Nová Tesla se spalovacím motorem? Uvede Elon Musk na trh takový model jako záchranu krachujících prodejů? To by nikdo nečekal

Spalovací motor pod kapotou automobilu značky Tesla je něco nepředstavitelného? Tlak na trh je takový, že neplatí žádné dogma.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Patřím mezi lidí, kteří sledují evropský automobilový byznys. Vnímám, jak Tesla, synonymum elektrické revoluce, stojí v Evropě tváří v tvář propadu prodejů. Je tady řada faktorů, od politiky, kdy se Musk zapletl s Trumpem, až po skutečnost, že technologie Tesla je zastaralá a čínské značky umí většinu toho, co Tesla, lépe. V redakci AutoŽivě sledujeme situaci na globálním trhu, evropském, i s rozdělením na jednotlivé typy pohonu.

Možnost, že by Tesla vyrobila auto s benzínovým motorem?

Dovolím si teď svou osobní spekulaci. Co kdyby Tesla sáhla po spalovacím motoru? Byť ne po vlastním, ale po takovém, který by jí dodal evropský partner. Na papíře to možná zní jako kacířství, ve světle dnešní krize to ale není výstřel do tmy. Spíš popis tlaku, ve kterém Evropa balancuje mezi ambicemi Green Dealu a zachováním průmyslu, který živí více než 12 milionů lidí. Green Deal přitom nestaví žádné měkké mantinely. Cílem je klimatická neutralita do roku 2050. Cesta k ní vede přes přísné limity emisí CO2, které jsou propojené s výraznými sankcemi.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

To je rovnice, ve které už nestačí dílčí optimalizace, protože přísnost norem doléhá na každou výrobní sérii a modelovou rodinu. Tesla teď prodává evropským výrobcům kredity CO2. Bez těch by se některé koncerny, explicitně Stellantis a jeho 14 značek, do limitů skládaly o poznání hůř. To je paradox současnosti, konkurent vám pomáhá vyhnout se pokutám, protože jeho flotila emisními povolenkami přetéká.

Tesla má povolenky, ale prodeje aut v Evropě klesají, co s tím?

Zároveň s ním ale bojujete o stejného zákazníka na trhu. Do toho přičtěte realitu, které si v Evropě všímá každý, kdo sleduje ceny. Čínští výrobci nastupují s nižšími výrobními náklady a silným vládním zázemím. To jim dovoluje nabídnout dostupné elektromobily s balíčkem, který je pro část zákazníků prostě přitažlivý. Evropské značky s dlouhou tradicí tím jsou tlačeny do investic, které se špatně vracejí. V prostředí, kde marže ždímá regulace i konkurence zároveň.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Martina K.

V takové chvíli se hypotéza, že by Tesla v Evropě sáhla po spalovacím motoru, přestává jevit jako bláznivý obrat. A začíná vypadat jako chladně pragmatický tah. Nikoli vyvíjet vlastní spalovací agregát, Tesla nikdy nic takového nedělala. Ale využít toho, že evropští výrobci jsou z podstaty schopní dodat jednotku podle přání. A uzavřít tak nečekané spojenectví, ve kterém by si obě strany vypomohly. Co si o tom myslíte vy?

Čínský tlak na globální trh je enormní, nezvládá ho EU ani USA

V komentářích pod článkem budu moc rád za vaše názory. Hypotetická aliance, v níž by evropský výrobce dodal spalovací motor a americká Tesla kolem něj postavila vše ostatní? To by mohlo fungovat, nebo ne? Vize je to neobvyklá, od softwaru přes design až po vyladěnou architekturu. Ale ne technicky nepředstavitelná. Jde o politiku, regulaci a účetnictví, ne o limity vývoje. A o miliardy a miliardy peněz. A v rámci těch uzavře často kdokoli smlouvu s kýmkoli, třeba s ďáblem.

Dává to smysl?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články