Úmrtí spalovacích motorů je odročeno. Tankovat ale budeme ultra předražené palivo, až 62 Kč za 1 litr

Problém se spalovacími motory vlastně neexistuje. Syntetická paliva jsou řešením, je to pouze záležitost ceny.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje názor autora.

Každá mince má dvě strany, z té jedné je tady zákaz spalovacích motorů po roce 2035. Z té druhé lze nahlížet na věc tak, že je tady sice zákaz, ovšem aut s motory, které nesplní nulovou uhlíkovou stopu. Pesimisté mohou spílat Evropské unii a jistě budou mít pravdu. Budou říkat, že se na pumpách bude tankovat drahé syntetické palivo. A že se stanou spalovací motory hračkami pro bohaté. Jak bude věc fungovat?

Zákaz padl, ale východisko tady je. V závěru půjde o cenu

Zatím přesné detaily nejsou známy, ale hovoří se o tom, že by nová auta měla poznat, jestli mají v nádrži benzín či diesel, anebo syntetické palivo. V prvním případě by nenastartovala. To, aby chytráci nemysleli, že obejdou systém a budou tankovat do nových auta za drahá syntetická paliva (62 Kč/1 litr) levný benzín. Ono také není vůbec jasné, jestli benzín bude levný a syntetická paliva drahá. To vše je zatím otázkou relativně daleké budoucnosti.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ: Šéf IVECO: Syntetická paliva budou jen pro bohaté. Nám zůstanou staré vraky, na provoz nových aut nebudeme mít

iZdroj fotografie: Martin Strachoň / Creative Commons / CC-BY-SA

Ukáže to až praxe. Může to být tak, že elektromobily se stanou samozřejmostí do městského provozu. Teď asi není na místě řešit infrastrukturu dobíjení a tak podobně. Ale lepší jezdit po městě s elektrickým autem než s vozem, co má spalovací motor s přímým vstřikováním a trpí karbonizací vlivem krátkých jízd a denních pojezdů. Mimo město sedne řidič do auta se spalovacím motorem. Možná je to možnost, možná jen zbožné přání chtěného. Uvidí se.

Vyrobit palivo bez ropy? Umíme, tak v čem je problém?

Syntetická paliva ale jsou reálnou cestou, skutečným východiskem, a cena je až druhotným problémem. Při spalování syntetických paliv vzniká sice CO2, ovšem je zase spotřebováván při výrobě. Výsledkem je nulová stopa CO2, a to je v pořádku. Kritici si stěžují, že cena uměle vyrobeného paliva je zatím neznámá, ale že palivo vyrobené z vodíku a uhlíku z atmosféry bude nesrovnatelně dražší než benzín či nafta z ropy. Kritika také říká, že spalovací auta se stanou výsadou vyvolených, a ne masovou cestou a ochranou před povinností koupit i elektrické auto.

ropna-rafinerie iZdroj fotografie: Pixabay

Existují studie společnosti Bosch, které popisují, že provoz auta se spalovacím motorem na syntetické palivo je i po 160 tisících kilometrech ekologičtější než provoz elektromobilů s akumulátory. Jakkoli se e-paliva zatím nevyrábějí ve velkém, první závod už funguje. Byl spuštěn v Chile v roce 2021 a stojí za ním automobilka Porsche. Záměrem je vyrábět 550 milionů litrů ročně. Porsche hlásá, že náklady na výrobu syntetických paliv by se časem mohly dostat na jedno euro za litr. Ovšem před zdaněním.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ: Konec nafty je krutý: Tyto špičkové motory budou vyřazeny již v listopadu. Splňovaly normy i emise, přesto mocní lidé zasáhli

To už by bylo ale na jednotlivých státech, jestli by palivo danily a jak. Nicméně pokud by litr paliva stál v přepočtu euro a vláda by si přihodila druhé euro prostřednictvím daní, stále je to bratru padesát korun za litr. Podle všeho přijatelná cena, s ohledem na to, za kolik se tankovalo ještě nedávno. Současná výroba e-paliv by sice nedokázala ani zdaleka pokrýt poptávku, ale to také nikdo nechce. Lámat chleba se bude až v roce 2035. A do té doby se může ještě spousta věcí změnit. 

Jak vidíte konec spalovacích aut vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
99 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články