Tesla chtěla vylepšit automatické stěrače, místo toho vytvořila kravinu století. Nezbývá nic jiného než se smát

Vyspělá technologie používá roboty a umělou inteligenci, ovšem neumí pustit obyčejné stěrače. Majitelé značky nadávají a automatickou funkci vypínají.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Historie automobilových senzorů citlivých na okolní podmínky odstartovala koncem padesátých let minulého století ve Spojených státech. Prvním autem, které mělo dešťový senzor, byl koncept vozu Buick LeSabre z roku 1951. O sedm let později inženýři automobilky Cadillac experimentovali se senzorem citlivým na vodu. Ten, když začalo pršet, dokázal spustit elektromotory ovládající střechu a okna kabrioletu a auto uzavřít.

Dešťový senzor není novinkou, známe ho už 70 let

V padesátých letech se dešťový senzor objevil jako příplatková výbava Chevroletu Bel Air. Jak senzor funguje dnes, si řekneme na příkladu tuzemské značky Škoda. U té se objevil ve výbavě v roce 2001 v Superbu první generace. O správný chod zařízení se stará modul RLFS, správně by se mu mělo říkat dešťový-světelný-vlhkostní-sluneční modul. Nejde totiž jen o déšť, jeho diody a senzory, kterých je několik, snímají víc než jen déšť.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Monitorují další okolní i vnitřní parametry, jako jsou světelné podmínky před a nad autem, detekují vodu na čelním skle, jeho teplotu, intenzitu slunečního záření a relativní vnitřní vlhkost a rosný bod. Všechny uvedené parametry zaznamenané ze senzorů zpracovává a vyhodnocuje centrální řídicí jednotka auta. Ta pak posílá informace do dalších jednotek, jež ovládají příslušné funkce, pro nás v tuto chvíli zejména ovládání stěračů.

Dalšímu vozu Tesla selhal autopilot a vůz havaroval. Došlo také k masivnímu požáru

Senzor je na čelním skle za plastovým obložením zpětného zrcátka. Z vnější strany ho maskuje keramický potisk. Na povrchu senzoru je kontaktní vrstva gelu, který zajišťuje dokonalý kontakt se sklem. Současně senzor utěsňuje, aby na jeho snímací plochu nepronikaly částečky prachu. Dešťový senzor vyhodnocuje množství vody na čelním skle. Informace o množství vody putuje do centrální řídicí jednotky, jež vysílá pokyn k aktivaci motoru stěračů.

Senzorů je ve skutečnosti víc, vše řídí chytrý modul

Jednoduché, funkční. U Škody, bohužel jiná značka má se stěrači problém. Tesla je automobilový průkopník známý svými pokročilými technologiemi, jako je plně autonomní řízení a inteligentní roboti. Nicméně i přes tuto technologickou výjimečnost mají zákazníci Tesly jeden obyčejný problém – automatické stěrače. V čem je potíž? V konkurenčních automobilech není problém s automatickými stěrači nijak akutní. Obvykle jsou automobily vybaveny spolehlivými dešťovými senzory, které detekují déšť a řídí chod stěračů podle potřeby.

iZdroj fotografie: Reuters

My už víme, jak fungují. Ale proč zákazníci Tesly nazývají stěrače svých aut jako „křápy“ a „naprosto otravné“? Jedním z problémů je, že Tesla využívá umělou inteligenci a kamery místo jednoduchých dešťových senzorů. Tato technologie, známá jako „Tesla Vision“, není při detekci deště spolehlivá. Mnoho majitelů hlásí, že stěrače se často zapínají nebo vypínají, i když neprší nebo prší pouze velmi lehce. Nedostatek spolehlivosti vede zjevně k frustraci a nespokojenosti u majitelů. Je to prostě otravné.

Proč Tesla neprovede bezdrátovou aktualizaci, která by tento problém vyřešila? Podle odborníků na automobilovou elektroniku Tesla může mít problém s kalibrací. Jejich kamery jsou navrženy primárně pro automatizované řízení. To může snížit jejich schopnost spolehlivě detekovat déšť. Ať už je to cokoli, nejsme odborníci na robotiku a AI, zní to složitě. Ale hlavně to nefunguje. To je to, co zákazníky a motoristy zajímá.

Umělá inteligence nezvládá to, co umí obyčejné senzory

Navzdory příslibům Elona Muska a jeho týmu se zatím nepodařilo tento problém efektivně vyřešit. Musk sliboval zlepšení, majitelé Tesel však stále hlásí s automatickými stěrači problémy. Je možné, že Tesla řeší megalomanské vizionářské projekty, jako je plně autonomní řízení. A stěrače se staly méně prioritní záležitostí. Nicméně pro mnoho majitelů je to nepříjemná zkušenost.

Jediné, co mohou majitelé aut značky Tesla dělat, je poslat Muskovi tweet na jeho soukromé platformě X. Popřípadě funkci automatických stěračů vypnout. Tak jako je to vidět na videu. Tam jede řidič v Tesle, říká, že je suchý den, bez deště. Neprší, a stěrače se se skřípáním samy aktivují. Tesla tady naplňuje někdejší jízlivou poznámku na elektroniku stejnojmenné značky prodávané u nás za komunismu. Tesla = TEchnicky SLAbé.

Máte automatické stěrače?

Zdroj: Škoda Auto
Diskuze Vstoupit do diskuze
149 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články