Zakážou nový film o autech dřív, než přijde do kin? V době, kdy EU silou protěžuje elektromobily, je šance, že skončí v trezoru

Spalovací motory jsou špatné, tak proč o autech s nimi točit film? Elektromobily je třeba, klidně násilím, protěžovat

i Zdroj fotografie: S vědomím Lionsgate Movies
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Doba, kdy lidé milovali rally, je dávno pryč. Dokonce si myslím, že je dávno pryč doba, kdy lidé milovali aut. No schválně, kdo z vás má doma na plakátu nějaký sportovní automobil? A pokud se obracím na starší ročníky, rodiče, tak mají vaše děti na plakátech auta? A mají vůbec plakáty? Nikdo dnes nelepí pastou na zuby na zeď velké fotky soutěžních jezdců a jejich speciálů. Doba motorsportu nepřeje, nepřeje ani autům.

Proč dnes film o autech s neúspornými spalovacími motory?

Mobilita má být zajištěna elektřinou a tato auta nikoho po emocionální stránce nezajímají. Je tak paradoxní, že vznikají filmy o autech. Kdo na ně půjde do kina? Starší chlapi, kteří se vymluví doma manželce na nostalgii, někteří půjdou v páru. Ti, u kterých má žena ráda atraktivní herce, třeba z Hvězdných válek. To platí o filmu o Enzo Ferrarim. Je tady ale jiný film. který je naprosto zbytečný (pokud jde o globální dopad). Nebo dokonce nežádoucí, jestliže by měl roznítit myšlenku, že auta se spalovacím motorem jsou dobrá.

iZdroj fotografie: Lancia

Osmdesátá léta dvacátého století, rally, Audi versus Lancia. Nadšenec (jako já) hltá vše už od traileru, ale s hořkostí v srdci. Ne že doba těchto starých závodních aut je minulostí. Historií se stávají auta jako taková. Cirkulárky na elektrický proud milovníka benzínu u srdce nehřejí. Film Race for Glory se vrací do vzrušující éry motorsportu, kde se automobily s benzínovými motory rvaly v rally a předváděly svou nekompromisní sílu.

Nejslavnější filmová auta všech dob, poznáte je všechna?

Obrací se zpět do roku 1983, kdy na scéně dominovaly dvě automobilky, Lancia a Audi. S jediným cílem – dosáhnout vítězství. A tím zanechat v srdcích fanoušků nezapomenutelný otisk. Nešlo jen o vítězství coby dokladu sportovního výkonu, šlo o technický triumf, vyjádření převahy inovace a odvahy. Obě automobilky snažily ukázat světu, co jejich motory a technologie obecně dokážou. Lancia a Audi se staly symbolem duelu, ve kterém každý okamžik na rychlostních zkouškách mohl rozhodnout o vítězství či prohře.

Lancia je dnes značkou, o které už 99 % řidičů netuší

Neumím si představit důvod, pro který by šel kdokoli mladší 18 let na tento film do kina. Nemá důvod. Stejně jako pochybná je i motivace lidí mezi osmnáctým a čtyřicátým rokem. Jen pamětníci a nadšenci vyrazí. Jde o film, který je ale oslavou toho, co je dnes zakazováno. Silné motory. Rychlá jízda. Jak je možné, že tohle „projde“, ale reklama ne? Jistě, je to „historie“, nicméně i zde se dá najít řada motivů, které jsou kontroverzní.

Přestože se staly, nikdo o nich filmy netočí. Lancia jako automobilka už dávno selhala, ale Audi je tady. Co když je to tedy celé jinak a myšlenka, že by film měl být zakázán, je špatná. Možná naopak lidé, kteří film uvidí, se do značky Audi zamilují. A pak půjdou a koupí si nějaký ten „etron“. Jestli je to tak, že se důrazem na skvělé výsledky v motorsportu s auty se spalovacími motory začne dít to, že lidé budou víc kupovat elektrické vozy, pak už je vše opravdu postavené na hlavu.

Má smysl točit filmy o autech?

Diskuze Vstoupit do diskuze
106 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články