Chystá se tajná dohoda evropských automobilek. Spojí se a zakročí proti čínským autům. Jak se nás všech bude „kartel“ týkat?

Čínská konkurence válcuje drahé evropské značky a ty nevědí, co dělat. Zkouší vymyslet dohodu, všem je ale jasné, že ta nebude fungovat.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Jak číst tuhle zprávu? Třeba tak, že evropským automobilkám teče do bot. A co hůř, že Evropská unie jako systémové řešení selhává. Věc se má tak, že evropský automobilový průmysl čelí rostoucí konkurenci čínských výrobců elektromobilů. To není nic nového. Šéf francouzské automobilky Renault, Luca de Meo, teď apeluje na větší společné úsilí Evropy. V otevřeném dopise vyzval k partnerství mezi veřejným a soukromým sektorem.

Spojenectví má toereticky smysl, v praxi ale nikdy nezafunguje

Situaci přirovnal k úspěchu evropského výrobce letadel Airbusu. Určitá logika tady je. De Meo zdůraznil, že společné úsilí by umožnilo sdílení nákladů na výrobu levných elektromobilů a zároveň by poskytlo výhody z většího rozsahu výroby. Podle něj je ekologická transformace týmový sport, který vyžaduje dlouhodobé investice a spolupráci. Řeči, řeči, řeči. Ten, kdo sleduje alespoň okrajově situaci v automobilovém průmyslu, tak ví, o co se jedná.

iZdroj fotografie: Tiskové materiály továrny ZMZ

Tuší, že z Číny proudí do světa auta, jež jsou mnohem levnější než konkurence. Evropský automobilový průmysl se tak připravuje na konkurenci těchto levnějších čínských elektromobilů. Levnějších, ovšem s vyspělou bateriovou technologií. Dnes už nejde o páchnoucí slepeniny z nějaké periferní garáže. O auta, ve kterých do pěti minut zemřete na otravu výpary z jedovatých lepidel.

Legendární továrna kdysi skvělých automobilů se rozpadá na prach. Smutné video ukazuje, kam ji dohnala dnešní výroba „ekologických“ aut

De Meo navrhuje spustit deset velkých evropských projektů v strategických oblastech, jako jsou malé levné automobily, chytré dobíjení a zajištění klíčových materiálů. I kdyby se automobilky domluvily, nebude to fungovat. Proč? Stačí srovnat s Evropskou unií jako takovou. Evropská komise již začala vyšetřovat subvencování výroby elektromobilů v Číně a šéfka komise Ursula von der Leyenová obvinila Peking z uměle nízkých cen elektromobilů na světových trzích díky obrovským státním dotacím.

Evropská unie selhává v poměrně snadném úkolu ochrany

Jinak řečeno, Čína chrlí levná auta a EU s tím neumí nic udělat. Státy v rámci EU se nedokážou téměř na ničem domluvit. Vše trvá, vše stojí příliš mnoho peněz. Vše platí ve výsledku euroobčan. S „kartelem“ evropských automobilek to bude to samé. Mohou mít sice společný cíl, ale vydělat chce každá sama co nejvíce. Nedomluví se. Výzva Renaultu k posílení spolupráce evropských automobilových značek a národů tak reaguje na rostoucí výzvy v oblasti elektromobility a konkurenční tlak ze strany Číny.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Evropský automobilový průmysl bude muset společně hledat strategie, jak obstát v tomto novém prostředí a zachovat si konkurenceschopnost. Ovšem i když je najde, pravděpodobnost úspěchu je mizivá. Je třeba hledat v historii, evropské státy vždy byly suverénní, soupeřily spolu. Když byly sjednoceny, tak násilím a po čase se takové uskupení rozpadlo. A bohužel, dvacet malých států, byť vysoce dominantních, nedokáže bojovat s molochem, jako je Čína. A Rusko i USA, jen aby bylo jasno. Pokud dojde k evropské dohodě, může to fungovat. Ale jen dočasně.

Má EU smysl?

Diskuze Vstoupit do diskuze
111 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články