Vyhrajte honbu za nejlepší ojetinou: Kupte ji, dokud je čas. Tak dobré auto už nevyrobí

Pro většinu motoristů kdysi nedostupné kombi luxusní značky se dá nyní koupit za směšné peníze, nabízí přitom často víc než konkurence. S jedním motorem se navíc jedná o jackpot.

i Zdroj fotografie: Jaguar
i Zdroj fotografie: Jaguar
i Zdroj fotografie: Jaguar
i Zdroj fotografie: Jaguar
i Zdroj fotografie: Jaguar
i Zdroj fotografie: Jaguar
i Zdroj fotografie: Jaguar
i Zdroj fotografie: Jaguar
i Zdroj fotografie: Jaguar
i Zdroj fotografie: Jaguar
i Zdroj fotografie: Jaguar
i Zdroj fotografie: Jaguar
Dalších 8 fotografií
Dalších 8 fotografií
                   

Není to tak dávno, co jsem v autě, které vám dnes chci popsat, seděl, poslouchal neuvěřitelně zaníceného majitele a užasle sledoval interiér auta, jímž jsem přitom i já vždy tak trochu opovrhoval. Ano, musím se přiznat. I já jsem podlehl všeobecnému názoru, že Jaguar X-Type je jen „převlečené Mondeo“. A krapet předražené Mondeo, nutno dodat. Teď se za ten názor, a svoje pomýlení, hluboce stydím. A v duchu se omlouvám britským inženýrům. Hned vám ukážu a vysvětlím proč. Nenechte se prosit, tohle je magické auto.

Rádi bychom získali ty, kdož kupují německé prémiovky

Na vysvětlenou a pochopení toho celého omylu se musíme vrátit do doby, kdy X-Type vznikal. Píše se rok 2001 a Britové nutně potřebují produkt, kterým by o něco „slétli“ ze svých do té doby běžných aristokratických výšin, všech těch dlouhých modelů s XJ (a Sovereign) na zádi a osmiválcem nebo „er-šestkou“ pod kapotou. A především cenovkou, na niž by dosáhla dobře situovaná střední třída. Zkrátka lékaři, vyšší úředníci, inženýři v továrnách nebo advokáti. Tedy ti, již jsou hybnou silou většiny evropských ekonomik.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków

Český stát někomu zabavil opravdovou raritu, psychedelické BMW M6 s motorem V10. A prodává ho za pofidérní cenu

A velmi rádi svoje (tvrdou prací a nasazením) vydělané peníze směňují za produkty německého prémiového trojlístku, neboli Audi, BMW a Mercedesu. Nepotřebují dávat okatě najevo, jak moc jsou úspěšní, nepotřebují ohromovat okolí velikostí vozu s kubíky drahého dřeva a lány ušlechtilé kůže. A minimálně osmiválcem. Nikoli, tito lidé sice chtějí něco prémiového, ale chtějí se především v pohodlí, rychlosti a bezpečí dostat z bodu A do bodu B. Něco, co jim sice dodá respektu, současně ale nebude mít nic společného se snobstvím. A půjde to „udržovat při životě“ za rozumné náklady.

Značkové, kvalitní, ale nikoli nápadné

Což je typicky BMW trojkové a pětkové řady, Audi A4 nebo A6, stejně jako Mercedes Třídy C a E. SUV tehdy ještě tolik „nefrčela“. Všechny tyto vozy umí nabídnout opravdu znamenitý komfort i výkony, přitom to na nich na první pohled nemusí být nijak patrné. Ani to, kolik peněz umí v dobré konfiguraci stát. Jinými slovy, hodně. Ale to je právě kouzlo značkového, přitom relativně nenápadného zboží. Kupujete si kvalitu, přitom to ale nemusíte všude křičet do světa. Brýle RayBan, počítače Apple, sako od Armaniho. Co si budeme povídat.

Vypadá jako ojetina pro staré páprdy, předjede ale klidně i motorku. Tichá prémiová značka nikoho nezruinuje

A právě takové zboží Jaguar nutně potřeboval. Patřičně stylové, přiměřeně drahé, přesto stále dostupné. A zcela jiné, než byl S-Type. Kterého kritika „zdrchala“ neuvěřitelným způsobem. Kdo si tohle auto aspoň trochu pamatujete, tak myslím kritiku zcela chápete. Ne, opravdu to nebyly oku lahodící tvary. Cíle však už byly definovány: zachovat silné a tradiční hodnoty Jaguaru, jak je vnímají globální trhy, a přitom vzít v úvahu technologický vývoj, který by měl bezprostředně pohltit svět.

