Na trhu je přes třicet let, přesto o této české automobilce s jedním modelem zákazník téměř neví. A to je škoda, byť není pro každého.
Vypadají, jako by byly staré sto let, ale jde o nové automobily. Značka Gordon je v automobilovém světě synonymem pro českou preciznost a nezaměnitelný styl v oblasti sportovních vozů. Její historie sahá až do 90. let 20. století, kdy se pod vedením pana Vladimíra Frimla (pozn. redakce: opraveno na správné jmono z původně nesprávně redakcí uvedeného jména R. Hora) začalo pracovat na vývoji a výrobě sportovních automobilů inspirovaných klasickými vozy 30. let. Cílem bylo vytvořit český automobil, který by v sobě spojoval moderní technologie s tradičním designem a luxusem.
Devadesátky byly fajn, vzniklo spoustu zajímavých projektů
Projekt Gordon vznikl jako odraz vášně pro staré britské automobily a kulturu motorismu té doby. To se promítlo i do vzhledu vozů Gordon, které často připomínají klasické britské roadstery. Když jsem se poptal mezi čtenáři, zjistil jsem, že víc než devět lidí z deseti ji vlastně nezná. To je škoda. První model Gordon Roadster 1 se objevil v roce 1995 a byl charakteristický svou ruční výrobou. To každému kusu dodalo jistou míru exkluzivity. Každý automobil Gordon je navržen tak, aby uspokojil i ty nejnáročnější zákazníky hledající výjimečný zážitek z jízdy.
Gordon Roadster byl postaven na monokoku z hliníkových slitin s pomocným ocleovým rámem vpředu, pohon zajišťovaly výkonné motory v kombinaci s manuálními převodovkami. Typickým prvkem je dlouhá kapota a nízko posazená karoserie, které dodávají vozu charakteristický vzhled a pocit z jízdy jako u starých závodních aut. Design vozu však neobsahuje jen estetické prvky, ale také řadu praktických řešení – například velkorysý prostor v motorovém prostoru umožňuje snadnou údržbu a přizpůsobení podle přání majitele. Úspěch Gordonu spočívá v jeho unikátnosti a zaměření na specifický segment trhu.
Na rozdíl od masové produkce se Gordon orientuje na malosériovou výrobu a individuální přístup k zákazníkovi. Díky tomu si značka získala pověst exkluzivního výrobce, který nevyrábí jen auta, ale i kusy historie a stylu na kolech. Po třiceti letech dorazila třetí generace vozu. Začalo se o ní veřejně mluvit v roce 2021, pokud si pamatuji dobře, hotovo bylo o rok později. Třetí generace českého Gordonu přináší zcela nový pohled na spojení klasického stylu s moderními technologiemi. Zůstává ale věrná tradicím a kvalitě ruční výroby, která tuto značku charakterizuje.
Poslední generace vypadá defacto stejně, je ale modernější
Model třetí generace je poctou české automobilové historii a zároveň dokazuje, že Gordon neustále inovuje, aniž by přitom ztratil své originální kouzlo. Třetí generace staví na základech, které byly položeny už u předchozích verzí, ovšem s několika výraznými vylepšeními a modernizacemi. Nový model prošel zásadními změnami v oblasti designu i technického provedení. Roadster si uchovává svou charakteristickou siluetu s dlouhou kapotou a nízkým posezem a stále odkazuje na ikonický vzhled klasických sportovních vozů z poloviny 20. století.
Každý detail vozu je promyšlený, design vozu je lehce modernizován, ale stále respektuje estetiku původních modelů. To jistě osloví jak milovníky retro stylu, tak příznivce moderních technologií. Nový Gordon využívá lehkou konstrukci, která kombinuje hliníkové a ocelové prvky pro dosažení optimální tuhosti a nízké hmotnosti. Gordon Roadster měří na délku 4 070 milimetrů, široký je 1 750 a vysoký pouze 1 240 mm.
Auto je lehké, a tak relativně nízký výkon nevadí, stroj je rychlý
Rozvor se pne přes 2 700 mm. Pohotovostní hmotnost je jen 1 010 kilogramů. Kola jsou drátěná, o průměru šestnácti palců, nazuta do rozměru 205/55. Právě nízká hmotnost a kompaktní rozměry tohoto roadsteru umožňují řidiči vychutnat si každou zatáčku a pocítit přímé spojení s vozovkou. První auta jezdila s osmnáctistovkou Ford Zetec-E, druhá na šestiválec Ford Duratec-ST se třemi litry objemu a výkonu 166 kW.
Současná verze má turbodmychadlem foukanou šestnáctistovku, která nabízí výkon 164 kW při 5 500 otáčkách, a krouťák 300 Nm. Dynamika? Zrychlení z nuly na stovku za 4,9 sekundy a maximálka až 210 km/h. Podvozek třetí generace byl nově navržen tak, aby poskytoval lepší stabilitu při vyšších rychlostech a zároveň lepší komfort pro delší jízdy. V kombinaci s pečlivě laděným řízením tak Gordon nabízí vyvážený mix sportovní jízdy a komfortu.
Kokpit je tradičně minimalistický, avšak propracovaný, s kvalitními koženými sedadly a dřevěnými dekoračními prvky. V interiéru nenajdeme žádné zbytečné ozdoby či komplikace, což podtrhuje zaměření na čistotu designu a funkčnost. Přístrojová deska je přehledná a orientovaná na řidiče, s analogovými ukazateli, které jen posilují dojem spojení s minulostí. K dispozici je však také moderní infotainment systém, který nenápadně zapadá do interiéru a zajišťuje řidiči přístup ke všem důležitým informacím a funkcím.
Dva miliony Kč a unikátní roadster je zákazníkovi k dispozici
Závěrem cena. Základní Gordon Roadster Base 2024 stojí 1 600 000 Kč a základní výbava nabízí černý, zelený, modrý či červený lak. Jsou tady ocelové disky, volant Sparco Sanremo D355xD25/40, sedadla Classic GT – kompozit. Dále standardní tlumič výfuku, autorádio RetroSound a ne, nelze přidat prvky na přání. Samozřejmě se lze i trochu víc rozšoupnout.
Gordon Roadster TOP 2024 vyjde na 1 990 000 Kč v základu. Základní výbava nabízí dvoubarevné lakování a metalický lak. Je tu maska chladiče a nárazníky v chromu. Drátové chromované, volant Nardi Classico Wood ND360, sedadla König CP200 a standardní tlumič výfuku. Prvky na přání jsou Nappa kůže za 190 000 Kč, jiné dřevo – mat za 50 000 Kč. Jiná barva střechy vyjde na 50 000 Kč. Laděný tlumič výfuku stojí od 50 000 Kč. A jiná barva bočních oken stojí 22 000 Kč. Tak co na to říkáte?