Jedna značka auta na celý život, tak by se to dalo shrnout v kostce. Řidič odmítá cokoli jiného než japonskou čtyřkolku.
Nikdy jsem nevlastnil Subaru Forester. To je možná v globálu nezajímavá informace. Co je komu do toho, že? Ale v kontextu článku, který bude následovat, toto prohlášení dává smysl. Abych dokončil své osobní prohlášení, tak jsem zatím vlastnil jedno Subaru Impreza s atmosférickým dvoulitrem, jedno naftové Subaru Legacy Kombi. To byl krok vedle, s tou naftou, jen tak poznámka bokem. Měl jsem Subaru Impreza GT. A čtyři Subaru Impreza STI.
Kolik aut jedné značky je už moc, co lze považovat za věrnost?
Chtěl bych říct, že to je docela dost, ale ne, ve výsledku je to zanedbatelně málo. Uvidíte. Zeptám se do pléna. Kolik jste kdo vlastnil zatím za dosavadní řidičský život aut? A pokud to bylo více vozů, šlo o jednu značku, nebo více? Budu moc rád za vyjádření v komentářích pod článkem. Směřuji ale k tomu, že je tady zajímavý úkaz neuvěřitelně věrného řidiče a majitele vozů jedné značky. Představte si, že si jdete do autosalonu pro nové auto a prodavač vám podává klíčky s poznámkou: „Tak tady máte už vaše šestadvacáté Subaru.“
Ne, to není nadsázka, to je realita, která se nedávno odehrála ve Velké Británii. Jeden z nejvěrnějších zákazníků značky Subaru si totiž převzal už svůj šestadvacátý vůz této japonské automobilky. Šlo o zbrusu nový Forester. Bill Nunn je právem považovaný za jednoho z nejvěrnějších zákazníků značky. Své první Subaru, Legacy Estate z roku 1995, pořídil před více než 30 lety a od té doby si koupil dalších pětadvacet vozů. Bill se vždy vrací do Adams Brothers, rodinného podniku v Aylesbury, který vede již čtvrtá generace.
Bill Nunn řekl, že je mu potěšením převzít svůj nový Forester, šestadvacáté Subaru, které si koupil za posledních 30 let. Od koupě svého prvního Subaru se prý auta rozhodně stala modernějšími, schopnějšími a prostornějšími. Ale základní hodnoty, které Subaru odlišují, zůstaly. Subaru jsou podle Billa prostě skvělá, vždy je radost je řídit, jsou pohodlná, spolehlivá a bezpečná. Bill dodal, že za třicet let, kdy najel stovky tisíc kilometrů v práci i v soukromí, za nejrůznějších podmínek, ho Subaru nikdy nezklamalo.
Subaru roky vyznává tradiční hodnoty, to zákazníci oceňují
Nunn by mohl o Subaru vyprávět celé hodiny a přiznávám, že já bych s ním asi rychle našel společnou řeč. Včetně toho, že se hrdý subarista prý rozhodně nebojí změn, ale zároveň zůstává věrný tomu, co mu dává smysl. Mně se líbí to, že loajalita ke značce ještě nevymřela, i když se dneska většina lidí rozhoduje hlavně podle slevy, akční nabídky nebo barvy laku. Tady jde o něco víc – o vztah, který trvá desítky let a přežil už několik generací modelů, změny designu, technologií i emisních norem.
A kdo si myslí, že Subaru je jen pro pár nadšenců, kteří jezdí do lesa a na hory, ten by měl rychle změnit názor. Je fajn, že když jedu se svým Subaru, zdravíme se. Bez ohledu na to, kdo řídí jaký model nebo ročník. Forester XT, který si věrný zákazník převzal, je pro Nunna autem, které dokáže spojit praktičnost, spolehlivost a slušnou porci japonské technické magie. Nízká, široká a robustní silueta okamžitě přitahuje pozornost, a když se podíváte pod kapotu, najdete tam tradiční plochý čtyřválec, který je pro Subaru stejně typický jako symetrický pohon všech kol.
Až na výjimky je pro Subaru typický pohon všech čtyř kol
I v době, kdy většina SUV sází na přední pohon a elektronické asistenty, Forester zůstává věrný mechanice a poctivému pohonu 4×4. Teď si položme otázku – co vede člověka k tomu, aby si koupil dvacet šest aut jedné značky? Odpověď je možná jednodušší, než by se zdálo. Když něco funguje, proč to měnit? Subaru je známé tím, že své zákazníky nezklame, ať už jde o každodenní dojíždění, rodinné výlety, nebo dobrodružství mimo asfalt. A když k tomu přidáte pověstnou japonskou spolehlivost, je jasné, proč se někdo vrací znovu a znovu.
Interiér nového Foresteru je prostorný, sedačky pohodlné a výhled z vozu tradičně skvělý. Nechybí moderní technologie, ale všechno je tu navržené tak, aby to sloužilo řidiči, ne aby ho rozptylovalo. A kdo někdy seděl v Subaru, ten ví, že tady se myslí i na bezpečnost. Systém EyeSight, který hlídá provoz kolem auta, adaptivní tempomat, asistent pro jízdu v pruzích – to všechno je tu samozřejmostí. A co je na tom nejvtipnější? Přes všechny ty moderní vychytávky si Forester pořád zachovává svůj charakter.
Subaru nejsou moc hezká, ale mají jiné přednosti a kvality
Není to žádný módní doplněk, ale poctivé auto pro lidi, kteří vědí, co chtějí. Žádné překvapení, žádné zklamání, jen další kapitola v příběhu, který trvá už desítky let. Co na věrnost Billa Nunna říkají v Subaru? Samozřejmě jsou nadšení, protože taková loajalita je dneska vzácná. A není divu – když někdo koupí tolik aut jedné značky, je to důkaz, že děláte něco správně. Takže, zapomeňte na předsudky o tom, že auta jsou jen spotřební zboží.
Pro někoho jsou to parťáci na celý život. A jestli tohle není důvod k obdivu, tak už nevím, co by bylo. Neodpustím si osobní poznámku. Nejsou známy podrobnosti, ale předpokládám, že v jednu chvíli vlastnil Bill Nunn víc auto. Protože čistě aritmetickým průměrem by to nedávalo smysl, vlastnit jedno auto jen něco lehce přes rok a pak kupovat nové. To by nebyla věrnost, ale tak trochu zhýralost. Ale nakonec, proč ne.
Tři dekády a šestadvacet aut jedné značky, to je posedlost
Věrnost značce je důležitá. U nás Subaru dorazilo na trh až po sametové revoluci, dřív to nešlo. Ale Společnost Subaru UK & Ireland, součást společnosti International Motors Ltd (IML), začala do Velké Británie dovážet auta už v roce 1976. Má tak trochu náskok. Ale i u nás jsou věrní nadšenci a fanoušci značky.
Patřím mezi ně. S nechtěnou přestávkou, kdy jsem byl přinucen v rámci „rodinného hlasování“ přesednout na čas do Opelu, vlastním od svého prvního auta Subaru nepřetržitě dodnes. Pětadvacet let. Nemám v záznamech sice téměř tři desítky aut jako Nunn, ale to myslím na mé věrnosti nic nemění. Máte to se „svou“ značkou podobně?