iCar od Apple? Víme, kdy bude elektromobil s logem nakousnutého jablka uveden na náš trh

Chtěl by ho každý a Tesla Cybertruck je mimoděk důkazem, že ajťáci by ho kupovali ve velkém. Apple iCar, to zní lákavě, že?

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Viděl někdy někdo paní Columbovou? Ne, ale slyšel o ní asi každý. A s automobilem od renomovaného výrobce telefonů je to podobné. Projekt Apple Car, nebo chcete-li iCar, se stal symbolem naděje i zklamání. Tak jako iPhone měl být připraven k tomu, aby způsobil revoluci v automobilovém průmyslu. Nestalo se, i když v roce 2014 to vypadalo jinak. Před deseti lety bylo oznámeno, že společnost Apple intenzivně pracuje na vlastním vozidle.

Bylo by to hezké, kromě iPhone v kapse mít iCar v garáži

To bylo plánováno jako revoluční konkurent stávajícím trhovým lídrům. Jak plynul čas, ukázalo se, že cesta k cíli je plná překážek, a nyní je jasné, že je Apple nedokázal překonat. Bylo oficiálně oznámeno, že iCar světlo světa nikdy nespatří. Škoda. Já bych si ho asi koupil. Hezky by mi auto s nakousnutým jablkem pasovalo k ostatní „jablečné“ výbavě. No nic. Představa vozidla od Apple vyvolala neuvěřitelný ohlas.

Apple CarPlay převezme v autech roli přístrojového štítu: Unikly první fotografie. Lidé s Android mají zatím smůlu

Zejména vzhledem k tomu, že Apple zaujal dominantní pozici na trhu s elektronikou a technologiemi. A dalo se předpokládat, že s autem to bude podobné. Oznámení, že se chystá do automobilového průmyslu, vzbudilo obrovskou pozornost a očekávání. Milovníci značky jistě začali připravovat svá konta k provětrání. Teď jim nezbývá nic jiného než Tesla. První informace o plánech Apple na vlastní automobil byly velmi ambiciózní.

Autonomní vozidlo dokonalé jako iPhone zní lákavě, ale nebude

Společnost plánovala vytvořit vozidlo s plně autonomními funkcemi, které by využívalo moderní energetické systémy a pokročilé senzory pro bezpečnou a efektivní jízdu. Tento futuristický koncept byl však nakonec pouze vizí a nikdy se nedostal do fáze oficiálního prototypu. Nedostal, a nedostane. Stal se černou dírou, do které padaly peníze. Projekt stál údajně miliardu dolarů. Ročně. Jinak řečeno za deset let práce to je v přepočtu přes 250 miliard korun.

iZdroj fotografie: Apple, Porsche

Na věci se podílely i jiné divize značky. Za nic. Projekt navíc stál místo 600 propuštěných zaměstnanců. Počáteční plány Applu na plně autonomní vozidlo s nekonvenčním designem a funkcemi, které byly představovány jako technologický zázrak, se postupem času měnily. Firma narazila na mnoho technických a regulačních problémů. To vedlo k revizi plánů a snížení ambicí. Z ambiciózní vize se stala kulička, která byla tlačena dopředu, a nikdo neměl odvahu ji včas zastavit.

iZdroj fotografie: SanShow / Creative Commons / CC BY-SA

Škoda, že projekt neprobíhal v Číně, tam by se pravidel typu „co dělat, když autonomní auto přejede chodce“, tolik nebáli. V konečném důsledku se zdálo, že Apple Car by mohl být více v souladu s tradičními automobilovými koncepty, což způsobilo ztrátu jeho původního inovačního potenciálu. A postavit obyčejné auto v Apple nechtěli. Nedávná zpráva odhalila, že Apple se nakonec rozhodl ukončit projekt „Titan“ a zaměřit svou pozornost na jiné priority, zejména na rozvoj umělé inteligence.

Kdy? Třeba až za deset, dvacet let. Teď nebude, je to oficiální

Na tu je v současné době kladen jeden z hlavních důrazů společnosti. Rozhodnutí oznamuje konec nadějí na uvedení Apple Car na trh. Fanoušci i odborníci na technologie budou jistě smutní ze ztráty tohoto ambiciózního projektu. Ano, jsme. Příběh Apple Car je příkladem toho, jak i největší a nejvíce inovativní společnosti mohou narazit na nepřekonatelné překážky. Že musí přizpůsobit vozy novým podmínkám a realitě. I když se zdá, že se auto od Apple nikdy nestane skutečností, jeho odkaz jako symbolu naděje a inovace v automobilovém průmyslu zůstane živým i nadále. Víte, co se říká, nikdy neříkejte nikdy.

Měl by Apple vyrábět auta?

Zdroj: Apple
Diskuze Vstoupit do diskuze
150 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články