EU zaklekla na české řidiče: Za typický národní zlozvyk teď přijdeme o řidičský průkaz. Dojezdili jsme

Ve městě platí maximální rychlosti 50 km/h, ale EU má na věc jiný názor. Budeme jezdit tak, že nás předběhne i šnek, který týden nespal.

i Zdroj fotografie: Aktron / Creative commons / CC-BY-SA
                   

Od 1. ledna máme tvrdší bodový systém. Ten po 14 letech doznal zásadních změn. Bodové tresty se smrštily na tři kategorie podle závažnosti. Jsou tady třídy přestupků a trestných činu za 2, 4 a 6 bodů. Opakované prohřešky jsou trestány tvrději. Přesto se dá ale v evropském měřítku říct, že jako čeští řidiči to nemáme tak strašné jako motoristé jinde v Evropě. Nevím, jestli mohu říct, že některé dopravní přestupky jsou trestány velmi mírně, ale určitě ano zejména ve srovnání se západními zeměmi.

U nás je to tvrdé, ale jinde v EU platí fakt nesmyslná pravidla

To se ale asi brzy změní. Proč? Protože se budeme muset přizpůsobit novým evropským pravidlům. Evropská unie si stanovila ambiciózní cíl. Ten ČR jako členský stát nemůže ignorovat. Na rozdíl od mnoha jiných nařízení dává tato vize určitý smysl. Už jsem od EU viděl i horší věci. Cíl je ten, aby už v roce 2050 v Evropě nedocházelo k žádným fatálním nehodám. A už v roce 2030 by jejich počet měl být snížen na polovinu oproti současnému stavu.

75letý důchodce naměřil rychlost 351 km/h v Nissanu GT-R. Argumentoval tím, že mu rychlá jízda prodlužuje život

iZdroj fotografie: Policie ČR

Já jsem pro. Tedy pro to, aby na silnicích neumírali lidé. Ale mám obavu, že dosáhnout toho zcela nelze. A určitě ne tak, jak to chce EU. Je totiž otázkou, jak lze cíle dosáhnout a zda cestou nenaděláme více škody než užitku. Každopádně je třeba se připravit na nová pravidla. Ta se budou velmi úzce dotýkat i České republiky, čili se jim nevyhneme. Pokud jde například o rychlou jízdu v obci, měla by být trestána mnohem přísněji než dosud.

5 vozů, se kterými řidiči dle statistik nepřekračují rychlost, patří mezi ně ten váš?

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Aktuálně u nás platí odnětí řidičáku na 6 až 12 měsíců při překročení rychlosti o 40 km/h v obci nebo o 50 km/h mimo obec. K tomu 6 trestných bodů, ale o ty tady až tak nejde. Nově by ovšem podle EU mělo stačit, že překročíte rychlost o pouhých 30 km/h, a už budete mít problémy. Zdánlivě se to nezdá být velkou změnou, jelikož je to rozdíl pouhých deset kilometrů v hodině. Reálně to ovšem bude znamenat velké nepříjemnosti pro spoustu řidičů. Už jen proto, jak jsou moderní auta koncipována. Ne na jízdu 30 km/h.

Ve městě pouze 30 km/h a plošně, EU nás chce zničit

Vždyť i řada z nich má na tachometru označený limit 50 km/h. Auta by při takové jízdě trpěla, to znamená vyšší náklady na servis a vyšší opotřebení. Na druhou stranu nechci říct, že by to bylo špatně. Tedy chtít omezit nehody, zejména ve městě. Tam při střetu auta a chodce jen velmi zřídka nedojde ke zranění. Nemyslím si ale, že by to řešilo plošné omezení rychlosti na 30 km/h. To už je tak pomalé tempo, že ho nejde reálně udržet.

„Pes za volantem“ zachránil řidiče před pokutou. Důkazní fotografie z rychlostního radaru pobavila celé Česko

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Znamenalo by to také kolony a dopravní problémy. Já bych to řešil lokálními úpravami prostřednictvím značek. Vyšším výskytem policejních hlídek, klidně s radary. Typicky v půl osmé ráno před školou. Třeba. Ale to už by znamenalo nějakou práci, nějakou aktivitu, dokonce nějakou inteligenci. A ne stavět radar někam na rovný úsek, kde nikdo nikdy chodce ani neviděl a 70 km/h je tam zcela přijatelných.

Pravidla EU postrádají logiku, velmi často nemohou fungovat

Jenže logiku, práci, snahu a racionální aktivitu od molochu, jakým je Evropská unie, nikdo čekat nemůže. Jestli omezená jízda v obci povede k nižšímu počtu nehod? Neumím odhadnout. Ale to není to jediné. Možná ještě nepříjemnější bude, že pokud se závažného přestupku dopustíte v jiném členském státě Evropské unie, přijdete o něj i doma. V případě odebrání řidičáku se bude postupovat jinak než dnes.

Češi mají smůlu, Škoda kvůli EU zrušila nejoblíbenější model. Je konec, nástupce už nikdy nebude

iZdroj fotografie: Evropský parlament

Teď to obvykle končí jen zákazem řízení v dané zemi a doma může řidič jezdit dál. Tak už to ale nebude. Pokud spácháte přestupek podle tamních zákonů třeba v Rakousku nebo Německu a bude vám uložen zákaz řízení. Vše se zanese do celoevropského systému a zákaz budete mít na území celého společenství. Tedy i doma.

A jsme znovu u té třicítky. V některých zemích se totiž ve městech smí jezdit jen třicetikilometrovou rychlostí. A pokud byste v nich jeli třeba 60 km/h, znamenalo by to už ztrátu řidičského oprávnění. Nejenom tam, ale i v ČR. Evropská unie samozřejmě míří k tomu, aby nová pravidla pro omezení rychlosti začala platit co nejdříve. K tomu tady máme Green Deal. A já nevím, co ještě. Skutečně, EU opravdu za všechno děkujeme.

Je 30 km/h ve městě dobrý nápad?

Diskuze Vstoupit do diskuze
80 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články