Konec levných čínských elektromobilů už platí ve světě. EU ale přesto zařídí, že si jeden koupíte, i když ho chtít nebudete

Jak se tohle mohlo stát? Evropa zaspala a čínský průmysl ji vyčerpává, v USA na to přišli a provedli první úder.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

S Čínou to není jednoduché. Svého času tam směřovaly všechny firmy s vidinou levných výrobních nákladů a snadno dostupných zdrojů. Stačilo pár let a ukázalo se, že to zase tak jednoduché není. V řadě ohledů se západní omezenost a okleštěný výhled obrátily v neprospěch. Jak? Třeba tím, že v Evropě byly ukončeny výrobní závody. Skončily na to navázané učební obory. Zkrachovaly továrny. Průmysl byl de facto zahuben. A pak se ukázalo, že vyrábět v Číně není tak levné, zejména pokud Asiati vědí, že jinde už nic vyrábět nelze.

Mohou být automobily levné? Ano, ale EU se to líbit nebude

Není nic jednoduššího než nalákat na nízkou cenu, zničit konkurenci a pak ceny vyšponovat nahoru. Stalo se v oblasti obecné výroby. A teď se to děje v oblasti produkce elektrických aut. USA na to zareagovaly, Evropa tradičně tápe a hledá sama sebe. Tady můj osobní názor – rychle pryč z EU. Nic dobrého pro nás z dalšího setrvání nekouká. A tím nemyslím, abychom uzavřeli své hranice světu, ale abychom se chovali suverénně. EU toto neumí.

Obrat o 180 stupňů. Evropská unie zakázala prodej elektromobilu. Rozhodnutí platí i na území Česka

iZdroj fotografie: Depositphotos

V Americe to je jiné. Tam administrativa Joea Bidena rozhodla zvýšit clo na čínské elektromobily z původních 25 procent na rovných 100 procent. Drsný krok. Který má za cíl ochránit domácí automobilový průmysl. Počin nevyhnutelně vyvolal silné reakce, nejen mezi USA a Čínou, kde se očekávají odvetná opatření, ale také v Evropě. Dotkne se to všech. Debata se vede na téma, zda se jedná o zásah do volného globálního trhu. Anebo nutný krok k ochraně vlastních ekonomických zájmů. Jedno je ale jasné.

A je to tady: Vyšetřovatelé letí do Pekingu zjistit, proč jsou čínská auta tak levná. To se mohli klidně zeptat i nás

Bez ohledu na různé názory je jasné, že pokud Evropa chce zůstat konkurenceschopná v automobilovém sektoru, nemůže jen pasivně přihlížet ambicím čínských výrobců. A to, že budou do Číny jezdit evropští inspektoři, aby zjistili skutečný stav věci, je zbytečné. Neefektivní. Neúčinné. To, že vím, co se tam děje, ale neudělám nic, situaci nezlepší. Ale znovu, to by nebyla EU. Neudělá nic, ne dostatečně rychle. Ve výsledku to odneseme my. Zaplatíme to.

Amerika se postavila Číně čelem, je tady clo ve výši 100 %

Mimochodem je třeba myslet na to, koho posíláme ve volbách do Evropského parlamentu. Lidi, kteří tam sedí, nic za nás nevyřeší a jen berou ročně milionové platy. Za to, že my budeme jezdit předraženými auty na elektřinu, na něž nebudeme mít a která nebudeme mít kde nabíjet. Zpět ale do Číny. Trend elektromobility prostě přinesl velké změny a Čína rychle využila příležitosti. Zaměřila se na elektrické vozy a ovládla klíčové části výrobního řetězce od těžby cenných kovů až po produkci celých automobilů. Čínská vláda masivně podporuje vybrané značky. Jak?

„Čínská Škoda Octavia“ míří na náš trh. Vypadá famózně, stojí o 1/2 méně a Češi na ni budou stát fronty

iZdroj fotografie: GM

Podpora zahrnuje výstavbu továren, výhodné úvěry a dotace na export. Pod vlivem této strategie funguje přibližně sto čínských výrobců elektromobilů. Obecně 70 % továren na baterie a 90 % bateriových technologií pochází z Číny. Americké zavedení 100% cla na čínské elektromobily pravděpodobně způsobí pokles importu a prodejů těchto vozů v USA. Ale podpoří to tamní trh. Druhou stránkou věci je, že čínské výrobní kapacity jsou nastaveny na zhruba 20 milionů elektrických vozů ročně. Co s nimi? Pro ty bude třeba najít odbyt jinde.

3 důvody, proč jsou elektromobily jeden velký podvod a zaniknou dřív, než se masově rozšíří

Evropa, která politicky tlačí elektromobilitu, se jeví jako logický další trh. EU tady chce elektrická auta a Čína má levná elektrická auta. Tak v čem je problém? Že Evropa chce prodávat svá drahá elektrická auta a levná asijská nabídka na dvorku se jí nehodí do krámu. Pokud se nic nestane, tak evropský trh může být brzy zaplaven čínskými elektromobily za agresivně nízké ceny. To by samozřejmě výrazně ovlivnilo domácí automobilky. Musely by zlevnit. Nezvládaly by konkurovat. Krachovaly by. A to EU nechce.

Přijde doba, Čína nás zničí a USA se budou za oceánem smát

Přišla by o peníze, které z evropského průmyslu sosá jako hladový kojenec mateřské mléko. V USA zjevně začíná obchodní válka. Evropa musí na situaci reagovat. Ne že musí přemýšlet, jak na situaci reagovat, ale skutečně musí reagovat. Ale neděje se nic. Právě teď se čeká na evropské volby. Podle toho, jak dopadnou, dopadne i vývoj další strategie. USA mezitím budou stabilizovat svou pozici. Faktem je, že evropské automobilky zaspaly.

Volkswagen má nové logo. Líbí se vám? Máte možnost se vyjádřit. Mohla ho mít i Škoda, ale to bychom nesměli být v Čechách

Evropské automobilky nikdy neměly stejné podmínky jako čínští výrobci, kteří mají podporu centrální vlády. Ale mohou mít podporu EU. To, že ji nemají tak jako Asiati doma, to je jiná věc. My jsme si EU vmysleli, my ji držíme při životě. Příklad USA se 100% clem na čínské elektromobily ukazuje, co je nezbytné. Zajišťovat ochranu domácího průmyslu, ekonomiky a zaměstnanosti.

iZdroj fotografie: Dong Feng

Nejde jen o vymezení se na závislosti na Číně. Tohle má platit obecně. A zatímco řešíme víčka na PET lahve, která nejdou odtrhnout, Evropa váhá a diskutuje o možném clu ve výši 10 procent. To je ve srovnání s USA směšné. Jako samotná Evropská unie. Podívejte se na MG, jež u nás docela expanduje. Další čínské značky budou následovat a pro naše poměry to nevěstí nic dobrého. EU zkrátka přes všechna světová nařízení svými rozhodnutími zařídí, že si jeden koupíte, i když ho chtít nebudete. Nic jiného totiž na trhu nebude.

Máme zůstat v Evropské unii?

Zdroj: Reuters
Diskuze Vstoupit do diskuze
112 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články