Český trh s elektromobily: Malý rybníček s velkými vlnami. Proč oficiální místa mlčí o Achillově patě?

Když je nikdo nechce, tak je prostě nikdo nechce. Nedávají smysl pro běžné lidi, ale ani pro velké půjčovny.

i Zdroj fotografie: Sciencia58 / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Náš pomyslný český rybníček je malý. A i když se můžeme pyšnit některými nej, maximálně tak v přepočtu na obyvatele. Příkladem je třeba konzumace piva. Na hlavu jsme kabrňáci, v celkovém objemu ale nemáme šanci. A to samé platí i pro elektromobily. To, jestli se u nás prodávají nebo ne, nemá v zásadě žádný dopad na globální povědomí, statistiky. Nefunguje to jako žádný vypovídající ukazatel.

U nás nejsou prodeje nijak zásadní, nedokážeme ovlivnit trh

Velké státy jsou jasnými ukazateli toho, jaká je situace. A ta není dobrá. Myšleno pro elektrická auta. Elektromobily se totiž ocitly v obtížné situaci. Opakovaně se objevují zprávy, které nevěstí pro budoucnost elektromobility nic dobrého. Zdá se, že po několika letech rostoucího trendu na trhu s automobily se situace mění. A mění se ne „na lepší“. Každý, kdo investoval do elektromobilu, měl jistě představu, že jeho vozidlo bude držet svou hodnotu.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Paul Sladen / Creative Commons / CC-BY-2.0

Bohužel situace se vyvíjí jinak. Podle analýz britské společnosti Autovista24 elektromobily ztrácejí na hodnotě rychleji než auta poháněná tradičními palivy. Po 3 letech a 60 000 kilometrech elektromobil udrží pouze 38,4 procenta své původní hodnoty, zatímco ostatní automobily si zachovávají 53,3 procenta. Proč? Jedním z důvodů je intenzivní konkurence mezi výrobci elektromobilů. To vede k tlaku na snížení cen.

Dalšímu vozu Tesla selhal autopilot a vůz havaroval. Došlo také k masivnímu požáru

Elektromobily jsou stále dražší než auta se spalovacím motorem, to vede k většímu poklesu jejich hodnoty na sekundárním trhu. Dalším faktorem je degradace baterií, které ztrácejí svou kapacitu. Dojezd klesá a klesá, rok co rok. To vede k situaci, kdy elektromobily rychle ztrácejí svou hodnotu, klesá použitelnost. Výsledkem je, že zájemci o ojeté elektromobily mají omezený zájem, a to komplikuje prodej těchto aut „za dobrou cenu“.

Ani půjčovny je nechtějí, o elektrická auta není zájem

Situace má negativní dopady na celý trh s elektromobily. Půjčovny vozidel, jako je Hertz, zjistily, že provoz elektromobilů není tak výhodný, jak se očekávalo. Vysoké odpisy a náklady na údržbu snižují očekávané zisky. Jinak řečeno, půjčovny si vyzkoušely, jaké to je půjčovat elektrická auta ve velkém. A ustupují od toho. A tady se můžeme vrátit k úvodu. U nás jde o jednotky, desítky kusů. Ale ve velkých státech už jsou jiná čísla. A pokud o auta nemají zájem velcí hráči, tak ti malí také ne.

iZdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA

Důležitým faktorem je také rostoucí inflace, která zvyšuje životní náklady na život a omezuje ochotu lidí investovat do dražších elektromobilů. Nejde jen o evropský trh – zájem o elektromobily klesl i v Asii, jak ukazuje třeba prodej vozidel značky Tesla v Jižní Koreji. Co s tím? Buď nechat vše na volné ruce trhu s tím, že se uvidí, co bude dál. Anebo lze vsadit na pobídky a dotace. Třeba se zase někdo nachytá a koupí si auto, které ho ve výsledku nikam nedoveze a částečně ho zruinuje.

Chtěli byste elektromobil?

Zdroj: Reuters
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články