Buďte ve střehu. Policejní hlídky se teď zaměřují na špatné svícení a rozdávají pokuty

Skutečně pracujete se světly na svém voze tak, jak máte? Raději si s námi projděte základní pravidla, ať zbytečně neplatíte pokuty nebo neriskujte opakovanou návštěvu STK.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Je zajímavé, že si velká část českých řidičů stále myslí, že je potřeba mít rozsvícená světla pouze tak, aby jim to v průběhu jízdy vyhovovalo. Zapomínají však na to, co jim v tomto ohledu diktuje legislativa, a tak ve finále narážejí na konflikty s policií, které často končí pokutami v řádu tisíců korun.

Přesto, že v naší zemi platí povinnost svítit celoročně bez ohledu na denní dobu, sám se stále setkávám s mnoha vozy, jejichž řidiči na to nedbají. Přitom je to jednoduché, vaše vozidlo musí mít za jízdy rozsvícená při nejmenším obrysová světla, případně v kombinaci se světly potkávacími. Mnoho moderních vozidel přitom nabízí automatické denní svícení, a tak si v jejich případě s rozsvícením patřičných světel vůbec nemusíte lámat hlavu.

Přední mlhovky povinné nejsou

Jiná situace ovšem nastává v momentu, kdy je snížená viditelnost z důvodu mlhy, hustého deště či sněžení. V takový moment přicházejí na řadu mlhovky, ale ani v jejich případě řidiči často nevědí, které jsou povinni zapnout a které ne. Zatímco zapnutí předních mlhovek je v uvedených případech účinné a žádoucí z pohledu viditelnosti řidiče, rozhodně není povinné.

Přitom je třeba mít na paměti, že mlhovky nesuplují potkávací světla, a pokud budete mít v noci za normálních podmínek rozsvícené pouze přední mlhovky, je taková jízda nejen nebezpečná, ale zároveň už je vnímána jako přestupek.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Až 5 000 za zbytečné svícení

Oproti tomu rozsvícení zadních mlhovek už ale povinné je. A zjednodušeně lze říci, že byste je měli mít zapnuté vždy, pokud je viditelnost snížena na menší vzdálenost než 50 metrů. Cílem je, aby vás motoristé jedoucí za vámi právě v mlze či sněžení dobře viděli. Pokud se ale viditelnost zlepší, pak je vaší povinností zadní mlhovky vypnout, abyste řidiče jedoucí za vámi neoslňovali.

Za zbytečně rozsvícené zadní mlhovky například za šera či lehkého deště můžete dostat blokovou pokutu obvykle ve výši 1 500 korun, ale ve správním řízení, do kterého se může případ dostat, je to až 5 000 Kč.

Takto vysokou pokutu můžete dostat i za to, kdy za mlhy či hustého deště či sněžení máte rozsvícené zadní mlhovky a přitom jedete v koloně. V tomto případě totiž máte povinnost zadní mlhovky vypnout. Zapnuté je musí mít pouze vozidlo na konci kolony.   

I vadná či špatně nastavená světla jsou problém

Řidič má povinnost udržovat vozidlo v technicky způsobilém stavu, a to se týká i osvětlení.​ Za nesvítící, nebo chcete-li nefunkční potkávací světlo, brzdové světlo nebo blinkr aktuálně můžete vyfasovat pokutu ve výši 2 000 Kč. Kontrola světel před jízdou je samozřejmě zdržující akt, ale rozhodně se vyplatí.

iZdroj fotografie: Depositphotos

A pozor, do problémů se můžete dostat třeba i jen s vypraskaným či zamlženým světlometem, který tím pádem vykazuje podstatně nižší svítivost. Stejně tak v případě, kdy máte světla nevhodně seřízená, nebo dokonce používáte oslnivá světla, která nejsou pro váš vůz homologovaná. Takový případ nemusí skončit pokutou, ale dokonce zákazem další jízdy. A rozhodně v takových případech počítejte i s komplikacemi na STK, kde vám nesprávně svítící světla určitě jen tak neodpustí.      

Podle informací, které získala redakce AutoŽivě z STK, jsou právě výměny halogenů za levné varianty LED žárovek stále častější. A toto řešení naše legislativa vnímá jako neodpovídající technický stav vozidla, díky kterému nemusíte právě na STK projít.   

Pár jednoduchých pravidel a máte klid

Když si to shrneme, tak v průběhu celého dne nesmíte zapomenout mít zapnutá světla pro denní svícení (tzv. DRL, pokud je jimi auto vybaveno), nebo alespoň obrysová světla. Jakmile dojde na mlhu, hustý déšť či sněžení, jste povinni rozsvítit zadní mlhovky, ovšem pouze v případě, že v daný moment nejste součástí kolony, kde byste jimi řidiče za vámi oslňovali.

A jakmile dojde ke zlepšení viditelnosti (skončí úsek s mlhou, přestane sněžit apod.), musíte zadní mlhovky zhasnout. Přitom se vždycky snažte mít světlomety ve stavu, který neodporuje jejich správné funkci. Pokud je možné na vašem autě vyměnit žárovky ve světlech vlastními silami (typicky ve starších vozidlech), rozhodně vám doporučuji s sebou ve voze vozit sadu náhradních žárovek.

Za jaký přestupek jste dostali naposledy pokutu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jiří Louthan

Jiří Louthan se věnuje psaní již pěknou řádku let. Svou novinářskou kariéru započal už v roce 2013. Nasbíral během ní cennou řádku zkušeností, a to nejen v oblasti automotive. V AutoŽivě.cz působí od roku 2023 a pravidelně připravuje pořad, který můžete sledovat na Stream i Youtube.

Zobrazit další články