Apple chystá přepracovaný CarPlay. V Porsche nahradí i tachometr a otáčkoměr

Telefon v autě není obvykle vítaným doplňkem, pokud to ale není iPhone. Výrobce Apple bude suplovat dodavatele přístrojových štítů.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
Další 2 fotografie
Další 2 fotografie
                   

Autorádio bylo před pár desítkami let něčím výjimečným. Ne každé auto ho mělo. S uvolněním hranic a trhu se začala prodávat autorádia i pro auta, která je neměla, a řidiči si podomácku protahovali dráty od středové konzole dozadu k reproduktorům. Dnes je autorádio součástí téměř každého auta. A pod slovem autorádio si lze vybavit obvykle sofistikovaný multimediální systém. Apple CarPlay zná asi každý, i ten, kdo ho nepoužívá. Nicméně.

Kdo má iPhone, na 99 % používá v autě Apple CarPlay

Je to digitální systém společnosti Apple, který se po připojení iPhonu do auta zrcadlí na obrazovce. Prostřednictvím tohoto může řidič používat svůj iPhone tak, jak je intuitivně zvyklý. Kdo má vybavení značky Apple, obvykle si neumí jízdu autem bez Apple CarPlay představit. Logicky. Je to tak trochu závislost, sám o tom vím své. Roky Apple CarPlay vypadal podobně, teď ale přijde novinka. Apple se chystá představit radikálně přepracovanou verzi systému CarPlay. Ta přinese zásadní změny do způsobu, jakým uživatelé komunikují se svými auty prostřednictvím iPhonu.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Nová generace CarPlay je ve vývoji od roku 2022 a slibuje mnohem hlubší integraci do systémů automobilů. To by mělo výrazně vylepšit uživatelský zážitek. Myslím, že se majitelé iPhonů těší. Patřím mezi ně. Od svého uvedení v roce 2014 se Apple CarPlay neustále vyvíjel. Snahou bylo umožnit uživatelům co nejlepší zrcadlení obsahu jejich iPhonů na displeji infotainmentu jejich aut. Nová verze však přináší významnou generační obměnu.

iCar od Apple? Víme, kdy bude elektromobil s logem nakousnutého jablka uveden na náš trh

Apple plánuje integrovat CarPlay do všech obrazovek v automobilu. Včetně přístrojového štítu. To znamená, že uživatelé budou moci ovládat nejen multimediální obsah, ale také různé funkce auta. Typicky půjde o ovládání rádia a nastavování teploty přímo prostřednictvím rozhraní CarPlay. Tato funkcionalita by mohla výrazně ovlivnit trh. Proč? No protože se v posledních letech různé „příplatkové“ funkce staly důležitým zdrojem příjmů pro výrobce automobilů. Teď přijde Apple a nabídne to prostřednictvím telefonu.

Auto od Applu asi nebude, ale i tak značka do aut zasahuje

Legislativa a zakomponování jednoho systému do všech aut, tedy ta složitost, může být jedním z důvodů, proč uvedení nové generace CarPlay trvá déle, než bylo původně plánováno. Co z dosud zveřejněných informací víme? Třeba to, že Apple hodlá rozšířit možnosti individuálního přizpůsobení systému pomocí widgetů a možností upravit si vzhled přístrojového štítu. Na veřejnost již pronikly zprávy, kým nová generace CarPlay bude uvedena.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Prvními automobilkami, které s ní plně počítají, jsou Aston Martin a Porsche. Aston Martin a Porsche poskytly Applu přístup k systémovým nastavením svých aut a ke svému softwaru. Jistě, to je mimořádně delikátní záležitost, ovšem nezbytná pro plnou integraci CarPlay do auta. Tato integrace bude obousměrná, což znamená, že v rozhraní chytrého telefonu by se například mohl objevit ikonický tachometr z Porsche.

Zobrazení systému bude kopírovat styl budíků v Porsche

V nastavení Porsche bude uspořádání se třemi ciferníky s rychloměrem na levé straně a centrálním otáčkoměrem. Tak, jak to má Porsche ve skutečnosti. U Aston Martin bude ve středu mediální displej obklopený rychloměrem a otáčkoměrem, ohraničený výraznou zelenou barvou typickou pro tuto britskou značku. Veškerá data specifická pro řízení budou dodávána senzory automobilu. A i když váš iPhone bude spouštět a řídit aplikace, tak Apple slibuje, že telefon nebude ukládat ani nebude sledovat informace získané z vozidla.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Nový systém, jenž také přidává párování s konkrétními klíči od auta, zjednodušený tok připojení, vylepšenou Siri a další změny, bude podle Applu „nejlepším zážitkem z iPhonu“ v autě, který jde o krok dále než tradiční CarPlay, Android Auto nebo vestavěné aplikace. Uvidíme, ale tak nějak se dá čekat, že to bude pecka. Aston Martin uvede na trh systém v modelech DB12 a DB12 Volante. Plány Porsche jsou méně jasné, ale mluvčí Porsche řekl, že integrace jeho systémů „půjde ještě o úroveň dále“ než stávající nastavení v novém, plně elektrickém Macanu.

Bill Gates si koupil Porsche Taycan. A hned promluvil o negativech elektromobility

Apple tedy přichází skutečně s ambiciózním plánem, doslova na revoluci v oblasti automobilového infotainmentu. Integrovaný CarPlay by mohl opravdu znamenat, že funkce, které jsou dnes považovány za luxusní nebo příplatkové, budou brzy dostupné standardně prostřednictvím obyčejných iPhonů. Jak už jsem řekl, to by mohlo mít významný dopad na automobilový průmysl, jenž v posledních letech těžil z příjmů z těchto funkcí.

i

Vlastně se dají čekat zase nějaké žaloby ze stran dalších výrobců. Ti budou tvrdit, že Apple ovládá svým monopolem trh. Pokud se ale Applu podaří tuto vizi realizovat, mohl by se stát klíčovým hráčem nejen v oblasti softwaru pro automobily, ale také možná i v samotné výrobě automobilů. Spekulace o jeho vlastním elektromobilu se zjevně nenaplní. Ale jako výrazný subdodavatel by se Apple mohl prosadit. Našlápnuto na to má parádně.

Galerie

Další 2 fotografie
Další 2 fotografie
Zdroj: Porsche
Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články