Proč mají evropské kamiony ploché kapoty a v USA mohou jezdit krásné trucky s dlouhými předky?

Proč je rozdíl mezi americkými a evropskými tahači? Škoda, že nelze americká monstra provozovat i u nás, byl by na ně úchvatný pohled.

i Zdroj fotografie: Truckspotter.de / Creative Commons / CC BY-NC-SA
                   

Evropské silnice a dálnice křižují tisíce kamionů a popravdě, jeden vypadá jak druhý. Hranatá kostka na plošině se čtyřmi či šesti koly, klasika. Popravdě nic úchvatného. Stačí se podívat na klasický americký kamion a každý, kdo má rád zajímavou techniku, se zastaví. Proč jsou tahače u nás a ve Spojených státech rozdílné?

Menší jsou lepší. Anebo obratnější

Rozdíl je v parametrech evropských a amerických dálnic. U nás jsou cesty menší, klikatější, zatímco v Americe jsou úseky, kde můžete jet hodiny a jediné, co uvidíte zahnuté, bude banán k svačině. Na takové dálnici se velký truck nepotřebuje otáčet, není třeba najíždět si do zatáček, stačí jen jet. V Evropa jsou silnice klikaté, tahače s plochým předkem zvládnou lépe manévrovat. Není tak komplikované s nimi jezdit, jak by to bylo s vozy s protaženou přídí.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Předpisy definují povolenou délku soupravy. Ta, pokud by byla tažená americkým truckem, by byla o metry delší než v případě evropského tahače. Americké vozy prostě v mnoha ohledech nesplňují předpisy EU pro provoz na našich silnicích. Takže ani v případě importu takového trucku z USA by jej nešlo v mnoha zemích Evropy provozovat. A o ani neřešíme ekologické předpisy, normy EURO a povolené hodnoty emisí CO2.

Na velikosti záleží, větší je atraktivnější

Zcela subjektivně, americké tahače jsou hezčí. Ten jejich velký „nos“ má své kouzlo. Kamioňáci se ale na koncept stroje budou dívat spíše z praktického hlediska Tím, že je motor předsunutý, nabízí kabina mnohem více prostoru pro zázemí. Pokud má v Evropě řidič za sebou jen lůžko a trochu místa pro zavazadla, v Americe si sebou veze docela slušné bydlení. A motor podruhé, v prostoru v přední části tahače je místo na mnohem větší motory, než jsou u nás.

iZdroj fotografie: Pixabay

Americké tahače jsou snadnější na údržbu. Dostat se do evropského vozu je komplikované, motor je ukrytý ve stísněném prostoru. U amerického auta stačí zvednout plechový kryt kapoty a motor se odhalí v plné kráse. A jde i o bezpečnost, motor, který si veze americký řidič před sebou, funguje v případě nárazu jako obrovská deformační zóna. Evropští výrobci toto dohánějí technologií či elektronickými asistenty.

Líbily by se vám americké tahače na našich cestách?

Zdroj: US Trucker
Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články