Francouzi nabídnou nové auto za bezkonkurenční cenu. Tak levná nebude ani Dacia

Nový model francouzské značky má potenciál způsobit revoluci na automobilovém trhu. Prolamuje hranici a přináší něco, co za takovou cenu dosud nikdo nenabídnul.

i Zdroj fotografie: Citroen
                   

Velmi složitá situace na dnešním automobilovém trhu nutí výrobce automobilů k produkci stále nových modelů, jenž by jim pomohly nelehkou situaci přečkat. A staly se třeba onou pomyslnou „štikou v rybníce“, prodávaly se v podstatě samy, bez velké reklamy a podpory a alespoň trochu pomohly saturovat těžce zkoušené firemní rozpočty. Jeden z takových modelů přijíždí od legendárního francouzského výrobce, a co víc, má dokonce slovenskou stopu. Pojďme se na něj společně podívat.

Omezení EU drtí výrobce a Evropě opravdu nepomáhají

Doba je totiž opravdu nelehká. Počítejte se mnou: Přísná omezení ze strany Evropské unie (o nichž jednou doufám jakési konsilium právníků či rovnou soudců prohlásí jediné. A sice že v daný moment nebyly opravu ničím, co by evropské produkci, potažmo celé evropské hospodářské situaci jakkoli pomohly). Dále konec spalovacích motorů v roce 2035. A v neposlední řadě stále agresivnější čínská konkurence. To všechno vede v důsledku k tomu, že výrobci se odklání od výroby spalovacích motorů a přechází plně na novou „elektro vlnu“.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Nákup elektromobilu však dosud znamenal především citelných zásah ať již do rodinného, nebo firemního rozpočtu. Nezřídka výrazně větší, než by stál srovnatelný vůz se spalovacím motorem. Novou techniku a především baterie se zkrátka stále nedaří vyrábět levně. Levně natolik, by byla plně konkurenceschopná se svými klasickými předchůdci, jezdícími na naftu či na benzín. Dostupný elektromobil byl tedy donedávna cosi jako protimluv, oxymorón, nemožný fyzikální jev.

Dostupný elektromobil znamenalo horší elektromobil

Pokud jsme se tedy nechtěli smířit s opravdu jednoduchou technikou a krátkým dojezdem. Anebo dlouhou dobou dobíjení a většinou i nevalnými výkony. Jakkoli elektromobily mívají zejména po dynamické stránce nad svými spalovacími protějšky bez problémů navrh. Cenotvorba však byla neúprosná: dostupné a levné byly opravdu pouze vozy třetí kategorie, kvalita, značka a moderní technologie automaticky posouvaly cenu vozu do finančních sfér, které se stávaly pro mnohé z nás nedostupnými.

Tohle přesně nás čeká: Čína porazila celý svět v oblasti elektromobilů, Evropa je v ohrožení

Začalo být tedy jasné, co se musí stát, aby se elektromobily mohly stát masovými: Musí přijít modely s cenovkou pod 25 000 Euro, ideálně pod 20 000 Euro (v přepočtu pod 625 000 korun, resp. zhruba pod půl milionu korun). Aby si je tak mohly dovolit i výrazně větší skupiny obyvatel a staly se klasickým, spotřebním zbožím, jakým jsou jejich spalovací protějšky. A nikoli jen technologickými (a finančními) exkluzivitami pro vyvolených „horních 10 tisíc“, pro něž peníze nejsou problém a v podstatě se jimi nezabývají.

Citroen pokračuje ve své revoluční a průkopnické misi

Jedním z prvních výrobců, který se na tuto nelehkou „pionýrskou“ cestu vydal je francouzský Citroen. Což je pravda vcelku symbolické, neboť tato značka byla ve své dlouhé historii často průkopníkem nových technických řešení. Nový model ë-C3, vyráběný mimochodem ve slovenské továrně Stellantisu v Žiilně by se podobným průkopníkem mohl stát také. Ta hlavní revoluce ale spočívá v ceně: poprvé se pod magickou hranici 25 000 Euro povedlo vyrobit automobil, který mimo jiné nabídne:

  • Na svou kategorii nevídaný komfort na palubě: Nový ë-C3 poprvé nabízí známé odpružení Citroën Advanced Comfort® v kombinaci s novým designem sedadel Citroën Advanced Comfort®.  Ë-C3 tak slibuje „nulovou hlučnost“ a nulové vibrace pro jízdu bez stresu. 
  • Elektrický pohon díky baterii o kapacitě 44 kWh s dojezdem 320 km (cyklus WLTP). A rychlým dobíjením stejnosměrným proudem o výkonu 100 kW. Což umožňuje nabití z 20 % na 80 % kapacity za pouhých 26 minut. 
  • Nejlepší nabídku na trhu: ë-C3 s dojezdem 320 km bude nabízen za cenu od 23 300 eur. Citroën navíc slibuje, že do roku 2025 představí ještě dostupnější ë-C3 s dojezdem 200 km za cenu od 19 990 eur. 
  • Vůz ë-C3, postavený na platformě „Smart Car“, která je od počátku určena pro elektromobily, představuje nový designový styl a nový podpis značky Citroën. 
iZdroj fotografie: Citroen

Kvalita a technické parametry za dosud nereálně nízkou cenu

Jinými slovy, Citroen má potenciál způsobit revoluci na automobilovém trhu. A také šanci být první, kdo prolomí dosud „neprolomitelnou“ hranici 25 tisíc, resp. 20 tisíc Euro. A příblíží dosud nedostupnou e-mobilitu i běžným spotřebitelům a lidem, kteří si kupují automobil za svoje peníze a musí zkrátka z principu počítat. Pro všechny ty by nový ë-C3 s rozumnými výkony i dojezdem mohl být řešením. Jak to vidíte vy, přesvědčila by vás takováto cenovka na nákup elektromobilu? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Přesvědčila by vás takto nízká cena za nový Citroen?

Zdroj: Citroen
Diskuze Vstoupit do diskuze
68 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články