Řidiči, připravte se platit: Vláda chystá daňovou reformu na SUV. Tolik chtějí zaplatit? Jdeme EU pěkně na ruku

Plánované změny mají platit od poloviny roku 2026. Cílem je jedno jediné, prosadit elektroauta na úkor spalovacích motorů.

i Zdroj fotografie: LSDSL / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Jaké změny chystá vláda? Tohle se běžným motoristům líbit nebude. Naštěstí ne těm českým, tohle se děje u našich sousedů. Polští motoristé se brzy mohou setkat s řadou nových daňových opatření a příspěvků souvisejících se změnou nařízení v oblasti automobilové dopravy. Podle plánů polské vlády mají být zavedeny nové daně za vlastnictví SUV, registrovaná vozidla s vysokými emisemi CO2. Je to tak, se zpožděním ze západu to přišlo na východ.

„Zákazy a poplatky, však ona vás ta vaše auta přestanou bavit!“

Krom toho se také připravuje podpora v podobě příspěvků pro majitele elektromobilů a plug-in hybridů. Nová nařízení jsou součástí Národního plánu rekonstrukcí (KPO), který má podporovat snahy o ochranu životního prostředí a snižování emisí skleníkových plynů v souladu s cíli Evropské unie. Cílem je vytvořit prostředí, jež podporuje elektromobilitu a omezí používání spalovacích motorů. Koho by tohle napadlo, že?

iZdroj fotografie: Evropský parlament

Jedním z klíčových opatření je zavedení daně za SUV a vysoké emise CO2. Tato daň by se vztahovala nejen na provoz SUV, ale také na jejich nákup. V závislosti na katalogových emisích CO2, emisních normách Euro a hmotnosti vozidla by majitelé SUV mohli čelit vysokým poplatkům. Další opatření zahrnuje bonusy za sešrotování spalovacích vozidel a podporu nákupu elektromobilů. Jinak řečeno, kdo bude mít klasické auto, bude platit, platit a platit.

A je to tady, majitelé elektromobilů mají smůlu. Budou platit za každý ujetý kilometr, zatím to vychází na poplatek 1 330 Kč

Ministerstvo pro klima a životní prostředí navrhuje také zavedení recyklačního poplatku pro dovážená vozidla ze zahraničí. Tato opatření mají podpořit přechod na ekologičtější způsoby dopravy a omezit používání spalovacích motorů. Znovu a ještě jednou – chcete si koupit auto, které nemá pod kapotou cirkulárku, ale osmiválec? Tady je složenka a číslo účtu, tučný poplatek zamíří do státní kasy. A stejně pak auta zakážeme!

Cíl je jediný, znechutit lidem vlastnit klasická spalovací auta

Plánované změny mají být implementovány do poloviny roku 2026. Zatímco některá ustanovení mohou ještě projít diskuzí, očekává se, že Evropská unie bude i nadále podporovat aktivity směřující k podpoře elektromobility. Je smutné, že tohle nikdo neřeší, nikdo nerozporuje, všichni mlčky přijímají předkládané nesmysly. Až pak přijdou o svá auta, tak se budou divit a ptát se, jak se to mohlo stát. To už ale bude pozdě a řešením bude revoluce.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Zavedení těchto opatření může změnit trh s automobily v Polsku a podpořit rostoucí zájem o elektromobily. Zároveň však vyvolá otázky týkající se přístupnosti a dostupnosti elektromobilů pro širší veřejnost. Je důležité sledovat, jak se bude vyvíjet politika v oblasti automobilové dopravy v Polsku a jaký vliv budou mít tyto změny na trh s automobily v zemi. A co u nás? Zatím žádné podobné konkrétní nesmysly, ale ono to přijde. Dejme tomu čas. Bohužel.

Jsou třeba nové poplatky?

Diskuze Vstoupit do diskuze
107 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články