokojí vás myslím i úplný základ.

iZdroj fotografie: SEAT

Tříválec 1,0 TSI a pětistupňový manuál jako osvědčená kombinace

Pravda, budete se muset spokojit s tříválcovým TSI motorem (95 nebo 115 koní) a pětistupňovým manuálem, ale to by mnohým nemuselo až tak vadit. Osobně jsem s tímto motorem jel nejednou, a když odhodím všechny „tříválcové předsudky“, nemám mu objektivně příliš co vytknout. Roky ladění uvnitř koncernu a napříč všemi značkami jsou zkrátka znát. S vyššími výbavami se pak pojí i možnost čtyřválce 1.5 TSI s výkonem navíc, ale už základní verze mi přišla dostatečná – zvlášť v porovnání s některými méně dynamickými konkurenty.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Motor 1,0 TSI u výbavy Vamos

  • 1.0 TSI (85 kW / 115 koní), výbava Vamos:
    • Objem: 999 ccm
    • Výkon: 85 kW (115 koní)
    • Točivý moment: 200 Nm
    • Převodovka: pětistupňová manuální
    • Palivo: benzín
    • Kombinovaná spotřeba paliva: 5,3 l/100 km
    • Emise CO2: 121 g/km

Toho, kdo nechce Škodu, láká Arona na styl i srovnatelnou praktičnost

Otázka, kterou jsem si kladl a kterou si budete klást zřejmě i vy: „Proč volit Aronu a ne tradiční Škodu Kamiq?“ Odpověď je jednoduchá – kdo hledá alternativu, odlišný design, odlišnou atmosférou. Nechci psát úplně „sportovní“, protože na 1,0 TSI nic moc sportovního není, ale look toho auta a celkový dojem je zkrátka jiný, než nabízí poněkud usedlejší Škoda. Což pro někoho může být dostatečně pádným argumentem, to jsem zcela schopen pochopit.

Finále? Pokud mohu mluvit za sebe, přijde mi 439 000 korun za to, jak bohatou výbavu v moderním autě dostanete, jako relativně velmi schopná cena. Ostatně, jak to vidíte vy? Souhlasíte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články