Brňák parkuje a záměrně blokuje 2 místa u dobíječek elektromobilů. Ale tím to nekončí, čtenář vzal situaci do svých rukou

Parkování spalovacích aut na místě vyhrazeném pro elektromobily je zakázané. Postihnout řidiče ale v určitém případě nelze.

i Zdroj fotografie: Jan Novotný pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jan Novák pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jan Novák pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jan Novotný pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jan Novák pro AutoŽivě
Další 1 fotografie
Další 1 fotografie
                   

Parkování na vyhrazených místech, to je věčné téma. Zejména v oblastech, kde je parkovacích míst nedostatek. Tam velmi často řidiči nedbají na značení a parkují, kde se dá. Včetně míst vyhrazených pro invalidy. Jakkoli jim za to hrozí postih, finanční i bodový. Tak, jak se rozšiřuje elektromobilita, rozšiřují se i místa pro dobíjení elektrických aut. Stává se, že někdy na takovém místě zaparkuje motorista se spalovacím motorem.

Parkovat na vyhrazeném parkovišti je za pokutu

Tak jako v případě zážitku našeho čtenáře. Pan Jan Novotný poslal 4. srpna 2023 do redakce e-mail a my jsme se ho po přečtení rozhodli zveřejnit v plném rozsahu. Jel jsem u nás ve městě na nákup a na parkovišti u supermarketu jsem viděl auto, jak parkuje, kde nemá,“ popisuje situaci pan Novotný. U Kauflandu viděl, jak na vyhrazeném místě pro dobíjení elektromobilů parkuje velký naftový pick-up. 

iZdroj fotografie: Jan Novák pro AutoŽivě

„Muselo jít o záměr,“ popisuje čtenář, „stál totiž napříč přes víc míst.“ Podle pana Honzy řidič záměrně blokoval místa, nešlo o náhodu. Na parkovišti prý byl dostatek jiných volných míst. „I kdyby chtěl zaparkovat napříč s tak velkým autem, na parkovišti bylo jinde dostatek místa,“ říká pan Novák. Že nemohlo jít o náhodu, dokládá fakt, že pan Jan po pár dnech viděl to samé auto stát u jiného obchodu, opět na vyhrazeném parkovišti. Opět napříč. 

Existují výjimky, je tady pravidlo povolených třech minut

„Bylo to to samé auto, podle fotek, které jsem udělal,“ říká pan Honza. „Brněnská poznávací značka, stejná dnes u Penny jako minule u Kauflandu.“ Podle dalšího vyprávění dokonce v druhém případě řidič seděl v autě. Čtenář spekuluje, že hulvát byl ve střehu, kdyby se blížila policie. Jednou za čas prý odjel z místa a pak se tam zase vrátil. „Hrozí vlastně řidiči za takové jednání nějaký postih?“ ptá se čtenář.

Hrozí, ale není to tak jednoduché. A v tomto případě téměř nepostihnutelné. Jde o to „kroužení“. Parkovací místa pro elektromobily jsou speciální místa vyhrazená právě pro elektrická vozidla. Někdy může jít pouze o zvýhodněné parkování, často jsou doplněna o dobíjecí stanice, které umožňují nabíjení baterií. Bohužel, i přesto se občas stane, že na těchto místech zaparkuje řidič se spalovacím motorem.

Pokutu může dostat i řidič, který nenabíjí, pouze parkuje

Někdy možná z neznalosti nebo ze zoufalství z důvodu nedostatku parkovacích míst. Řídce asi záměrně, tak jako v uvedeném případě. Zda za takové stání hrozí pokuta, závisí na označení parkovacího místa. O přestupek jde pouze tehdy, pokud je parkovací místo řádně označeno příslušnou dopravní značkou. Značka č. IP 12 s názvem Vyhrazené parkoviště a doplněná o symbol č. 406 označený jako Dobíjecí stanice elektromobilů definuje místo, na kterém mohou stát pouze elektromobily.

26letý řidič „závodník“ dlouhodobě páchal dopravní přestupky. Vyfasoval historicky rekordní pokutu ve výši 350 000 Kč

Existuje situace, kdy se i řidič elektromobilu dopouští přestupku. Je-li tedy místo u stojanu označeno jako místo určené pro dobíjení elektromobilů dopravní značkou IJ7 s názvem Čerpací stanice a symbolem č. 406., a řidič nedobíjí. Pouze parkuje. Zákon dále říká, že řidič nesmí zastavit a stát na vyhrazeném parkovišti, nejde-li o vozidlo, pro které je parkoviště vyhrazeno. To neplatí, jde-li o zastavení a stání, jež nepřekročí dobu tří minut a které neohrozí ani neomezí ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.

Popřípadě neomezí řidiče vozidel, pro něž je parkoviště vyhrazeno. Jinak řečeno, tři minuty jsou v pořádku. Otázkou je právě to, že hulvát stál na místě asi ty tři minuty. Pak udělal kolečko a postavil se tam na další tři minuty a tak pořád dokola. Pokud by na vyhrazeném místě stálo auto, které tam nemá co dělat, déle, lze zavolat policii a požádat o odtah. Ten by byl proveden na náklady řidiče, respektive provozovatele vozidla.

iZdroj fotografie: Jan Novák pro AutoŽivě

Také by byla udělena pokuta od 2 000 do 2 5000 Kč. Pravdou je, že většinou kolemjdoucí sice takovou věc zaregistrují, ale neřeší. Snad jen když sedí v elektromobilu, který potřebuje doplnit „šťávu“, pak nasupený motorista volá policii. Pachatelé takových přestupků ale zřejmě povětšinou zůstávají nepotrestáni.

Galerie

Další 1 fotografie
Další 1 fotografie

Co říkáte na takové chování?

Diskuze Vstoupit do diskuze
133 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články