Jedno jméno pro dvě různá ojetá auta. První bylo skvělé a druhé nestálo za nic, kupující nesmí udělat při výběru chybu

Druhá generace auta měla navázat na úspěch prvního modelu, to se nestalo. I tak se dá ale vybrat jeden správný motor, který se vyplatí.

i Zdroj fotogafie: S vědomím Slag Automobile
                   

Pokud se ve světě ojetých aut mluví o Fiatu Croma, je zapotřebí upřesnit si, o jaký automobil vlastně jde. Croma je totiž jméno, které používaly dva automobily vyráběné italskou značkou Fiat. První model se vyráběl v letech 1985–1996, druhý byl vyráběn od roku 2005 do roku 2011. Nás zajímá ta druhá generace. Přestože jde o modernější a technologicky vyspělejší stupeň, je to ten horší výběr z uvedené dvojice.

Výběr karoserie? Jednoduchý, prodávalo se pouze kombi

Fiat Croma 2. generace měl jasný úkol. Po devítileté pauze navázat na úspěchy předchůdce. Ten kdysi kombinoval nečekaně vysokou technickou úroveň s rozumnou cenou a praktickou variabilní karosérií typu liftback. To, že by druhá generace navázala na úspěch předchůdce, se však nestalo. Až příliš extravagantní vzhled kombinující prvky kombi a MPV, přehnaná cena, technický základ v Opelu Vectra C a chabá nabídka motorů, to vše odsoudilo Cromu do role outsidera.

iZdroj fotogafie: S vědomím Slag Automobile

Jedná se o jeden z nejměkčích a nejkomfortnějších vozů střední třídy, co se naladění podvozku týče. Podvozek mechanicky odpovídá zmíněnému Opelu, a pokud jde o naladění, je to jeden z nejměkčích a nejkomfortnějších vozů střední třídy. Který po letech provozu na špatných silnicích ukazuje spíše slabiny. Tak třeba rejdový čep předních ramen nelze měnit samostatně. Vyměnit se dá jen s celým hliníkovým ramenem, a to je drahé. U kusů s vysokým nájezdem jsou běžné i vůle ve víceprvkové zadní nápravě.  

Mechanické problémy tady jsou, ale nijak fatální či drahé

Typická jsou volná ložiska zadních kol, která je nutno měnit spolu s celým nábojem. Projeví se při zkušební jízdě hlukem od zadní nápravy. Tu a tam se objevují i prasklé pružiny, obvykle po zeslabení korozí. Rez se umí zakousnout i do výfuku a pomocných rámů náprav. Naopak karosérie vlastně nekoroduje vůbec. Hodně ojeté naftové motory vyžadují zvýšenou pozornost. Nejsou špatné, netrpí totiž žádnými těžkými mechanickými závadami.

Bazarová výhra: Objevili jsme ojetinu, u které ještě běží tovární záruka. Ceny padly na dno, teď se koupit vyplatí

Přesto si po letech provozu mohou žádat nemalé investice. U čtyřválců 1.9 MultiJet kombinovaných s manuálním řazením často odchází dvouhmotový setrvačník, v pokročilejším věku se pak u nich řeší vstřikovače, EGR ventily nebo filtry DPF (jsou-li instalovány). Vrcholný pětiválec 2.4 MultiJet nemá kvůli automatické převodovce (u ní dodržujte pravidelné výměny oleje) až o tolik lepší dynamiku, zato má o dva litry vyšší spotřebu, a navíc je i zbytečně těžký, což opět neprospívá výdrži přední nápravy.

Auto není nijak komplikované, opravy řidiče nezruinují

Mezi další typické závady lze počítat prasklý mechanismus dveřní kliky. Obvyklé jsou problémy alternátorů u motorů 1.9 MultiJet. Typické jsou zadřené klapky v zakarbonovaném sacím potrubí u verzí 1.9 MultiJet 110 kW a 2.4 MultiJet. Naftové motory s manuálem mohou mít opotřebený dvouhmotový setrvačník. Diesely s vyšším nájezdem také mohou trpět na problémy vstřikování a EGR ventilů. Závady řetězových rozvodů jsou velmi vzácně u 2.2 16v.

Jaký motor tedy doporučit? Osmnáctistovka 1.8 16v s výkonem 103 kW s variabilním časováním ventilů pochází od Opelu. V modelech mateřské značky patří k těm nejzdařilejším a doporučit ji lze i ve Fiatu. Auto má dobré zpřevodování, i když jen přes pětistupňový manuál. Dosahuje skoro dynamiky většího motoru 2.2 16v, zrychlení z 0 na 100 km/h má horší jen o 0,1 s a maximální rychlost o 4 km/h.

Diesel nebrat! Rozumnější a levnější volbou je benzín

Výhodou je spotřeba, menší motor je o více než litr úspornější, cca bere kolem 8,5 l/100 km. Obecně se dá říct, že Cromě sluší oba benzínové motory. Neznamenají ani vyšší servisní výdaje. Osmnáctistovku chválíme a doporučujeme, větší „řetězový“ motor 2.2 pochází také od GM a je fajn. Nejde o problémovou přímovstřikovou verzi Direct. Jen ve vzácných případech se mohou objevit potíže s chrastícími řetězy.

iZdroj fotogafie: S vědomím Slag Automobile

V současnosti je na trhu v prodeji například exemplář z roku 2009 s nájezdem 121 000 km. Má pod kapotou osmnáctistovku s výkonem 103 kW, slušnou výbavu včetně odnímatelného tažného zařízení. V ceně 96 000 Kč v přepočtu z eur je i druhá sada kol se zimním obutím. Jestli má smysl auto kupovat? Jak bylo řečeno, pokud Cromu, tak benzín, takže to je v pořádku. Auto bude mít jistě řadu bolístek k řešení, ale za necelých sto tisíc Kč jistě ještě nemajetnému zájemci o praktický automobil poslouží.

Je italské auto „zárukou“ problémů?

Diskuze Vstoupit do diskuze
146 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články