U Zetoru se netají ambicí změnit náladu i čísla. Po těžkém roce má nastat ekonomický zlom a nová řada má být prodejním šlágrem.
Ten popěvek je tak neodbytný, že ho stačí slyšet jednou a z hlavy už ho člověk nedostane. Netvrdím, že jsme všichni v redakci AutoŽivě příznivci českého punku. Ani já nejsem. Ale dovolím si i za kolegy prohlásit, že nadšenci do českých značek a patrioti jsme. A Visací známek je českou značkou. Stejně jako Zetor. Který se dostal do písničky hudební legendy už v roce 1982. Takže pokud Visací zámek hrál a zpíval o Zetoru, mohl to být model 4911, možná 5011, ale rozhodně ne 6. Řada 6 je přitom pro Zetor zásadní.
Kdysi to byla ikona československé zemědělské techniky
Ztráta v řádu stovek milionů korun za rok 2024. Nepopulární rozhodnutí propustit řady zaměstnanců. Nepříjemné kroky byly studenou sprchou, která v české značce zavřela dveře za jedním obdobím. Je fér říct, že u Zetoru to přiznali otevřeně a bez nátěru, protože to nejde přemalovat barevným populistickým letákem. O to hlasitěji teď zní, že sériová výroba běží a že už dorazily první objednávky. To není marketingová fráze, ale vydechnutí po běhu do kopce. Nová řada 6 není z kategorie symbolických faceliftů, spíš je to změna postoje, která se dá číst i z techniky. Čtyřválcový Deutz TCD 4.1, Stage V, výkony od 96 do 126 kilowattů.
Tedy rozsah, který pokrývá to, co farmář reálně potřebuje od univerzálu do rostlinné i živočišné výroby a do dopravy. Tady se nic netváří jako revoluce pro revoluci. Spíš robustní odpověď na to, co rozhoduje o tom, jestli stroj v sezóně stíhá, nebo stojí na dvoře. Proto taky ZF TPT 16 jako zcela nová převodovka, až 54 rychlostí vpřed a 27 vzad, manuálně řazené hlavní stupně přes páku, násobič automaticky a reverzace elektrohydraulicky. Přehledně, bez fíglů, které po měsících začnou bolet.
Traktor dnes není vozidlem, ze kterého vystupuje řidič zničený
To, že robustnější konstrukce převodovky dovolí zvýšit zatížení zadní nápravy na 8,5 tuny a užitečné zatížení traktoru se drží okolo pěti tun při celkové hmotnosti až 11,5 t, je ten typ parametru, který nezní na plakátu sexy. Ono na traktoru toho není moc vzrušujícího, pokud nejste zemědělec. Ale rozhoduje při agregaci s těžší přípravou půdy nebo při dopravě, kde se každá tuna navíc projeví v rytmu práce. Hydraulika jde stejnou logikou. Axiální pístové čerpadlo 120 l/min, zadní tříbodový závěs s nosností až 9,7 tuny, přední TBZ 3,5 tuny a k tomu výbava pro precizní zemědělství. Žádné přehazování mezi stroji kvůli tomu, že někde chybí příprava pro ISOBUS nebo datovou vrstvu.
Že kabina je nově navržená, s přetlakovým větráním a vysokým komfortem, je v letošním roce povinná disciplína, jenže tady to není jen o tichu a posezu. Vidět je i důraz na ergonomii a výhled, a to zní samozřejmě, dokud si nesednete a nepřepnete si v hlavě, že traktorem v tomhle výkonu strávíte stovky hodin v kuse, a každá promyšlenost se pak projeví v tom, jak unavená je obsluha po celodenní šichtě. Že Zetor přihlásil řadu 6 do Tractor of the Year 2025, není sázka do loterie, ale signál, že věří nejen papírovým údajům, ale i tomu, že to obstojí.
Řada 6 musí obstát jak v soutěži, tak zejména na trhu
Jak před porotou, kde nestačí hezká tiskovka, tak v praxi. V kontextu toho, jak Zetor staví portfolio, dává řada 6 smysl nad Proximou a Forterrou a pod Crystalem. Ať už si to člověk promítá přes ekonomiku posledních let nebo přes tržní realitu, náběh sériové výroby nové řady 6 je pro brněnskou značku něco víc než nový produkt. Je to zkouška, jestli se zvládne odrazit ze dna a vrátit se k tomu, co z ní kdysi udělalo pojem.
Spolehlivost, účelnost a mechanická poctivost bez zbytečné manýry. Pokud se tahle strategie udrží, pak mají čísla šanci přestat bolet a vrátit se k růstu. Už teď je totiž to podstatné hotové. Linka běží, parametry dávají hlavu a patu a první zákazníci posílají objednávky. Značka žije dál, legenda žije dál. Nicméně chtít dneska složit písničku o nějaké zemědělské technice, namísto Zetoru by se asi zpívalo o zprofanované značce s jelenem ve znaku.