Platforma pro Mondeo aneb základ k pověrám

Majitelem Jaguaru byl v té době Ford. Po dlouhých diskusích, na jaké plošině bude nový Jaguar s kódovým označením X-400 postaven, se inženýři přiklonili k platformě CD132, jež vznikala jako základ pro zcela nový Ford Mondeo pro rok 2000, a zdálo se, že bude ideální i pro nový Jaguar. Tady někde možná vzniká ona fáma, že X-Type je vlastně Mondeo, jen s jiným „kabátem“. A vyšší cenovkou. Nic ale nemůže být dále od pravdy. Z mnoha důvodů, z nichž zde uvedu jen některé.

iZdroj fotografie: Jaguar

Především, nový Jaguar X400 měl mít při uvedení na trh výhradně pohon všech čtyř kol. Designérský požadavek definoval, že ačkoli menší, měl se X400 definovat jako jakýkoli jiný Jaguar. Jediným rozumným způsobem, jak toho dosáhnout, by byla „zadokolka“, vůz v tom případě poháněl víceméně stejný V6 nainstalovaný v S-Type a poháněl by také budoucí XJ a XF. Jenže. Mondeo nevznikalo jako vůz s pohonem zadních kol a chystanou platformu nebylo možné „otočit“ a jednoduše změnit z předního na zadní náhon.

Čtyřkolka jako základní pohon

Konstrukční zadání navíc trvalo na tom, že X400 by měl mít nejlepší řízení ze všech vozů s pohonem všech kol nebo předním pohonem, jaké kdy byly vytvořeny, a měl by se ovládat neutrálně, aby navenek působil jako mimořádně stabilní vozidlo s pohonem zadních kol. K tomu měl X400 využít unikátní systém předního odpružení včetně dvouplášťových tlumičů s extrémní torzní tuhostí, aby řízení zůstalo co nejvíc neutrální, což bývá často problém vozů s poháněnými předními koly.

V českých bazarech dřímají přehlížené poklady. Žerou do 6 litrů, nestojí majlant a mají pohon 4×4

Systém se tedy koncepčně nelišil od systému Mondeo, ale byl zcela přizpůsoben tak, aby vyhovoval X400, přičemž vzájemně nic nesdílel. Samotný systém řízení byl systém ZF Servotronic II, který pomohl čelit předchozí kritice příliš asistovaného a příliš lehkého řízení u vozů Jaguar. Navíc se ani neshodovaly rozvory obou vozů, stejně jako jejich délky, šířky nebo rozchody. Mondeo z roku 2000 mělo rozvor 2 754 mm a S-Type, který již převyšoval krátký rozvor X308 XJ, byl sotva o 150 mm delší na 2 909 mm.

Vzít z dostupného to nejlepší a zdokonalit to

Speciálně přední zavěšení bylo změněno k nepoznání ve srovnání s původním nastavením Fordu, což vám potvrdí kterýkoli mechanik, který opravuje Mondea a X-Type současně. Případně se stačí podívat zespoda na oba vozy. Zadní zavěšení bylo převzato z kombi verze Mondea. A to zejména proto, že dražší kombi používalo kompaktnější víceprvkový design s vlečeným ramenem včetně kloubu náboje a odděleným umístěním tlumičů a pružin, aby bylo možné vytvořit plošší podlahu a prostornější zavazadlový prostor.

iZdroj fotografie: Jaguar

Pro Jaguar to bylo považováno za nejlepší systém, zejména proto, že X400 by využíval systém zadního pomocného rámu a obsahoval zadní diferenciál a půlené hřídele v duchu nejlepších tradic řešení pohonu zadních kol. Toto řešení tak umožňovalo dva tlumiče výfuku a dvě koncovky. Optimalizované nastavení zahrnovalo také pasivní zadní řízení a připravilo cestu pro pozdější varianty X400, především kombi.

Neoznačený policejní Ford Focus je mocná past. Číhá na řidiče, kteří jezdí za levnými nákupy

iZdroj fotografie: S vědomím Automarkt Waldau

Systém zadního odpružení CD132 byl součástí Ford Control Blade a používal dlouhé „lopatkové“ vlečené rameno spolu s horními a dolními příčnými rameny k ovládání pohybu, umožňoval pasivní řízení zadních kol a byl v zásadě velmi podobný systému Honda používanému v různých vozech. Někteří mohli mít pocit, že se jedná o něco jako kvalitativní ústupek od Jaguaru, ale systém byl technicky skvělý, cenově dostupný a umožnil Jaguaru naplnit jeho dynamiku, pohodlí a kultivovanost bez kompromisů.

Jaguar X-Type opravdu není Mondeo, v žádném rozměru

A tak i s rozvorem 2 710 mm, o 44 mm kratším než ekvivalentní Mondeo, a délkou 4 672 mm oproti 4 731 mm u druhého jmenovaného ​​byl X400 stále kratší než S-Type s 4 905 mm. A byl i širší, šířka X400 2 003 mm byla o 57 mm menší než u X200 (S-Type), ale stále o 45 mm širší než u Mondea, celková výška nižší než u obou. Jinými slovy, X-Type opravdu není Mondeo. Ani konstrukcí, ani rozměry, ničím. Obě auta jezdí odlišně, a když uvážíte, že už Mondeo platilo za etalon jízdních vlastností (a X-Type musel být lepší), je celkem jasné, jak kompaktní Jaguar jezdí.

