EU uměle zdražila nová auta. Veškerá výbava už jen za příplatek, rozdíl v ceně jsme dopočítali na sprostých 300 000 Kč

Relativně levné a dostupné SUV od Dacie začíná i v poslední, nejnovější generaci na velmi podobné částce jako generace minulá. Pak ovšem přijde cenový šok, který nečekáte.

i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
Dalších 8 fotografií
Dalších 8 fotografií
                   

Dacia představila poslední generaci svého veleúspěšného SUV 25. února na autosalonu v Ženevě. A i když se zatím na stránkách českého zastoupení nabízí stále starší verze a novou nelze objednat, není možná od věci podívat se na to, jak vlastně vypadá Duster „v základu“ a co bude nabízet oproti naopak nejvyšší výbavě. Srovnali jsme si nabídku ve francouzském konfigurátoru, neboť lze celkem s úspěchem předpokládat, že u nás to bude podobné. A jak to dopadlo? Pojďme se na to podívat společně.

Vyrobit v roce 2024 nové auto za starou cenu je oříšek

Po prostudování toho, co nový Duster má (či spíše nemá) v úplném „základu“, začíná být zřejmé, že aby se výrobce dostal na dlouho slibovanou podobnou cenu jako u minulého provedení, musel někam sáhnout a zkrátka někde ušetřit. Ona to rovnice je celkem jasná: pokud má nové auto vypadat lépe než to staré, má mít více výbavy (která mezitím všeobecně zdražila) a má se nabízet za podobnou cenu, jako to staré, je to v podstatě neřešitelný rébus.

iZdroj fotografie: Dacia

Dacia ovládne trh: Benzín do posledního dne a výsměch všem elektrobláznům. A miliony se jenom pohrnou

Ke cti Dacie slouží, že se jej alespoň pokusila vyřešit. Jak už to ale bývá, vždy je „něco za něco“. Pokud chcete nabídnout funkční, nové auto na showroomu, se všemi zárukami a (někdy žel) i novými povinnými asistenty dle nařízení Evropské unie, budete mít opravdu problém se vejít do „staré ceny“. Za poslední roky ke zlevňování vstupů do automobilové výroby opravdu nedochází, energie jsou za jiné peníze, komponenty také nezlevňují. Nemluvě o tom, že speciálně těch bezpečnostních je nutné mít v novém voze čím dál více.

Nová povinná výbava auta: Od teď začíná pěkně přituhovat. Řidiči budou mít na rozhodnutí jen pár sekund

Základní výbava je opravdu extrémně základní

Základní výbava Dusteru se jmenuje Essential a ve Francii stojí minimálně 19 690 eur, což je v přepočtu něco pod půl milionem českých korun. V jednom z minulých článků jsme odhadovali cenu Dusteru „v základu“ na 475 000 Kč, nyní se již spíše přikláníme k „baťovské“ cenovce 499 000 Kč. Za ně dostanete auto s motorem ECO-G o výkonu 100 koní a pohonem předních kol. A teď si všimněme, kolik základních prvků výbavy auto za téměř 20 000 eur neobsahuje!

iZdroj fotografie: Dacia

Auto má 16palcová ocelová kola, to by nebylo nijak divné. Chápeme, není na lepší. Extrémní šetření je ale znát na faktu, že tato kola nemají (bez příplatku) vůbec žádné ozdobné kryty! Ano, i ta několik stokorun stojící „sranda“, dostupná na každé benzince, je tady za příplatek. Nechcete i v létě vypadat jako ti, co zapomněli zimní kola na autě? Tak nám laskavě zaplaťte za kryty. Mlhovky v nárazníku? Zapomeňte. Tady jste u Essential a tady nic takového nemáme.

Interiér s plastovými krytkami namísto LCD a „švihadly“

V interiéru pak „slevová jízda“ pokračuje s plnou parádou. Žádná digitální palubní deska, žádný centrální displej multimédií a infotainmentu, žádné dekorativní prvky. Klimatizace je manuální. A manuální jsou i zadní okna. Tedy populární „švihadla“. Nebo spíš nepopulární. Dalších prvků najdeme v interiéru ještě několik, na nichž je snaha o šetření znát možná o něco víc, než by člověk u auta za půl milionu čekal. Důsledek povinných věcí z EU? Možná.

iZdroj fotografie: Dacia

Známe české ceny Dacie Duster 2024: Škoda to může zabalit, malé SUV vypadá úchvatně a má šanci zbořit trh

A jak to vypadá na opačné straně? Nejvyšší výbava se jmenuje Journey a spolu s Extreme mají podobnou vyvolávací cenu 23 100 eur (zhruba 578 000 korun). Tedy nijak zásadní rozdíl. Za tyto peníze dostanou zákazníci stejnou pohonnou jednotku + manuální převodovku + pohon předních kol. Nicméně kola jsou zde už litá, 17palcová jsou standardně u modelu Extreme a 18palcová u modelu Journey.

Automat nebo pohon 4×4 cenu vystřelí nečekaně vysoko

Verze s motorem TCe 130 (mild hybrid) je jako jediná kombinovatelná s AWD. A jediný motor kombinovatelný s automatickou převodovkou je Hybrid 140. Ten však lze kombinovat jen s výbavou Extreme/Journey, a to už začínáme na minimálně 28 100 eurech (zhruba 700 000 korunách). Nejdražší Duster Journey Hybrid 140 4×2 s automatem a dalšími příplatky dorazí do Francie za 36 000 eur včetně DPH. A pozor, to už je nemalých 840 000 korun. Za to už je k mání mnoho jiných značek. A často s podobnou výbavou.

Dacia se mění k nepoznání. Její auta teď chce každý Čech, podívejte se na nový kurs značky

Jinými slovy: rozdíl mezi opravdu základním a vrcholným modelem Dusteru je šokujících více než 300 tisíc korun. A pokud budete chtít váš nový Duster vybavit jen trochu více (přesto nijak luxusně), nepůjde už ve výsledku o tak úplně levné SUV. Ale s tím se dalo asi počítat. Závěrečná otázka je tak jasná: kolik byste byli ochotni utratit za nový Duster? Dejte nám svůj názor vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Galerie

Dalších 8 fotografií
Dalších 8 fotografií

Kolik maximálně byste byli ochotni za Dustera zaplatit?

Zdroj: Dacia
Diskuze Vstoupit do diskuze
84 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články