EU nařídila další absurdní pravidlo, kterému ani nelze uvěřit. Pozor, u nás už platí a týká se všech českých řidičů

Jak ještě víc lidem znepříjemnit povinnosti řidiče? V EU se vždycky najde někdo, kdo vymyslí velkou, ale skutečně velkou hloupost.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Chtěl bych někdy najít něco dobrého, co Evropská unie udělala. Ale nedaří se mi to. Minimálně ne v rámci záležitostí poslední doby. Skutečně nevím, za co bych mohl EU pochválit. A to neříkám jako škarohlíd. Dobrá, přijmout euro jako měnu nechápu jako krok dopředu. Jsem v tomto ohledu skeptik, ale ne, nejsem ekonom a nejsem finanční odborník. Jen sleduji život kolem nás a říkám si, co bylo a je na Slovensku a v dalších okolních státech. Ale jak říkám, nejsem odborník na finance.

EU přichází často s návrhy, které nemají logiku a nic neřeší

Jsem ale odborník na auta a tady nemohu říct, že bych kroky EU v rámci automobilismu viděl a hodnotil jako pozitivní. Je to jedno opatření za druhým, ale žádné z nich není ku prospěchu řidičů. Jakkoli se EU ohání blahem pro všechny. Je tady jedna věc, již podle dostupných informací EU chystá. A která je zase víc než jen na pováženou. Evropská unie plánuje zavést opatření, která mají snížit počet obětí dopravních nehod. Proti tomu nic.

Ministerstvo dopravy k označení seniorů za volantem: Nálepka „S“ by pomohla především samotným řidičům

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Ale je zde samozřejmě i odvrácená strana mince. Jeden z návrhů zahrnuje povinnost pro řidiče určitého věku znovu absolvovat autoškolu. Proč? Tento krok by měl přispět ke zvýšení bezpečnosti na silnicích. Nechápu, jak by se tohle mohlo stát. Zvláštní důraz je kladen na starší řidiče, kteří by po dovršení 70 let měli každých pět let prokazovat svou způsobilost k řízení. Není zatím jasné, jak by kontrola měla probíhat.

Evropská unie prosazuje radikální snížení emisí, změny čekají nejen automobilový průmysl

Mohlo by se jednat o lékařské prohlídky, písemné testy nebo jízdy s policistou. Přičemž každá členská země EU by si mohla stanovit konkrétní pravidla. Tento návrh vyvolává otázky ohledně jeho účinnosti a smysluplnosti. Kritici tvrdí, že starší řidiči nepotřebují nové lekce v autoškole, ale spíše důkladné lékařské prohlídky, které zajistí, že mají dobrý zrak a tělesnou kondici. Za mne je to holý nesmysl, posílat staré lidi znovu do autoškoly.

Autoškola pro důchodce? Tohle mohlo vzniknout jen v EU

Tím neschvaluji samozřejmě absolutní benevolenci. Dlouhodobě apeluji na to, aby staří lidé nesedali za volant, pokud na to nemají formu. Argumentuji tím, že věk je důležitý parametr. Že je třeba s ním u řidičů pracovat. Věk řidiče je důležitý, jak v začátcích života, tak i na jeho sklonku. Nejsem člověk, který by se oháněl nějakými pseudokorektními řečmi. Beru život takový, jak je. A k tomu patří jistá nerozvážnost a nezralost mladých lidí. Arogance a sebevědomí u dospělých (zejména mužů) středního věku.

Všechny řidiče čeká znovu autoškola a cesta na úřad. EU jim znemožní jezdit vlastními auty, do zakázané kategorie patří i Škoda

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

A „opotřebení“ ducha i těla u seniorů. Z žádného člověka v žádné fázi životního cyklu to nedělá méněcennou osobnost. Ale tak to je, v každé fázi života máme jinou kondici. Posílat seniory do autoškoly považuji na nesmysl. Kondiční jízdy? Klidně, ale v nějaké velmi rozvážné formě a na účet státu. Nesouhlasil bych s tím, aby to senioři platili. A to nejsem žádný levičák, jen si myslím, že o naše seniory bychom se měli starat a pečovat o ně. Je to otázka státního cashflow.

Senioři v autoškole by trpěli stresem a výsledky by byly horší

Než nalít peníze na dotacích do nějakého hnízda, třeba toho pro čápy, zaplatil bych ze státní kasy seniorské kondiční jízdy. Ale autoškola? To ne, nemyslím si, že by to bylo ku prospěchu věci. Zcela realisticky si myslím, že senioři už nemají kapacitu na to absolvovat autoškolu. Je třeba jim pomáhat, vážit si jich. A ano, pokud už na to nemá senior schopnosti, měl by přestat řídit. Od toho tady jsou lékařské kontroly. A tady už jsme daleko před Evropskou unií.

Kdo nezná dopravní značku se „sprostým“ symbolem, zaplatí 3 300 Kč. Pokuta řidičům po týdnech dorazí rovnou do schránky

Tohle u nás už platí a funguje. Jak to je? Na povinnou zdravotní prohlídku k praktickému lékaři musí řidiči poprvé ve věku 65 let. Tím to začíná. Pak další prohlídka je povinná v 68 letech a následně každé dva roky. Rozsah zdravotních prohlídek stanovuje vyhláška č. 277/2004 Sb. Z vyhlášky vyplývá, že vyšetření je zaměřeno především na nemoci, které vylučují nebo podmiňují zdravotní způsobilost k řízení. Co si pod tím máte představit?

Kdo neprojde u lékaře, nepřijde automaticky o řidičák, je to jinak

Komplexní vyšetření, a to včetně orientačního vyšetření sluchu, zrakové ostrosti a barvocitu. Přes deset let už navíc platí, že pokud motorista onemocní chorobou omezující jeho schopnosti řídit, musí to lékař ihned nahlásit příslušnému úřadu. Pokud se ukáže, že někteří lidé ve vysokém věku opravdu ze zdravotních důvodů nemohou zvládat řízení v určitém druhu provozu, existuje zde již dnes institut takzvaného harmonizovaného kódu. Co to je? Že lze řidiči omezit jízdu v okruhu určitých kilometrů od místa bydliště nebo pouze ve městě či regionu.

Nová pravidla pro rok 2024: Bez téhle samolepky neprojedete. Policie spustí za pár dnů plošné kontroly, hrozí tisícové pokuty

iZdroj fotografie: Policie ČR

Cílem tohoto opatření je primárně to, aby i řidič, jehož schopnost je v důsledku zdravotního stavu omezena, měl dále možnost využívat některé typy komunikací a pohodlně si dojet například ke svému lékaři nebo na nákup. Pokud tedy lékař u řidiče-seniora zjistí při prohlídce zdravotní problémy, neznamená to pro řidiče automatickou ztrátu možnosti řídit. Rád bych všechny seniory uklidnil, Ministerstvo dopravy aktuálně nepřipravuje žádná opatření proti řidičům-seniorům. Takže EU sice plánuje a nás se to sice týká, ale jen formálně. Tohle máme u nás vyřešené, a dobře.

Do kolika let by měli lidé řídit?

Zdroj: MD ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
55 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články