Co se starou autobaterií? Místo pokuty 25 000 Kč za vyhození do popelnice na ní můžete vydělat slušné peníze

Pokuta za nesprávné vyhození baterii do opadu je astronomicky vysoká. Přitom může člověk na tom, když ji legálně vrátí, vydělat dobré peníze

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Dokud funguje, tak je to v pořádku, není třeba ji měnit. Postupem času stačí jen častěji dobíjet. Řeč je samozřejmě o autobaterii a o tom, jak když stárne, její pracovní schopnost klesá. Zcela stará autobaterie už není pro řidiče v autě k ničemu. Není možné ale zacházet s ní jako s běžným odpadem. Je nepřípustné vyhodit ji do běžného odpadkového kontejneru. Za nesprávnou likvidaci hrozí vysoké pokuty.

Jen tak pohodit autobaterii znamená poškodit životní prostředí

Navíc, a to aktuálně rezonuje polskými médii, vrácením staré baterie při nákupu nové může člověk získat peníze. Proč nelze starou autobaterii vyhodit do běžného odpadu? Autobaterie obsahují látky, které jsou pro lidské zdraví i životní prostředí nebezpečné. Kadmium, olovo a rtuť jsou pouze některé z nich. Tyto těžké kovy mohou způsobit vážné problémy s ledvinami, játry a nervovým systémem. Mohou kontaminovat potraviny a půdu, což má následně negativní dopad na celý ekosystém.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Vyhozením staré baterie do běžného odpadu tak vystavuje člověk nebezpečí nejen životní prostředí, ale i sami sebe. Jak bezpečně zlikvidovat použitou baterii? V Polsku existuje zákon o bateriích a akumulátorech, který jasně stanovuje pravidla pro likvidaci použitých baterií. Nejlepší cestou je odnést starou baterii na sběrné místo tříděného odpadu (PSZOK). Tato místa mají vhodné podmínky pro skladování olověných baterií a podléhají přísným pravidlům.

Co se stane, když se elektromobilu zcela vybije baterie? Vyzkoušeli jsme nouzový dojezd jednotlivých značek a modelů

Pravidelně se také konají sbírky starých elektronických zařízení, včetně autobaterií. Pokud potřebuje motorista novou baterii do svého auta, obvykle může tu starou vrátit do obchodu. Záloha ve výši 150 Kč v přepočtu je definovaná v zákoně o bateriích a akumulátorech. A bude řidiči vyplacena zpět, pokud vrátí starou baterii při nákupu nové. To platí bez ohledu na parametry nebo rozměry baterie. 

Starou bateri jde obvykle vrátit tam, kde člověk kupuje novou

„Existují také obchody, které zdarma odvezou starou baterii,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut, pan Pavlíček. „Tedy pokud zakoupíte novou, vím to od polských kolegů.“ To může být užitečné zejména v případě, že máte potíže s přepravou. Správná recyklace baterií je klíčová pro ochranu životního prostředí a lidského zdraví. Téměř celou složení starou baterii lze znovu použít. Olovo, plast a další materiály se dají recyklovat a využít k výrobě nových baterií a dalších produktů.

Pravidelná recyklace tak nejen snižuje riziko kontaminace, ale i efektivně využívá suroviny, šetří energii a snižuje celkový ekologický otisk. Jak je tomu u nás? Vlastně velice podobně. Staré autobaterie je nutné likvidovat zodpovědným způsobem. V České republice existují předpisy a postupy pro bezpečnou a ekologickou likvidaci starých autobaterií. Prvním krokem je najít oprávněné odběrné místo pro staré autobaterie. Může se využít služeb sběrných dvorů, recyklačních středisek nebo autorizovaných prodejců baterií.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Většina obchodů s autodíly také přijímá staré autobaterie, a to i při nákupu nové. Odevzdání staré autobaterie musí proběhnout na autorizovaném odběrném místě. Při předání je důležité prokázat se občanskou. Ti, kdo jezdí do sběrného dvora v místě svého bydliště, to vědí. Při nešetrné a neekologické likvidaci hrozí vysoké pokuty. Pro občany jde o tisíce Kč. Ovšem firmy mohou při nesprávné likvidaci elektroodpadu platit na sankcích stovky tisíc nebo i miliony.

Jak likvidujete staré baterie?

Diskuze Vstoupit do diskuze
91 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články