Motorkáři, pozor: Pouhá helma už nestačí. Bez další ochrany hrozí pokuta až 5 000 Kč a zákaz řízení

Helma vážně nestačí. A četnost kontrol je v tomto ohledu na místě. Co tedy musíte ještě splnit v rámci litery zákona, a především vlastní ochrany?

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

V letošním roce u nás začaly kontroly na silnicích mnohem přísněji dohlížet na bezpečnou jízdu na motocyklech. A pokud si myslíte, že pro bezpečnou jízdu motorkáře stačí jen pouhá helma, tak to jste na omylu. Součástí povinné výbavy motocyklisty je totiž také účinná ochrana zraku. Naštěstí většina motorkářů tento povinný prvek respektuje, protože si je vědoma faktu, že jde o jejich zdraví a potenciálně i o život. Ale stále se najdou hazardéři, kteří o svůj zrak během jízdy nedbají. Sám jsem jich v létě pár potkal.

Legislativa i statistiky nehod hovoří jasně

Povinné vybavení řidiče motocyklu (a pochopitelně i jeho spolujezdce) se skládá ze dvou částí. Jednak je to správně upevněná přilba homologovaná podle evropských norem a dále ochrana očí. Přípustný je ochranný štít (nejčastěji se jedná o štít sklopný, který je integrovaný v rámci helmy), anebo motocyklové brýle. Tedy takové brýle, které jsou opět pro jízdu na motorce homologované. Mezi součásti povinné výbavy motocyklisty ovšem patří samozřejmě i motolékárnička, abychom byli kompletní.

Každopádně zákonem daná podmínka ochrany očí má přitom jasné opodstatnění. Podle statistik je právě zranění očí motorkářů často součástí těžších dopravních nehod. Policie i BESIP také opakovaně upozorňují na to, že zranění oka během jízdy je nejen vysoce bolestivé, ale může přinést zraněné osobě i trvalé následky. Takové zranění může snadno vzniknout už při pádu ze stroje i v menší rychlosti, ale často také jen kvůli odlétnutému kamínku.

Až 5 000 Kč, nebo dokonce zákaz řízení

Pokud vyjedete na silnici na motorce bez správné ochrany očí, musíte počítat nejen s potenciálním zraněním, ale také pokutou v případě, že vás zastaví policisté. Přestupek, kdy jede motorkář pouze v helmě bez jakéhokoli krytí zraku, je stále sankcionován pokutou ve výši až 5 000 Kč. Jak se podařilo zjistit redakci AutoŽivě, tak v praxi se v rámci blokového řízení obvykle jedná o pokuty v rozpětí 2 000 až 5 000 Kč. Ale postih může být ve skutečnosti i podstatně citelnější.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Daný přestupek může být totiž vyhodnocený i jako ohrožení bezpečnosti provozu a v rámci správního řízení tak může být motorkář persekuován dokonce i zákazem řízení. Obvykle se tak děje v momentu, kdy se jedná o přestupek opakovaný.  

Zvýšené kontroly, které budou pokračovat

Ministerstvo dopravy ve spolupráci s policií a organizací BESIP v letošním roce rozjely speciální kampaň, která má za úkol výrazně upozornit na to, že samotná helma na motorce opravdu nestačí. Z toho důvodu také začaly hned v jarních měsících probíhat na českých silnicích zvýšené kontroly motorkářů (většinou na výjezdech z větších měst), které se rozšířily i na velké motorkářské srazy.

A podle našeho zjištění letos také padlo skutečně velké množství pokut za jízdu bez ochrany očí, kdy se mnohdy jednalo i jen o otevřenou helmu. Důvodem ke zpřísnění kontrol je i evidentní nárůst počtu motocyklů na silnicích. V roce 2024 bylo v České republice evidováno 1 100 000 motocyklů, což je skutečně gigantické číslo.

Sice bez pokut, ale pochopili

Co na povinnost ochrany očí říkají zkušení motorkáři? Tak tento dotaz jsme dvěma z nich položili. Lukáš z obce nedaleko Brna problematiku komentuje slovy: „Dřív jsem jezdil jen s helmou bez štítu, zvláště na kratší trasy kolem baráku. Ale po zkušenosti, kdy mi v padesátce vletěla moucha do oka a já musel neprodleně zastavit, už jsem si pořídil kvalitní helmu se štítem, který mám na silnici vždycky sklopený. Nikdy jsem pokutu za jízdu bez ochrany zraku nedostal, ale moc dobře vím, že to policisté často kontrolují.“

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Pan Janoušek z Kladna ví také své. „Koupil jsem si retro helmu, která je sice homologovaná, ale ochranu očí jsem vážně nikdy moc neřešil. Ale z toho mě vyléčila jedna kontrola, která mi vysvětlila, že mě to mohlo vyjít pěkně draho. Naštěstí jsem byl jen poučen a nic jsem neplatil, ukázal jsem, že mám brýle v kapse a projevil jsem lítost. Od té doby mám brýle při jízdě na obličeji a mám klid.“

Pokuta za jízdu bez helmy i ochrany zraku dává smysl

Věřím tomu, že to motorkáři většinově chápou, že se v tomto případě nejedná jen o riziko pokut. Ale že jde především o ochranu jejich zdraví, jejich života, ale také života ostatních účastníků provozu. To, že jim něco vlítne do oka a oni kvůli tomu havarují, přece může ohrozit i ostatní vozidla na silnici a jejich pasažéry. Sankcionování za jízdu bez ochrany očí proto vnímám jako rozumný krok. A můžete počítat s tím, že kontroly budou postupem času přibývat jednak v rámci sezónnosti jízd na motorkách, jednak akcí, kde se právě motorkáři vysoce koncentrují na jednom místě.  

Dává vám takový zákon smysl?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jiří Louthan

Jiří Louthan se věnuje psaní již pěknou řádku let. Svou novinářskou kariéru započal už v roce 2013. Nasbíral během ní cennou řádku zkušeností, a to nejen v oblasti automotive. V AutoŽivě.cz působí od roku 2023 a pravidelně připravuje pořad, který můžete sledovat na Stream i Youtube.

Zobrazit další články