Celá EU se otřásla v základech: Zakázala prodeje elektromobilů. Platí i pro Česko, ale vykukové už ho začali obcházet

Chcete elektrické auto podle svého výběru? Máte smůlu, Evropská unie rozhodla o zákazu a auta, která se vám líbí, si nekoupíte.

i Zdroj fotografie: Rivian
                   

Pro někoho je to auto nádherné tak, že ani krásnější být nemůže. Kritici říkají, že vzhledem automobil připomíná autíčko tak, jak ho nakreslí dítě pastelkou v druhé třídě. Minimálně na tom druhém názoru něco je. Řeč je o Tesla Cybertruck. Automobil skutečně nemá komplikovaný design, načrtnout ho lze několika tahy. Doslova. A jakkoli vizionář Musk prezentuje auto jako dokonalé, Evropská unie má jiný názor.

Má hrany ostré jako sekera a kufr ustřihne prsty jako nůžky

Nedávno rozhodla o zákazu prodeje modelu Tesla Cybertruck. Jde o nesoulad s bezpečnostními předpisy platnými v členských státech. Tento elektromobil, který jistě přitahuje pozornost svým unikátním designem a nerezovou ocelovou konstrukcí, má problémy zejména kvůli bezpečnosti. Hrubý a robustní plech karoserie, který je jedním z hlavních rysů auta, je příliš nebezpečný pro běžné použití.

Kufr při zavírání může způsobit vážná zranění. Během testů bylo prokázáno, že zavazadlový prostor vybavený automatickým zavíracím systémem nereaguje dostatečně rychle. To může vést ke zranění prstů, ty by kufr doslova ustřihl jako nůžky. Ukázaly to simulace s banánem a mrkví. Daný konstrukční problém není v souladu s přísnými bezpečnostními normami EU. Tesla již dříve čelila kritice kvůli technickým závadám u jiných modelů.

Autopilot elektromobilu Tesla zachránil svému řidiči život. Došlo na nejhorší a „auto bez řidiče“ dovezlo muže do nemocnice

Plánuje aktualizace a úpravy, aby tyto nedostatky odstranila. I přes to, že Cybertruck je v USA úspěšně na trhu, v Evropě to tak není. Pokud bude chtít na trh, bude muset projít řadou změn, aby splňoval bezpečnostní standardy a mohl být oficiálně schválen k prodeji. Hlavním problémem při získávání schválení v EU je použití nerezové oceli. Ta sice poskytuje vysokou odolnost, ale zároveň je příliš nebezpečná pro běžný provoz.

Tvar karoserie je velký problém, stejně jako ocelové plechy

Design Cybertrucku je výrazně odlišný od standardních automobilů, to způsobuje další komplikace při jeho schvalování pro evropský trh. Představte si, jak by dopadly testy při srážce s chodcem?! Nicméně v ČR už Cybertruck jezdí. Takže jak to je? Podle dostupných informací se jedná o individuální dovoz. A auto s výraznou úpravou a přestavbou. Podle všeho muselo dojít k transformaci na evropskou nabíječku, ale to je to nejmenší.

iZdroj fotografie: Tesla

Hovoří se o tom, že ostré hrany karoserie bylo třeba zjemnit instalací tlumících materiálů. A bylo toho prý mnohem víc, vše vyšlo v řádu na stovky tisíc korun. Nicméně ano, s trochou dobré vůle, značným úsilím a nemalou dávkou peněz se dá postavit Tesla Cybertruck na české značky. To platí i o dalším elektromobilu. Má povědomý název, je to GMC Hummer. Auto má výkon až 1 000 koní, na stovku zrychlí za tři sekundy a ujede přes pět set kilometrů.

Jméno někdejšího krále offroadu dnes nese elektrický pick-up

Zajímavostí je „krabí chůze“. Tedy styl jízdy do boku. Tohle je hodně zajímavé a skvělé pro parkování nebo jízdu v terénu. Hummer umí vytočit přední a zadní kola do stejného směru. A umí jet do boku, podobně jako bokem chodí krab. A ano, ani tohle auto se u nás neprodává a prodávat nebude. Jedině v rámci individuálního dovozu a nemalých úprav. Což platí i pro třetí vůz, který mne jen tak od boku napadá. Rivian RT1.

Poměrně mladá americká automobilka vyrobila tohle velké elektrické SUV. Stroj je zajímavý designem, který je rozhodně neotřelý. Mimochodem tady musím odbočit. Jak je možné, že elektrická SUV mohou vypadat jako normální auta? Myslím tím, že v porovnání s malými vozy nejde o žádné eko-friendly divnostroje. Nedávají na zřetel to, že jsou „ekologické“. No nic, to jen takové povzdechnutí.

Novinka do EU ve velkém nesmí, individuální dovoz je možný

Možná je to tím americkým rodokmenem. Rivian na základě specifikace pohání čtyři elektromotory, které podle oficiálních údajů nabízejí maximální výkon 622 kW. Díky tomu má velké auto – měří přes 5,5 metru a váží přes 3,2 tuny – úchvatné dynamické parametry. Pro představu, Rivian RT1 zrychlí z nuly na stovku za tři sekundy.

iZdroj fotografie: Rivian

Kapacita akumulátoru 135 kWh by měla zaručit dojezd až 500 kilometrů, a rychlé nabíjení. Ani tohle auto neproudí do Evorpy masovými kanály. Ale dá se u nás koupit. Jeden z tradičních dovozců amerických aut nabízí na prodej nový Rivian RT1 za cenu cca 3,3 miliony Kč. Tak kdyby měl někdo zájem… Nicméně platí, že velké americké elektrické offroady a pickupy bude EU i do budoucna spíše zakazovat.

Měly by se zakázat všechny elektromobily?

Zdroj: Rivian
Diskuze Vstoupit do diskuze
101 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články