Jak brzdit motorem: Řidiči nechápou, o co jde, a 64 % chybuje. Už za 8 dnů to bude ale povinnost

Snížit rychlost lze pomocí brzdy, ale i prostřednictvím motoru, ne každý tohle ale umí. Přitom může ušetřit peníze za palivo.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Když jde o brzdění auta, většina lidí nejprve myslí na použití brzdového pedálu. Prostě šlápne pravou nohou na prostřední pedál a nic víc neřeší. Někdy je to v pořádku. Lepší než přemýšlet nad nesmrtelností brouka je šlápnout na brzdu a zastavit. A předejít tak třeba nehodě. Ovšem existují i jiné způsoby, jak zpomalit auto. Třeba brzdit motorem. Tento způsob brzdění může být v určitých situacích více než užitečný. 

Brzdit se dá i motorem, mnoho řidičů to ale neví a neumí

„Jaký je rozdíl mezi tradičním brzděním a brzděním motorem? Nešlape se na brzdu,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „Někdy je tato dovednost nezbytná,“ dodává. Tradiční šlápnutí na brzdu je nejrychlejší a nejúčinnější způsob, jak snížit rychlost vozidla. „Nebo ho zastavit v případě nouze,“ říká expert Pavlíček. Naopak brzdění motorem funguje tak, že řidič uvolní plynový pedál a podřadí. 

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

„To způsobí, že auto začne zpomalovat,“ dodává odborník. Tento proces využívá sacího efektu, který vzniká, když se ventil nasávání vzduchu uzavře. To způsobí ztrátu energie ve válci a vytváří brzdnou sílu. „Brzdění motorem může na první pohled působit složitě,“ namítá odborník Pavlíček. „Ale ve skutečnosti je to poměrně jednoduchý proces.“ Podle experta stačí trocha cviku a intuice. Prý až 64 % zákazníků jeho servisu to neumí a dělá chybu.

5 důvodů, proč autu pískají nebo drhnou brzdy

Pro brzdění motorem jen řidič sundá nohu z plynového pedálu a podřadí na nižší převodový stupeň. Řidič zvolí vhodný stupeň v dané situaci a postupně uvolňuje spojku. U dieselových vozidel je potřeba kontrolovat otáčkoměr, aby se podřazovalo ve správný okamžik„Aby nedocházelo k opotřebení spojky a dvouhmotového setrvačníku,“ dodává automechanik. „A aby nedošlo k přetočení motoru.“ 

S automatem to jde také, ale jenom v některých případech

Pokud jde o vozidla s automatickou převodovkou, brzdění motorem je možné pouze tehdy, pokud má převodovka možnost manuálního řazení. V tomto případě je potřeba přepnout do režimu ručního řazení a použít řadicí páky nebo pádla k podřazení. Kdy je brzdění motorem nezbytné? A proč za 8 dnů bude povinné? Jestli se udrží teplé dny a teploty vysoko nad nulou, je tato technika „povinná“ pro řadu řidičů.

Třeba při sjíždění kopců na dovolené. Aby nedošlo k přehřátí brzdové kapaliny. Brzdění motorem je prostě užitečné v situacích, kdy je potřeba snížit rychlost vozidla bez použití brzdového pedálu. Jak bylo řečeno, tak při jízdě v kopcovitém terénu nebo při dlouhých sjezdech. Tato technika také pomáhá šetřit palivo a prodlužuje životnost brzdových kotoučů a destiček tím, že se brzdy používají méně často. Nevýhody brzdění motorem?

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ano, jistě jsou. Hlavní nevýhodou brzdění motorem je nedostatek cviku u některých řidičů. Předčasné podřazování může způsobit rychlé opotřebení spojky a dvouhmotového setrvačníku. Navíc při použití brzdění motorem na kluzkém povrchu může dojít k nekontrolovatelnému trhnutí, což může ohrozit bezpečnost. Prostě řidič vyvolá nechtěný smyk. A hrozí zmíněné přetočení motoru. Nelze použít dlouhodobě, ale v daných situacích může značně pomoci.

Umíte brzdit motorem?

Diskuze Vstoupit do diskuze
105 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články