Start rovnou s benzínovými šestiválci a 4×4

A zdatně mu v tom sekundují motory. Mimochodem, to je možná na malém Jaguaru jedna z jeho nejmilejších vlastností. Chcete Jaguara se vším všudy? Benzín neřešíte? Pak vězte, že X-Type byl zpočátku nabízen pouze s benzínovými šestiválci, kdy základním benzínovým motorem byl pro Jaguar upravený Ford Duratec V6, odvozený z 2,5litrového motoru, který sloužil v Mondeu. A 3,0litrový V6 je v podstatě adaptací vlastního motoru z Jaguaru S-Type a Lincolnu LS.

Automobilka Jaguar Land Rover skončí. Chce drastickým krokem sejmout Mercedes-Benz

iZdroj fotografie: Jaguar

A s benzínem jste dostali i pohon všech kol. Zážehový motor X-Type se také odlišuje použitím vstřikování paliva SFI, čtyřmi ventily na válec a lomenými dělenými ojnicemi, plus jednodílnou litou vačkovou hřídelí. Právě v kombi s třílitrem (231 koní a 280 Nm točivého momentu díky variabilní geometrii sání) a pohonem všech kol jsem seděl a povídal si s jeho majitelem, abychom se samozřejmě šli i projet. „Jag“ jel famózně, zvukem připomínal trochu stíhačku, proplétáním se zatáčkami a celkovým „handlingem“ by snesl srovnání s nejlepšími BMW.

A pokud chcete šetřit? Pak je tady ekonomická varianta. Od roku 2003 byl X-Type nabízen také pouze s pohonem předních kol a prvními čtyřválcovými vznětovými motory, založenými na jednotce Ford Duratorq ZSD a spojenými s pětistupňovou manuální převodovkou nebo pětistupňovým automatem. Což je současně zřejmě největší handicap: pět stupňů může být pro někoho málo. A speciálně u benzínových verzí to v podstatě vylučuje ekonomičtější provoz.

Tajný tip s nízkou spotřebou a šesti rychlostmi

Mám však pro vás jeden tajný tip: v roce 2007 byl představen nový čtyřválcový motor 2.2D, který nabídl velmi slušných 152 k, zrychlení 0–100 za 8,5 sekundy a mohutný točivý moment 366 Nm, podobný tomu ve čtyřlitrovém osmiválci použitém v XK8. Tato verze současně dostala novou, šestistupňovou automatickou převodovku včetně sekvenčního řazení (dřívější převodovky JATCO byly pětistupňové). Má také klasickou dráhu voliče a celkově je to pohonné ústrojí zcela srovnatelné s moderními vozy.

iZdroj fotografie: Jaguar

A zcela jistě k němu dostanete automatickou klimatizaci, kožené čalounění nebo kombinaci kůže/Alcantara, sedadlo řidiče elektricky nastavitelné v osmi směrech, zadní sedadla dělená v poměru 70/30, vnitřní obložení ze dřeva Sapele. Veškeré interiérové ​​dřevo bylo pravé, vyrobené s dýhami pro zbytek řady Jaguar v Browns Lane’s Veneer Manufacturing Centre. Stejně jako volant nastavitelný ve dvou osách a 120W audiosystém (u kombi často prémiové audio Alpine a 320W / 8 reproduktorů + subwoofer).

Pocit luxusu v kompaktním balení

A spoustu dalších, pobyt ve voze zpříjemňujících věcí. To je na malém X-Type velmi atraktivní – jakmile jste uvnitř, cítíte se jako na palubě jakéhokoli jiného „Jagu“ a všem řečem o Mondeu se musíte maximálně zasmát. Ne, tohle opravdu není Mondeo. Nikdy nebylo a nikdy nebude. Jestli tedy hledáte klasiku, pohodlnou, stylovou (ve verzi kombi i praktickou) a s velmi citelným nádechem luxusu, pak by X-Type rozhodně neměl chybět ve vašem výběru.

Hledejte zachovalý kousek s čitelnou (ideálně značkovou) historií, ještě lépe od prvního majitele. Který, pokud za nové auto zaplatil nemalé peníze, většinou servis nešidil. Odměnou vám bude velmi stylové svezení, jaké dnes už v podstatě nemáte šanci (v podobném poměru výkon/cena) zažít. Kombinace silného úsporného kombi s atmosférou Jaguaru je opravdu výjimečná, speciálně s 2,2litrovým dieselem. Držíme palce při vašem výběru!

Galerie

Dalších 8 fotografií
Dalších 8 fotografií

Co říkáte na stylový a dostupný Jaguar?

Diskuze Vstoupit do diskuze
76 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články