Tajemná červená čepička pod kapotou auta: Kdo neví, k čemu slouží, ten jednoho nenastartuje auto

Řidiči netuší, k čemu je červená čepička pod kapotou. Marně hledají baterii a neví, jak s ní pracovat.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
Dalších 9 fotografií
Dalších 9 fotografií
                   

Automobil je v mnoha ohledech pro řasu běžných uživatelů zahalen nepropustnou rouškou tajemství. Ten, kdo nečte manuály často neví, jak správně auto používat. Používání automobilu se omezuje na řízení a čerpaní pohonných hmot, jakékoli jiné další úkony běžní motoristé nezvládají. Stav potvrzuje odborník na servis evropských a japonských aut, pan Pavlíček.

Pod kapotou auta čeká na řidiče zařízení, kterému nerozumí

„Mám zkušenost od našich zákazníků,“ říká expert, „že často neví, co k čemu v autě je. Třeba červená krytka se symbolem plus.“ Pod kapotou automobilu se skutečně skrývá mnoho tajemství, a jedním z nich je červená věcička označená symbolem +. Mnoho řidičů si často klade otázku, jak potvrzuje oborník Pavlíček, k čemu slouží tato záhadná součástka. Auta se liší ve svém designu, a to platí i pro umístění různých komponentů.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Jedním z prvků, který nemá pevné umístění, je baterie. Baterie může být umístěna pod kapotou, v zapuštění pod sedadly nebo dokonce v kufru pod deklem. A to za účelem optimalizace rovnováhy vozidla. Autobaterie jsou často vybaveny elektrickými lištami a pyrotechnickými mechanismy, které slouží k odpojení napájení při nehodě. Velmi často je zcela zapovězené, aby motorista s baterií sám manipuloval, něco na ni připojoval.

Auto s vybitou baterií lze nastartovat v jednom člověku, bez startovacích kabelů. Stačí vědět, jak na to

Omezený přístup k baterii však může způsobit problémy s jejím nabíjením a nouzovým startováním. Automobilky přišly s řešením, které usnadňuje život motoristům i asistenčním posádkám. Pod kapotou vozidla jsou instalovány speciální koncovky, které umožňují jednoduché připojení elektřiny. Samotná červená věc se symbolem + je krytka svorky baterie. Je důležité vědět, že záporná svorka je často řešena prostřednictvím kovového kolíku, šroubu nebo nelakované matice.

Při nesprávném přístupu k baterii hrozí zkrat a potíže

Teoreticky se dá záporný kabel připojit i na kostru, na karoserii jako takovou. Zatímco kladná svorka je vždy stíněna, aby se předešlo náhodnému zkratu. Červený kryt často obsahuje symbol + nebo symbol baterie, který slouží k jeho snadné identifikaci. „Pokud chcete nabíjet baterii,“říká expert Pavlíček, „můžete připojit nabíječku nebo startovací booster k oběma kontaktům.“ Stejně tak je tento červeně značený kontakt užitečná při nouzovém startování vozidla nebo při „půjčování“ elektřiny jinému vozu.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Po dokončení operace je vždy důležité zakrýt kladný pól víčkem, aby nedocházelo k nežádoucím situacím, tedy zkratům. Zjednodušeně řečeno, tajemná červená věc pod kapotou, označená symbolem +, je svorkou baterie, která má důležitou roli při nabíjení baterie a nouzovém startování vozidla. V daném případě je jediným možným kontaktem, díky kterému může řidič připojovat něco k napájení, přímý kontakt na baterii není možný. Pro bezpečnou manipulaci a správné používání se vyplatí nastudovat si potřebné instrukce v manuálu vozidla.

Galerie

Dalších 9 fotografií
Dalších 9 fotografií

Jak připojujete baterii vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
71 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články