Autobazary podle všeho definitivně skončí. Čím více aut prodají, tím více peněz prodělají

Svádět všechny problémy světa na covid-19 se stalo do určité míry módou. Za problémy prodejců ojetých aut může pandemie covidu-19, ale ne tak, jak by se dalo předpokládat.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Pandemie covidu-19 trvala dva roky a můžeme jen doufat, že už je to nejhorší za námi. I když je v médiích pozitivní vývoj pandemické situace zastíněn válkou na Ukrajině a o covidu-19 se už téměř nepíše a nemluví, problémy, které virus způsobil, nezmizely. Vlády jednotlivých států se s následky pandemie musejí vypořádat. V sousedním Polsku má být prostředkem program nazvaný jako Polský řád. 

Stát podporuje ekonomiku. Tedy snaží se

Program počítá s nejrůznějšími sociálními výhodami, pobídkami, regulacemi. A investicemi v celkové výši 650 miliard zlotých do roku 2030. A právě Polský řád je problém, i když dlouhodobě čteme o tom, že poptávka po ojetých autech roste. Problematická není samozřejmě snaha o obnovu ekonomiky, ale pravidla nastavená pro výpočty odvodů do zdravotního pojištění. Chápeme-li to správně, pak už se bazarníkům nevyplatí vykupovat a prodávat ojetá auta. 

iZdroj fotografie: Škoda

Provozovatelé autobazarů teď prodávají aut, která mají na skladě, ale nová auta povětšinou nevykupují. Pokud by to tak dělali, zvýšily by se jim virtuálně příjmy natolik, že by je odvody následně zruinovaly. Po zaplacení DPH, daně z příjmu a astronomicky vysokého zdravotního pojištění se prodejci ojetých aut dostávají do červených čísel a začínají hovořit o krachu a patové situaci. Nevidí pomyslné světlo na konci tunelu a neví, co dělat.

Čím víc vyděláte, tím víc proděláte. Jasné?

Nejsme odborníci na polskou legislativu, ale podle zdroje, ze kterého vycházíme, je matematika následující. Pokud například prodejce prodá auta v přepočtu za milion korun, jeho zisk bude asi 25 tisíc korun. Zatím se zdá, že takto podnikání s ojetými auty přináší zisk, ale počítejme dál. Odvod na sociálním pojištění pak vychází na neuvěřitelných 45 tisíc korun. Ať se na to člověk dívá ze všech možných úhlů, tak se to ekonomicky samozřejmě nevyplatí. 

Tím zásadním zádrhelem je nemožnost započítávat do daňového přiznání náklady z předchozích měsíců. Zjednodušeně řečeno, pokud bazar nakoupí jeden měsíc auta a prodá je, je to v pořádku. Pokud ovšem auta v daném měsíci nenakoupí a pouze prodává, musí pak odvádět sociální dávky podle nových pravidel. A prodělává. Jak reaguje trh? Ojetá auta v Polsku dramaticky zdražují.

Zvýšení poplatků vyvolá podvody a krácení daní

Poplatek vypočtený novým způsobem není podle dotčených prodejců ničím jiným než dodatečnou daní. Výhrady jdou směrem k polské vládě, která se brání tím, že prodejci reagují s účetními uzávěrkami na poslední chvíli. Oponenti tvrdí, že naopak do poslední chvíle nebylo jasné, jak budou nakonec předpisy oficiálně vypadat. A varují, že díky těmto pravidlům přejde řada prodejců do šedé zóny ekonomiky. Do jaké míry se věc týká pouze prodejců s ojetými auty či zda jde o problém většího rozsahu přes více odvětví nevíme, naše zdroje se zabývají pouze automobilovým segmentem.

iZdroj fotografie: iStock

V tom panuje atmosféra plná otazníků a obav. Autobazary dávají najevo, že pokud za daného stavu provozovny rovnou nezavřou, tak bude celá situace přinejmenším velice složitá a komplikovaná.  Že jde o opravdovou obtíž svým způsobem vláda přiznává. Dokládá to i fakt, že ministerstvo už pracuje na novele. Ale! Není vůbec jasné, jak moc bude aktuální nařízení upraveno, kdy bude novela dokončena, kdy vůbec začne platit.

Vláda to myslí dobře. Ale selhává!

Maciej Szymajda, prezident asociace sdružující 800 polských autobazarů, upozorňuje na další problém. Na neochotu úřadů registrovat ojetá auta, a přidělovat polské registrační značky. Úředníci prý podle Szymajdy tvrdí, že ojetá auta jsou již jednou registrovaná a nepotřebují novou registrační značku. Ve skutečnosti však ojetiny, dovezené přes hranice, jsou v původní zemi odhlášené a žádnou registrační značku nemají.

Podle Szymajdy je vládní podpora podnikatelům fraška a komedie. Finannčí podpora je zanedbatelná, úroveň podpory podnikatelů o dostupné podpoře je neuspokojivá. Vše nakonec semele byrokracie a prodejce nedostane nic. Za vším je prý vláda, která podporuje Poláky bez zaměstnání, a naopak podnikatele, kteří podporují fungují a roztáčí ekonomiku, upozaďuje. Provoz v polských autobazarech je aktuálně téměř nulový a neexistuje legální způsob, jak ojeté auto se ziskem prodat. 

Co myslíte, začnou teď zákazníci z Polska nakupovat v českých autobazarech?

Zdroj: Skup Aut Bielsko

Diskuze Vstoupit do diskuze
138 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Nejstarší revolver na světě je starý přes 400 let: byl trochu „zaostalý“, ale přesto velmi efektivní. Vlastnil ho důstojník za 30leté války
Události247.cz
Události247.cz
Dokonce i zboží v akcích je čím dál dražší. Slevy navíc nemohou starší lidé často vůbec využít
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Novým divem světa se staly duhové hory v Peru. Objevily se díky globálnímu oteplování
adbz.cz
adbz.cz
Čisté plechy bez zdlouhavého drhnutí: Stačí je posypat práškem do pečiva a postříkat citronovou šťávou