Změny v evropské klimatické politice se reálně začínají promítat do něčeho velmi konkrétního a každodenního. Cena benzínu a nafty vzroste.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Nerad tahám do naší branže tuzemskou politiku, ale někdy se tomu nedá vyhnout. Předvolební debaty plné vzájemných narážek a urážek. Kvičící slovenský STBák bez schopnosti argumentovat. Poloasiat, který to „s ČR myslí dobře“. A podobně. V rámci politických diskuzí se nelze vyhnout tématům, jako je Green Deal, který byl schválen za vlády Andreje Babiše. A s tím souvisí další kroky, které jsou nepříjemné a dopadnou přímo na Českou republiku. Tedy na nás, na občany. S tím dále souvisí cena emisních povolenek.
Politika ovlivňuje všechno, i cenu benzínu a nafty v ČR
Které se promítnou přímo do cen pohonných hmot. A ne, nemusíte se obávat, že by nová úprava byla směrem dolů. Jinak řečeno, je mi líto, že to za redakci AutoŽivě musím říct, palivo zdraží. Ceny paliva u stojanu na pumpě se změní. Od roku 2027 se v dopravě spustí nový systém emisních povolenek ETS 2 a jeho logika je prostá. Jakkoli bude pro peněženky citelná. Za každý litr benzinu, nafty, LPG i CNG budou jejich dodavatelé nakupovat povolenky a vyšší náklady se promítnou do koncové ceny na čerpací stanici.
Tedy do reality, kde se platí podle toho, kolik CO₂ vůz výfukem vypustí. Majitelé elektromobilů mimochodem už cenu povolenek absorbují v tarifech elektřiny. Základní odhad dopadu přitom není mlhavý. Pohonné hmoty mají zdražit o zhruba tři koruny za litr. Pokud cena povolenky nepřekročí limit, s nímž zatím počítá Evropská komise. Narazil jsem na údaje, se kterými přichází s kalkulací Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu. I za předpokladu, že by cena povolenek alespoň v prvních dvou letech po jejich zavedení nepřevýšila 45 eur za tunu CO₂.
Cena paliva se zvedne, odhady mluví o zvýšení o 3 Kč na litr
Dojde ke zvýšení ceny přibližně o 3,20 Kč za litr. A to pořád není konec. Každých dalších 10 eur v ceně povolenky pak cenu zvedne zhruba o 0,71 Kč za litr. To je rámec, který neposouvá odpovědnost na marketing, ale přímo na burzovně utvářenou cenu uhlíku a na množství CO₂ na jednotku energie v natankovaném palivu. Ptáte se, co to znamená pro běžného řidiče? V praxi to znamená dvě věci. Jednak se vedle tradičních proměnných, ceny ropy, biosložek, výše spotřební daně, zásobování ve středoevropském regionu, obchodní politiky pumpy a místní konkurence, objeví nový, volatilní vstup v podobě ceny povolenky.
Jinak řečeno, další důvod zdražit a hýbat cenou. Navíc je to pro koncového zákazníka dost neprůhledný parametr. Kde si jen těžko ověří, jak se cena povolenky reálně promítá do ceny litru benzínu na „jeho“ pumpě. A jednak se trh pravděpodobně stane rozkolísanější, protože ceny paliv mohou v jednotlivých obdobích kolísat v přímé návaznosti na to, co se děje s povolenkou. Nejde přitom o formální hru se slovy, ale o přerozdělení nákladů. Provozovatelé čerpacích stanic samotné povolenky nakupovat nebudou.
Důvodem má být ekologie, ve výsledku jde ale jen o peníze
Cena emisní povolenky bude už součástí velkoobchodní ceny paliva, takže od dodavatelského řetězce zamíří až k pistolím stojanů a dál do účtenek. Systém cílí k jedinému, aby se fosilních paliv používalo méně. Jenže realita je taková, že se paliva používat méně nebudou, jen se za ně bude více platit. S povolenkami se bude doslova kupčit. A nakonec to zaplatí koncový zákazník. Ekologie nula, peníze do kapsy EU ano. Nutně se tak musím ptát, jestli celý Green Deal dává smysl. Za mě ne. Chci bojovat za lepší životní prostředí, ale efektivně.
A tohle efektivní přístup není. Stabilizační mechanismus na papíře existuje. Pokud cena povolenky, která odpovídá jedné tuně CO₂, překročí 45 eur, Evropská komise plánuje uvolnit na trh další povolenky, aby se cena srazila. Jenže tahle brzda nemusí přinést zamýšlený efekt. Realita se může držet i nad hranicí pětačtyřiceti eur, mimo jiné proto, že strop se má určovat tak, aby do roku 2030 klesly celkové emise CO₂ o 42 procent ve srovnání s rokem 2005.
A aby se toho dosáhlo, bude EU povolenky z trhu průběžně stahovat. Celé je to absurdní, asi jako myšlenka, že v roce 2050 už nezahyne na silnicích jediný člověk. Přál bych si to, ale z podstaty věci je to nemožné. Máme tady jen další prostředek, jak nás EU může škrtit, škrtit a škrtit.