Už víte, kdy vám seberou velký technický průkaz? My ano. Dodržte předtím naší radu nad zlato, předejdete problémům

Tohle vymyslel opravdu snad ten nejzabedněnější politik a úředník. Změna pouze k horšímu, řidiči budou mít bez velkých techničáků problémy.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

S novým rokem 2024 přichází zásadní změny v oblasti technických průkazů. Takzvané velké technické průkazy, které byly dosud běžnou součástí „papírové“ administrativy automobilů, byly nahrazeny novým jedním dokladem. To už víte, novinka je podobná malému techničáku tak, jak jsme ho znali z dřívějška. Změna je to jenom k horšímu, přináší s sebou několik důležitých aspektů, o kterých by měli majitelé vozidel vědět. A nečeká je nic dobrého. Od začátku roku už není vydáván klasický papírový velký technický průkaz.

Změna jen a pouze k horšímu, jediný, kdo vydělá, je stát

Namísto toho budou majitelé dostávat jeden registrační doklad obsahující technické údaje o vozidle. Tato změna postihne „ihned“ nově registrovaná vozidla. A postupně se dotkne všech ostatních motoristů. Minimálně těch, kteří budou muset při některých úkonech na registračním místě cokoli řešit. A budou mít svůj dosavadní technický průkaz v ruce. Je zde několik procedur, které obvykle člověk ve spojení s auty řeší, a je důležité si říct, při kterých bude muset papírový techničák odevzdat.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Tak například změna pojišťovny je typickým příkladem. Bude-li majitel či provozovatel řešit pouze změnu pojišťovny, o velký technický průkaz nepřijde. To se obejde bez návštěvy Registru vozidel. Dá se to vyřešit i online, takže v tomto ohledu mohou být motoristé klidní. Změna vlastníka vozidla už je ale jiná „písnička“. Kdo bude kupovat už registrované vozidlo od předchozího majitele, bude muset před registrací vozidla sjednat povinné ručení. Jako v prvním případě, nic se neděje, lze i online.

Hrozí pokuta 3 500 Kč, většina lidí netuší, jaké je riziko. Vyhnout se mu můžou jen ti řidiči, kteří předem zaplatí

Ale na registru silničních vozidel odevzdá oba technické průkazy, velký i malý! A dostane nové Osvědčení o registraci vozidla jako aktuální nový typ průkazu. O velký techničák tedy přijde. Pokud jde o nově registrované vozidlo, tak nový vůz se bude muset nejdříve pojistit a pak registrovat. Pro sjednání pojistné smlouvy je k dispozici takzvaný COC list neboli „prohlášení o shodě“ vydané podle vzoru stanoveného Evropskou komisí.

Registrační značka není k uzavření povinného ručení nutná

Na uzavření pojistky či povinného ručení stačí VIN kód. Není nutná SPZ. Na dopravním inspektorátu dostane novopečený majitel registrační značku a nový typ dokladu. Problémem je, jak už bylo mnohokrát debatováno, že s velkým techničákem přijde řidič o důležitá technická data. A také možnost zkontrolovat si předchozí majitele, zapsané v dokladu. S novým systémem také může nastat situace, kdy majitel ojetého vozu nemá jistotu, zda jsou kola na vozidle schválená.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Toto může vést k problémům při technické kontrole, a v extrémních případech i k problémům s pojišťovnou v případě nehody. Jaké je tedy doporučení? Včas si udělat kopii stávajícího velkého technického průkazu. Tato kopie může být užitečná zejména pro starší řidiče, kteří jsou zvyklí na formu papírového průkazu. Mít k dispozici kopii může pomoci při nákupu ojetého vozu a zajistit, že majitel má stále přístup k důležitým technickým informacím o svém vozidle. Nicméně tento papír, i kdyby byl notářsky ověřen, nebude mít už žádnou „oficiální“ hodnotu. Každopádně se kopii určitě vyplatí udělat.

Bude vám techničák chybět?

Zdroj: MD ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
125 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články