Nejslavnější offroad v našem světě dostal sportovní verzi. Pomalou, ošklivou a línou, přesto ji za 460 tisíc Kč budete chtít

Ikonické auto do terénu se ukázalo jako stroj, který má sportovní ambice. Realita nebude nijak dramaticky rychlá, ale zábavná bude určitě.

i Zdroj fotografie: AvtoVAZ
i Zdroj fotografie: AvtoVAZ
i Zdroj fotografie: AvtoVAZ
i Zdroj fotografie: AvtoVAZ
i Zdroj fotografie: AvtoVAZ
i Zdroj fotografie: AvtoVAZ
i Zdroj fotografie: AvtoVAZ
i Zdroj fotografie: AvtoVAZ
Další 4 fotografie
Další 4 fotografie
                   

Nevím, proč by někdo chtěl právě tohle auto ve sportovní verzi. Já ne, už ne. Mluvím o ikonickém modelu Lada Niva a je pravda, že jsem tohle auto kdysi chtěl. Jsem starý na to, abych si pamatoval seriál Návštěvníci. Lidé z budoucnosti jezdili Nivou. Tak speciální, že dokázala jezdit pod zemí. Uměla se zakrtkovat. Nadšení pro Ladu Nivu mi vydrželo i do dospělosti. Byť se změnila situace a populárnější byla auta ze západu, k SSSR už nikdo nevzhlížel.

Lada Niva je ikona mezi offroady, zvládne opravdu hodně

Lada Niva byla vždy proslulá tím, jak moc dobrá byla v terénu. Ale sportovní verze, na co? Přesto se země otřásla a legendární Lada Niva, auto, které vypadá, jako by ho navrhl někdo, kdo nikdy neviděl nic než krabice, dostalo sportovní verzi. Ano, čtete správně, sportovní Niva! To je jako kdyby vaše babička přišla v latexovém obleku na rodinnou oslavu. Nečekané, trochu znepokojující, ale zároveň nemůžete odtrhnout oči.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: AvtoVAZ

Tahle bizarní kombinace vlastně dává smysl. Minimálně pro nadšence, kteří Nivu milují. Rusové z AvtoVAZu splnili svůj dlouho slibovaný sen a uvedli na trh Nivu Sport, a to přesně v den, kdy před 48 lety sjel z montážních linek první sériový exemplář této legendy. Symbolické, že? Původní Niva z roku 1977 měla pod kapotou 1,6litrový motor produkující skromných 76 koní, se kterými jste se mohli řítit „závratnou“ rychlostí až 130 km/h. To bylo tehdy asi tak vzrušující jako sledovat schnutí barvy na zdi. Myslím tím s ohledem na sport, na dynamiku.

Lada Niva zmizí z evropského trhu kvůli neplnění emisních limitů

Stačilo ale vjet autem do terénu a bylo k nezastavení. Pamatuji si, jak jsem jel s Nivou poprvé. Teď už to můžu prozradit, je to dávno promlčené. Byl to policejní kus, díky strejdovi, který u policie sloužil a tehdy přijel na chalupu autem na návštěvu. Teď je tady tedy Niva Sport, ale pořád je třeba být zdrženlivý v očekávání. Zrychlení z nuly na stovku se díky úpravám dostalo na 11,8 sekundy a maximální rychlost narostla na 162 km/h. No, nic co by nedokázal můj naftový kombík s prstem v nose. Mluvím o úpravách, tak jaké to jsou?

I přes sportovní edici tady nená žádný závodník či sprinter

Niva Sport má motor z Lady Granta Sport, který navíc ještě vylepšili upravenou hřídelí, odlehčeným sáním a výfukem. A aby toho nebylo málo, přihodili i novou řídicí jednotku. Výsledek? Nových 122 koní, což je o polovinu navíc než u základní verze. Jasně, pořád to není žádný supersport, ale na auto, které vypadá jako krabice od bot na steroidech, je to docela slušný výkon. A teď přichází ta nejbizarnější část – tohle „sportovní“ auto má světlou výšku 220 milimetrů! To je o 20 milimetrů víc než u standardní Nivy.

iZdroj fotografie: AvtoVAZ

Představte si to – sportovní auto s větší světlou výškou než jeho off-roadový sourozenec. To je jako kdyby vám někdo řekl, že závodní Ferrari má větší světlou výšku než SUV. Za tímhle paradoxem stojí především standardní sedmnáctipalcová dvoubarevně lakovaná litá kola, která auto prostě zvedla výš. Mimochodem, kvůli těmto větším kolům museli Rusové obětovat rezervu, která se u nižších verzí nachází v motorovém prostoru.

Offroad bez náhradního kola je jako filatelista bez lupy

Místo ní dostanete jen lepicí opravnou sadu. Takže pokud píchnete někde v divočině, budete se modlit, aby ta lepicí sada fungovala lépe než ruská ekonomika pod sankcemi. Podvozek také prošel úpravami, aby odpovídal vyššímu výkonu. Niva Sport dostala tlumiče se závodní charakteristikou a zesílenou zadní nápravu. Vzadu nechybí ani stabilizátor či kotoučové brzdy, ty přední jsou dokonce chlazené. Lada má i jako sportovní stále osvědčený pohon všech kol, k tomu redukci a uzamykatelný středový diferenciál.

Tahle sportovní Niva by tedy měla excelovat nejen na silnici, ale nadále také v náročnějším terénu. Je to jako kdyby vám někdo řekl, že Michael Phelps umí nejen plavat, ale je i mistrem světa v šachu. Uvnitř se můžete těšit na specifické černo-červené čalounění a kůží obšitý volant. Zvenčí pak auto zdobí plastové nástavce blatníků, přídavná světla na předním nárazníku, ventilační otvor kapoty a střešní ližiny.

Seriál z 80. let ukázal Ladu Nivu jako fantastické auto

A cena? Už teď je asi jasné, že ať bude jakákoli, k nám se za ni tohle auto nedostane. Nicméně Niva Sport se prodává za 1,7 milionu rublů. To je v přepočtu asi 460 tisíc Kč. Mě spíš mrzí, že u nás si tohle automobilky nechtějí dovolit. Kodiaq RS se má se sportem nic společného, s offroadem také ne. A stojí kolik, třikrát, čtyřikrát tolik?!

K nám se auto zjevně vůbec nedostane. A nevím, jestli je to Škoda. Faktem je, za takovou cenu už by si člověk Nivu Sport koupil skutečně jenom kvůli zemité terénní zábavě. Nechtěl bych od Rusů nic z toho, co mají, mám k nim naopak historicky tak trochu despekt. A „nehistoricky“ také, stačí zavzpomínat, jak se chovají v létě v dovolenkových destinacích. Ale kdyby nic jiného, tak Ladu Nivu Sport jim tak trochu závidím.

Galerie

Další 4 fotografie
Další 4 fotografie

Máte rádi ruská auta?

Zdroj: AvtoVAZ
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články