„Když vidím do křižovatky, nemusím na značce STOP zastavit.“ Řidiči to nevědí, chybují, riskují řidičák a vysokou pokutu

Značka říká jednoznačně, co má řidič udělat. Ale jednoznačné už není, kde má motorista zastavit a na jak dlouho.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Každý řidič by měl vědět, že před značkou „STOP“ je třeba zastavit. To řidič udělat musí, je to základ toho, co se učí hned od prvních hodin v autoškole. Podle pravidel by měl řidič zastavit, dát přednost ostatním vozidlům a poté pokračovat dál do křižovatky. To je teorie. Zákon není vždy tak striktní, jak by se mohlo zdát. Mnoho řidičů neví, že existují situace, kdy není nutné zastavit na hranici křižovatky, na bílé čáře. Není to však výmluva pro ty, kteří ignorují dopravní značky a nezastaví ani před stopkou.

Značka je nepřehlédnutelná, řidiči musí zastavit, nevědí ale kde

Další problém je, když řidiči sice na stopce zastaví, ale pak nedají přednost a bez rozmyslu vjedou do křižovatky. To může vést k nehodě a značka jako taková ničemu nepomůže. Zákon o provozu na pozemních komunikacích jasně říká, co znamená dát přednost v jízdě. Podle zákona je povinností řidiče nezahájit nebo nepokračovat v jízdě, pokud by řidič na hlavní silnici musel kvůli němu náhle změnit směr nebo rychlost. To platí zejména pro případy, kdy řidič přijíždí na křižovatku po vedlejší silnici označené značkou „Dej přednost v jízdě“ nebo „Stůj, dej přednost v jízdě“.

Nová dopravní značka s červenou tečkou: Mohla být užitečná, ale je to blbost roku za tučnou pokutu

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Řidič musí dát přednost vozidlům na hlavní silnici, jezdcům na zvířatech, organizovaným skupinám chodců a průvodcům zvířat přicházejícím po hlavní silnici. Jak bych to parafrázoval laicky a jednoduše? Někdo jde nebo jede a já mám povinnost dát přednost, tak počkám, dokud nepřejede nebo nepřejde. Nevjedu před něj s pocitem, že to stihnu. Značka STOP je naléhavější v tom smyslu, že skutečně apeluje na to, aby řidič zastavil. Dal větší pozor. Někteří řidiči pak zastavují a nejednou jsou vyděšení.

Ignorování nové dopravní značky je pro řidiče konečná. Hrozí zákaz řízení, pokuta, v horším případě dopravní nehoda

Takto existují řidiči, kteří zastavují zbytečně, i když to situace nevyžaduje. Jak to myslím? Zákon stanoví, že je nutné zastavit před pokračováním v jízdě, ale neříká přesně, kde to musí být. Jde o to mít bezpečný rozhled do křižovatky. Proto není nutné zastavit dvakrát – jednou před značkou a podruhé na hranici křižovatky. Stačí zastavit jednou na hranici křižovatky. Zastavení dvakrát je zbytečné a může zdržovat provoz. Například pokud jedete v koloně aut a pomalu se posouváte ke křižovatce, není nutné znovu zastavovat, pokud máte dobrou viditelnost do vozovky.

Když svítí semafor, značka neplatí a STOPka se neřeší

Můžete pokračovat společně s vozidlem před vámi, protože povinnost zastavit jste splnili již v koloně. Je nutné si uvědomit, že každá situace je jiná a je třeba posoudit konkrétní podmínky na místě. Viditelnost, rychlost ostatních vozidel a celková situace v provozu jsou zásadní parametry. Neříkám, že za každou cenu řidič nezastavuje a rovnou jede. Všechny souvislosti by měly hrát roli při rozhodování, zda zastavit (znovu) nebo pokračovat. Vždy je prioritou bezpečnost a předcházení nehodám. Ještě jednou se na věc podívám, z trochu jiného úhlu pohledu.

Stojíte na spojce při čekání na červené na semaforu? Od zítra už to svému autu neuděláte

Dej přednost v jízdě a STOP

Klasická „přednost“ je jasná, bílý trojúhelník s červeným okrajem. Povinnost dát předost, ale není třeba zastavit. Šestihran s nápisem stop funguje podobně, povinnost zastavit tady ale naopak je.

Standardní dávání přednosti obvykle nepředstavuje problém. Řidič jede, a pokud „má volno“, tak pokračuje v jízdě. Problémy skutečně nastávají zejména ve vztahu ke značce STOP a otázce, kde přesně musí řidič zastavit. Zákon tedy stanoví, že na příkaz dopravní značky „Stůj, dej přednost v jízdě“ musí řidič zastavit vozidlo na místě, odkud má do křižovatky náležitý rozhled. Já myslím, že tuto povinnost nelze vykládat tak, že každé vozidlo musí zastavit až na hranici křižovatky. Tak, jak už jsem to naznačil.

Zastavit na vteřinu nebo na deset? Tohle legislativa neříká

Řekl bych, že pokud již předtím auto zastavilo na místě, odkud bylo vidět, nemusí stavět znovu. Pokud před křižovatkou zastaví tři auta a první dvě vidí do křižovatky, nemusí druhé auto po odjetí prvního znovu zastavit. Pokud již předtím měl řidič druhého auta dostatečný rozhled, může jet. Řidič tedy nemůže být postihnut za to, že na STOPce znovu nezastavil, pokud již předtím zastavil na místě, odkud do křižovatky viděl. Je tady i otázka samotného zastavení vozidla.

Novinka na přechodech pro chodce diktuje nová pravidla. Tento typ řešení se rozšíří i do dalších měst

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Zákon hovoří o přerušení jízdy. To asi chápeme všichni. Ale legislativa už neupřesňuje, jak dlouho musí kola stát. Jak dlouho se nesmí točit, aby se jednalo o přerušení jízdy? Tato otázka by byla řešena až rozhodnutím soudů. Shrnutí? Přestože je obecně nařízeno zákonem zastavit na STOPce, existují situace, kdy to není nutné opakovaně. Pokud je zajištěna bezpečnost a plynulost provozu, může řidič, který již zastavil, pokračovat dál. Vždy je zásadní opatrnost a maximální snaha vyhnout se potenciálním nebezpečím.

Zastavujete na STOPce?

Diskuze Vstoupit do diskuze
70 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články