Překračování rychlosti je poměrně běžné, ať už v obci, mimo ni nebo na dálnici. Standardně jezdí „ti rychlejší“ kolem 150 – 160km v hodině, ale výjimkou nejsou ani řidiči, co to ženou ke dvousetkilometrové rychlosti. Na takové už je zákon evidentně krátký, a proto má Policie České republiky nasazené v akci speciální Superby, co na první pohled vypadají jako běžné civilní auto. Nebo že by měly viditelná poznávací znamení?

Pokud se na vás nalepí Škoda Superb, a bude se vás snažit nervózně předjet, může se jednat o maskovaný vůz Policie ČR. Těch má v současnosti 19, a slouží k chytání neposlušných řidičů, zejména na dálnici. Ale co když se vám najednou „nějaký Superb“ nalepí na záď, a vy nebudete vědět, jestli zastavit, zpomalit nebo raději vyklidit cestu nějakému šílenci? Dost možná jenom nevědomky bráníte policejnímu zásahu v autě, které se snaží zůstat co nejdéle maskované, aby „nevyplašilo“ hříšníka, kterého sleduje.

Rozhodně vám nechceme říct „jezděte rychleji, než zákon povoluje“, ačkoliv je jasné, že toho někteří využijí. Primárně nám jde o upozornění výše zmíněného, a sice abyste nevědomky neblokovali policejní vůz, který stíhá řidiče překračujícího rychlost.

Viditelná poznávací znamení policejních Superbů

Rozhodně nejsou snadno viditelná, ale jede-li s vámi cestující s bystrým zrakem, může policejní auto „v civilu“ poznat.

Dlouhá anténa pro komunikaci

Tím nejvíce viditelným rozdílem je dlouhá anténa na konci střechy, která slouží pro rychlý a nerušený přenos komunikace. Standardně má Superb anténu krátkou, čistě pro chytání radiového signálu.

Běžné a nevýrazné barvy

Policejní Superb zůstává co nejdéle maskovaný, takže nepočítejte s bílou, zelenou žlutou barvou. Auta opravdu zapadnou mezi ostatní. Nejběžněji má policejní Superb tmavě modrou, černou nebou vínově červenou barvu, v provozu je ale i stříbrný kousek.

Majáky ze všech stran a tmavá okna




Policejní Superby mají zpravidla zatmavená (kouřová) okna, což je samo o sobě jejich poznávacím znamením. Na druhou stranu není málo majitelů, kteří zvolili stejnou úpravu skel. Mnohem více zaměřte pozornost na oblast okének u střechy, kde si po chvíli dívání můžete všimnout majáků (i když nejsou rozsvícené).

Asi nejlépe půjdou poznat ty za předním sklem, které často kouřovou úpravu nemá. Podlouhlé majáčky jsou ale celkem šikovně skryté, takže budete muset ostřit těsně pod střechu auta. Stejně dobře poznáte i ty za dolním „mřížováním“, za nímž budou vidět dvě stříbrná větla. Další majáky jsou v druhé řadě dveří (opět u střechy), a několik jich najdeme za sklem zadních dveří, kde je zblízka poznáte tak, že jsou výrazně světlejší než úprava skla. Na zkoumání majáků ale není během jízdy čas, navíc bude nemožné většinu z nich vidět.

Kamera a radar za čelním sklem

Policie si musí své zákroky nahrávat, a proto vozí hned za čelním sklem kameru – někdy menší, jindy poměrně velkou po boku radaru. Tu lze zaregistrovat celkem snadno, ačkoliv ji policie obvykle skrývá. Další radar mají navíc skrytý pod maskou chladiče, takže ten spíše neuvidíte.

A co takový policejní Superb dokáže?

Policie si pořídila celkem nadupané Superby se slušnou motorizací, a výkonnější auta v běžném provozu jen tak nepotkáme. Pod kapotou těch policejních třímá dvoulitrový čtyřválec s označením TSI (dvakrát přeplňovaný benzíňák s přímým vstřikováním paliva). To jim zaručuje výkon 280 koní, který zajišťuje dvouspojkový automat DSI (Direct Shift Gear, tedy automatická převodovka, u níž je hydrodynamický  měnič nahrazen dvěma spojkami).

Tah je v tomto případě na všechna čtyři kola, což zvyšuje dravost vozu i jeho ovladatelnost zejména na kluzkém povrchu (déšť, náledí…), a adaptivní podvozek taky udělá své. Policejní Superb se s přehledem proletí rychlostí 250km/h, přičemž maximálka překročí třistakilometrovou rychlost.