Návrh otevírá nepříjemnou otázku, kterou si mnoho lidí nechce připustit. Jestli je opravdu rozumné, aby někdo celý život řídil jen tak.
Myšlenka, že řidičák je jednou provždy hotová věc, kterou po úspěšné zkoušce stačí jen vozit v peněžence, se začíná otřásat v základech. Nejde přitom o aktivistu od klávesnice, ale o člověka, který na řízení a dopravní předpisy koukal celý profesní život z druhé strany stolu. Rovnou řeknu, že se nejedná o českou situaci, ale na naše prostředí se dá snadno dánská věc napasovat. Jørn Holmgaard strávil většinu kariéry jako policista a k tomu jako klíčová autorita v autoškole. Pracoval jako zkušební komisař u praktických zkoušek.
Policajt se pasoval do role aktivisty a navrhuje další autoškolu
Tisíce lidí přes něj prošly ve chvíli, kdy se pokoušeli získat řidičské oprávnění. A právě z této zkušenosti vychází jeho občanské návrhy. Tvrdí, že dovednosti za volantem po získání průkazu začnou u velké části lidí rychle mizet, jakmile klesne tlak zkoušek a učení. Formálně „to jde dobře“ pro většinu, jak sám říká. Ale když pak vystupuje na besedách a přednáškách, setkává se s překvapivou mírou nejistoty u věcí, které by měly být samozřejmé. Zmiňuje například, že se opakovaně vrací dotazy na pravidla pro rychlost jízdy.
Nebo dokonce na to, zda značka STOP opravdu znamená povinnost úplného zastavení. Z těchto zkušeností vznikl jeho občanský návrh, který chce dopravní realitu vrátit řidičům znovu před oči povinnou formou. Podle Jørna Holmgaarda by se pravidla měla změnit tak, aby řidiči osobních aut a motocyklů, kterým vyprší platnost řidičského průkazu, nemohli jen automaticky protáhnout platnost dokladu. Museli by splnit jasně dané podmínky. Konkrétně navrhuje, aby součástí prodloužení bylo jednak povinné lékařské potvrzení o zdravotní způsobilosti, jednak aby následovala dvouhodinová praktická výuka řízení a k tomu tříhodinová teoretická výuka.
Řidiči by měli chodit každých 15 let znovu do autoškoly
Teprve po absolvování tohoto balíčku by bylo možné řidičský průkaz obnovit. Teď se ale nám v redakci začínají kroutit vousy nesouhlasem. Holmgaard to nevnímá jako trest, ale jako přirozené „restartování hlavy“ po letech, kdy se dopravní prostředí i předpisy zásadně mění. Argumentuje tím, že dnešní provoz je mnohem hustší a hektičtější, než byl před deseti nebo dvaceti lety. Přitom legislativa umožňuje, aby někdo získal řidičák v 18 letech a jezdil až do 70. Aniž by v mezidobí musel byť jen jednou formálně prokázat, že se stále orientuje v pravidlech, značkách a aktuální dopravní kultuře.
Podle autora návrhu je logické, že v takové situaci řadě lidí uniknou novinky v pravidlech, změny infrastruktury i jemnější principy bezpečné jízdy. Zkoušky pro tzv. znovuzískání řidičského oprávnění po odebrání mu navíc v praxi ukázaly jedno. Jak obrovský přínos má pro řidiče už jen samotný fakt, že si musí sednout, zopakovat si teorii. Pak s instruktorem projít konkrétní situace v reálném provozu. Holmgaard se svým návrhem nijak nezlehčuje fakt, že statistiky dopravní bezpečnosti šly v posledních dvou desetiletích výrazně k lepšímu.
Počet nehod klesá, ale aktivista chce lidi nahnat do autoškol
Oficiální čísla mluví o tom, že počet zraněných a usmrcených na silnicích se za posledních 20 let snížil zhruba o 65 procent. K tomu je potřeba připočítat i zásadní posun v pasivní i aktivní bezpečnosti moderních automobilů. Přesto si „expert“ myslí, že povinná „doškolovací“ fáze má smysl. Jeho logika je jednoduchá. Pokud se podaří díky pár hodinám teorie a jízdy zabránit dalším rodinným tragédiím, kdy dopravní nehoda rozbije životy i dlouho po nárazu, jde podle něj o velmi levnou investici. Doslova říká jedno.
Pokud lze předejít tomu, aby se další rodina ocitla v roli těch, kterým nehoda „zničí“ běžný život, považuje navrhované opatření za laciné. Souhlasím s tím, že je zbytečné počítat ztráty na životech, když by mohla pomoct prevence. Nevím ale, jestli je právě tohle ten její správný způsob. Troufám si tvrdit, že řidič si celý život postačí se základními pravidly. Předností, rychlostí. A že důležitější je neustálá pozornost, ohleduplnost a maximální soustředění.
