Do Polska jen s eko vozem. Krakov zakáže vjezd nejen naftovým autům

                   

Snahy o zlepšení ovzduší mohou mít různé podoby. A řada z nich se váže k motoristům. Tedy k jejich autům. Ty jsou mnohými považovány za velké znečišťovatele měst, a tak není divu, že některá města proti nim přímo zbrojí. Z Evropy již známe mnoho měst, kde jsou takzvané nízkoemisní zóny. A jedna taková další by se měla objevit v polském Krakově.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Zákaz pro diesely, i benzinová auta

Návrh nízkoemisní zóny, o které se nyní v Krakově celkem hojně mluví, bude podobně jako v řadě jiných evropských měst založen na takzvané Euro normě. Podle toho, jakou normu dané auto plní, buď do daných zón bude moci vjet, nebo sem bude mít vjezd zakázán. Aktuální plány hovoří o tom, že v případě naftových vozidel bude limitní norma Euro 6. V případě automobilů na benzin to bude přece jenom trochu benevolentnějším, jelikož zde bude limitní normou Euro 4. Pokud bude auto splňovat nižší emisní limity, bude mít do jasně definovaných a vyznačených oblastí zákaz vjezdu.

Tento ekologický nápad by se měl podle zjištění týkat oblastí, které jsou ohraničeny městským okruhem III. Jde tedy v podstatě o centrum města. Pokud v následujícím období máte cestu do Krakova a máte starší auto, může to pro vás znamenat, že byste se měli vyhnout ulicím Opolska, Nowoczeshucka a Łagiewnicka.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Zatím ve formě pilotního programu

Jelikož Poláci, hlavně ti, pro které by zóny přinesly omezení, nejsou velkými fanoušky daného nápadu, spustí se vše nejprve jako pilotní projekt. Vzniknou konkrétní nízkoemisní zóny, a následně by se měly výsledky vyhodnotit a zjistit, zda omezení starších dieselů a benzinových vozidel přineslo kýžené cíle. Pokud se pilotní program osvědčí, je v plánu nízkoemisní normy jasně definovat a rozšířit. Už to nebude jenom klasické centrum, ale v podstatě i oblasti, které budou navazovat na samotný obchvat města. Toto je ale zatím hudba budoucnosti, jelikož aktuálně se hovoří o termínu zhruba tří let.

Diskuze Vstoupit do diskuze
62 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články