Čerpací stanice si přihazují na 1 litr až 5 Kč. Zde jsou skryté faktory cen aneb začarovaný kruh PHM

Jedna jediná část ceny paliva je pevná, stanovená zákonem, zbytek už jsou jenom daně a marže. Platíme moc a vydělávají pumpy a stát.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Zdražování paliv zjevně nekončí, cena benzinu i nafty roste. To je informace, která rezonuje všemi médii. Aby ne, je to něco, co se týká nás všech. Jak řidičů, tak i těch, kteří neřídí. Rohlíky, toaletní papír, ovoce, to všechno se musí nějak dostat na regály obchodů. Autem, jež jezdí na naftu a benzín. Náklady na přepravu se pak promítají do ceny, je to začarovaný kruh. Ceny pohonných hmot v Česku tedy stoupají.

Proč roste cena benzínu a nafty? Protože pumpaři chtějí

Za poslední týden se průměrná cena litru nejprodávanějšího benzinu Natural 95 zvýšila o 28 haléřů a dosáhla hodnoty 40,40 korun. Cena nafty rovněž stoupla o tři haléře na litr a dosáhla průměrně 39,22 korun. Analytici uvádějí, že zdražování benzinu a nafty je důsledkem rostoucích cen ropy. Zatímco se očekává další zdražování benzinu, cena nafty by měla spíše stagnovat. V porovnání s předchozím rokem je benzin nyní o 2,71 koruny na litru dražší, zatímco nafta se zvýšila o 5,54 koruny na litru.

iZdroj fotografie: Pixabay

To znamená, že cena benzinu poprvé od loňského října překročila hranici 40 korun za litr, zatímco cena nafty dosáhla nejvyšší úrovně od loňského listopadu. Podle analytiků se do aktuálních cen pohonných hmot promítají nejen vysoké ceny ropy, ale také sezonní faktory. S blížícím se létem roste poptávka po benzínu, což se odráží ve stoupajících cenách. I přes mírný pokles cen ropy zůstává stávající cena nadprůměrná, což je dáno geopolitickým napětím a omezením exportu ropy z Ruska.

Až 6krát levnější palivo, než je dnešní benzín a nafta? V Evropské unii bude již brzy novou realitou

Teď je ideální čas na to říct si, z čeho se skládá cena litru paliva. Prvním a nejvýznamnějším faktorem ovlivňujícím cenu pohonných hmot je cena ropy. Ta je závislá na mnoha faktorech, jako je kvalita technického složení ropy, geopolitická situace v zemích produkujících ropu, měnový kurz, marže těžebních společností a náklady na dopravu. Dále je to marže rafinérií. V České republice jsou de facto dvě rafinérie, které zpracovávají ropu na benzín, naftu a další produkty. Marže těchto rafinérií ovlivňují konečnou cenu pohonných hmot.

Stále ale můžeme mluvit o tom, že jde o výchozí pozici pro většinu čerpacích stanic. Marže čerpacích stanic je tak dalším faktorem. A tady už je to o tom, kde a jaká pumpa si stanoví svou cenu. Spotřební daň je povinná. Jedná se o sazby daně z minerálních olejů, které jsou stanoveny zákonem. Spotřební daň je pevnou součástí ceny pohonných hmot. Toto všechno tvoří základ, z něhož se vypočítá DPH. A ta se pak přičte k základu.

Benzín by mohl stát klidně o deset korun méně, nafta taky

Paradoxem je, že se u paliva platí daň z daně. Nesmysl. Ale je to tak, platí se daň z přidané hodnoty vypočtená ze spotřební daně. Státe, paráda. Nicméně spotřební daň je u benzínu 12,84 Kč/l, nafta má 9,95 Kč/l. DPH je 21 %. To ja dané, dvě rafinerie, z toho vychází, že největší proměnná je marže čerpacích stanic. Člověk se pak musí ptát, jak je možné, že v jeden den se dá na jedné čerpací stanici koupit litr nafty za 35,90 Kč a litr Naturalu za 38,90 Kč.

iZdroj fotografie: Pixabay

Pak stačí popojet pár kilometrů jinam a situace je jako z opačného konce světa. U jiné pumpy, o kousek dál, se platí za naftu 40,90 Kč. To je rovných 5 Kč na jednom litru! Za Natural pak 41,90 Kč, stooktanový dokonce 46,70 Kč? Stejné výchozí podmínky, ale jednomu pumpaři jde do kapsy na jednom litru o pětikorunu více. Vydělá jak stát, tak provozovatel čerpací stanice, zaplatíme to ale my.

Kolik by měl stát litr benzínu?

Zdroj: CCS
Diskuze Vstoupit do diskuze
141 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články