Automobilový gigant s tržbami 2,64 miliardy Kč zkrachoval. Dotkne se to majitelů aut značky Mercedes, Nissan a Hyundai

Firma fungovala jako multibrandový dealer, prodávala značky Nissan, Hyundai a Mercedes, ke kterým se běžně pojí představa stabilního zázemí.

i Zdroj fotografie: S vědomím Sutohaus am Damm
                   

Dlouhé roky to vypadalo jako sen. Minimálně pro ty, kteří stáli v pozadí v rámci majetkové struktury. Jedna z největších prodejních skupin ve Švédsku, obrat 1,2 miliardy švédských korun. To je v přepočtu asi 2,64 miliardy Kč. Silná pozice v portfoliu v čele s Nissanem, Mercedesem nebo Hyundai a rozvětvená síť dealerství. V reálném světě roku 2025 ale ani takový kolos nemá jistotu, že ustojí kombinaci nákladů, změn v chování zákazníků a tlaku celé automobilové branže. Mobility Motors Group, jeden z největších švédských prodejců, skončil v konkurzu.

Velký prodejce měl ustláno na růžích, přesto ale zkrachoval

Nezůstalo to jen u několika uzamčených showroomů. Za sebou nechává 138 zaměstnanců, kteří se ze dne na den ocitli v situaci, kdy jejich budoucnost visí ve vzduchu. Oficiálně se mluví o jedné z největších insolvencí letošního roku ve Švédsku. A úplně mimochodem také o největší konkurzní kauze v tamním automobilovém sektoru za tento podzim 2025. Samotný pád firmy má přitom podobný scénář, jaký jsme v poslední době viděli u jiných hráčů v oboru. Jen s tím rozdílem, že tady jde o skupinu, která měla ještě donedávna image stabilního „mastodonta“.

Problémy se nezačaly psát jeden týden, ale už v lednu letošního roku. Mobility Motors Group narazila na tak vážné ekonomické potíže, že skončila v režimu rekonstrukce. Šlo o klasický pokus zachránit podnik přesnou chirurgií. Omezit ztrátové aktivity, snížit náklady a pokusit se vyjednat lepší podmínky s těmi, kdo dodávají auta, díly a peníze. Konkrétně padlo rozhodnutí zavřít některé pobočky, mimo jiné v Malmö a v Lundu, tedy ve městech, kde by ještě před pár lety málokdo čekal, že se zavře showroom známého multibrandového dealera.

Doba je náročná a ani vysoké tržby nezaručují dlouhý život

Do toho probíhala jednání s dodavateli a věřiteli o nových dohodách, odkladech a restrukturalizaci závazků. Až do července 2025 existovala podle dostupných informací alespoň drobná naděje, že se podaří firmu udržet nad vodou. A že se Mobility Motors Group stane příkladem toho, jak se dá velký dealer v těžkých časech zvednout. Jenže realita byla jiná. Navzdory několikaměsíční snaze o záchranu vedení nakonec došlo k závěru, že další pokračování nedává smysl. Nakonec byla na stockholmský městský soud podána oficiální „konkursbegæring“, tedy insolvenční návrh. Definitivně skončila etapa rekonstrukce a začala etapa řízeného rozpadu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Od té chvíle se řízení společnosti přesunulo do rukou insolvenčního správce. Ten má za úkol zjistit, zda lze některé části podniku prodat, restrukturalizovat nebo jinak zachránit, případně jak co nejlépe uspokojit věřitele. Pro 138 lidí, kteří v Mobility Motors Group pracovali, to ale v každodenní rovině znamená úplně jiný problém než paragrafy v rozhodnutí soudu. Z jedné strany se sice mohou opřít o švédský systém státní mzdové garance. Tedy o to, že v bezprostřední fázi po konkurzu nepřijdou hned o výplatu. Ale stále to není nic, co by člověk chtěl slyšet.

Řady zákazníků najednou neví, kam budou jezdit na servis

Že přichází o práci. Z pohledu zákazníka a trhu nejde jen o další případ „padlého prodejce“, kterého nahradí jiný štít nad showroomem. Mobility Motors Group se profilovala jako velký hráč, který zastupoval několik výrazných značek, už jsem to zmínil. Vedle Nissanu a Mercedesu také Hyundai – a v některých regionech tvořila významnou část lokální dealerské sítě. Když takový subjekt zmizí, dotkne se to nejen těch, kdo si u něj koupili auto, ale i navazujících služeb. Autorizovaný servis, záruční opravy, dostupnost náhradních dílů, navazující smlouvy.

Část toho přebírají jiné značkové servisy a dealeři, ale přechod není vždy hladký a pro spoustu klientů to znamená alespoň dočasné zmatení. Celý příběh Mobility Motors Group navíc zapadá do širší mozaiky, která ukazuje, že evropská automobilová branže má dnes daleko do klidného období. A to je důvod, proč o tom píšu. Ano, Švédsko je daleko. Ale ne tak daleko, aby nemohlo sloužit jako varovný prst pro české firmy.

Hrozí to také u nás?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články