Dopravní expert prozradil tajemství, které připraví autoservisy o tržby. Zlozvyky, kterými řidiči zbytečně ničí svá auta

Mýty a pověry za to nemohou, důvodem k řidičským zlozvykům je obvykle lenost. Přitom jde o dost peněz za nadměrný servis.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Existují maličkosti, ale i zásadní věci, kterými řidiči ovlivňují technický stav svého auta. Negativně ovlivňují, aby bylo jasno, jsou zlozvyky, kterým je třeba se vyhýbat. A pokud už je někdo dělá, tak se pokusit je odnaučit. Zlepší se tak kondice auta a řidič ušetří v budoucnosti na opravách spoustu peněz. Jak řidiči ničí svá auta, proč jezdí zbytečně často do servisu a co se tedy vyplatí nedělat?

Spojka nevydrží věčně, vyžaduje správný přístup

Typickým zlozvykem je stát na spojce při dočasném zastavení, typicky na semaforech, do kopce. Řidiči jsou buď líní, nebo netuší, že mají vyřadit. Někteří si myslí, že proces vyřazení a pak opětovného zařazení rychlosti opotřebovává hnací ústrojí. Že tím auto trpí víc než spojka. Ne, spojka trpí. Problémem není až tak to, že by byla otevřená, tam v reálu dochází pouze k námaze táhel, pružin a tak podobně.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Stává se ovšem, že řidič po delší době nohu na pedálu povolí, různě se pohybuje, a ničí tím spojkové obložení. Stačí přitom zastavit, vyřadit, použít ruční brzdu, pokud chce řidič uvolnit pravou nohu a dát jí odpočinout, a je to. Se spojkou souvisí další zlozvyk, jízda z kopce, opět se sešlápnutým spojkovým pedálem. Když už jet z kopce, tak na neutrál, s vyřazenou rychlostí.

Řadit je potřeba. Líný řidič, tučná faktura v servisu

To navazuje na další prohřešek, a tím je, právě jízda z kopce na neutrál s vyřazenou rychlostí. To by opět nebyl sám o sobě problém, ale horší je, že řidič tak brzdí pouze brzdovým pedálem. Nevadí u krátkého přibrzdění z mírného kopce, ale sjet takto třeba z lyžovačky z vysokých hor, to může zapříčinit problémy brzdového systému. Kdyby nic jiného, tak „zavaření“ brzdové kapaliny. Správné je sjíždět z kopce se zařazenou rychlostí a brzdit motorem.

iZdroj fotografie: iStock

Nevidomost. To je pokus o nadsázku, jde o to, že někteří řidiči jsou jako slepí k výstražným signálům a hlášením na přístrojové desce. Ignorovat zprávy palubního počítače se nevyplácí. Už jen taková banalita, jako oranžový signál rezervy paliva. Přitom „hladové oko“ dá zprávu o nedostatku nafty či benzínu dostatečně dopředu. Check engine, to už je jiná sorta, a i toto „grilované kuře“ řidiči ignorují až do chvíle, kdy se motor skutečně porouchá. A to už jsou jiné peníze za servis.

Čekat či nečekat, je oč tu běží

Jedním ze špatných zvyků je nesprávný odjezd po nastartování. Jeden typ řidičů nechává auto, zejména v zimě, stát po nastartování dlouhé minuty a zahřívá stroj na pokojovou teplotu. Špatně. Další skupina řidičů nastartuje, a jakmile motor naskočí, řadí rychlost a ihned odjíždí. Také špatně. Správné je nastartovat, dát autu asi deset sekund pro ustálení tlaku oleje a pro přípravu všech systémů k jízdě, a pak teprve vyrazit.  

iZdroj fotografie: Depositphotos

Vyjíždění nádrže paliva do rezervy. Téma, které bylo řešeno už mnohokrát a stále platí stejná pravda. Je řada důvodů, proč nevyjíždět nádrž do prázdna a včas tankovat správné množství paliva, ve výsledku všechny dopady malého množství paliva vedou k předčasnému opotřebovávání komponent vozu a zbytečnému servisu.

Servis je poslední položkou na seznamu. Tedy zanedbávání servisu, které je jedním z největších hříchů oproti správnému přístupu. Pravidelná servisní prohlídka v kompetentním servisu zaručí, že budou včas odhaleny potencionální potíže. A hlavně že budou včas vyřešeny, než zajdou tak daleko, že jediným východiskem bude drahá generální oprava.

Jaký ze zlozvyků máte vy?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
94 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články