Luxusní, levný a velký sedan ukazuje nabubřelost Škody. Jde o zřejmě poslední varování

Škoda se nenápadně, zato velmi citelně vzdálila svému původnímu zaměření – vyrábět dostupná a praktická auta pro rodinu. Konkurence ráda převezme uvolněné místo na trhu.

i Zdroj fotografie: Changan
                   

Výhodný poměr mezi nabízenou hodnotou a cenou byl dlouho něčím, na co se šlo u naší Škody stoprocentně spolehnout. Často jste dokonce měli pocit, že za svoje peníze dostáváte „kus auta navíc“, na což všichni slyší rádi. Tento pocit měl zcela reálný základ, protože Škoda velmi umně umisťovala svoje modely mezi dvě třídy – cenou spíš k té nižší a velikostí k té vyšší. Kdo by ji za to nemiloval. Jenže to už nějaký ten pátek neplatí a konkurence to neomylně vycítila. Pojďme se na jeden takový případ podívat společně.

Škoda se vzdálila svému původnímu zaměření

Ještě by se asi slušelo dodat „konkurence se pustila do boje a my nestíháme zírat“. Nestíháme zírat na to, co je možné vyrobit za ceny, za které se s vámi v showroomu Škody téměř nebudou bavit. A pokud ano, nabídnou vám Fabii v základu. Škoda zkrátka opustila pozici cenově výhodných, na rodinu orientovaných automobilů a snaží se nás dnes a denně přesvědčit, že Octavia za milion je v podstatě výhodná koupě. Než se podíváte třeba do ceníku BMW a zjistíte, že nakonfigurovat si slušnou „trojku“ není zas tak vzdálené.

Škoda se obětuje, aby zachránila spalovací motory koncernu. Ale kdo zachrání Škodu? „Dáreček“ za všechny peníze od VW

Moment. To jsme ale u prémiové německé značky a sportovně orientovaného modelu s pohonem zadních kol. Škoda Octavia měla být (a vždy byla) prostornou variantou na pomezí nižší střední a střední třídy, s orientací na prakticky založeného zákazníka. Zkrátka na rodinu. Neměl by v tom být náhodou trochu rozdíl? Jak je možné, že liftback střední třídy (původně zaměřený na rodinu, což první a druhá generace beze zbytku splňovala) najednou cenově atakuje sedan od BMW?

Mimo „chráněnou“ Evropu čelí Škoda silné konkurenci

A to se bavíme o Evropě, kde je česká značka stále na poměrně dobré pozici, protože trh s dostupnými vozy je uměle regulován předpisy EU a konkurentů není mnoho. V Číně, kde byla Octavia také nějakou dobu bestsellerem (dlužno zdůraznit byla), je konkurence gigantická. Nejlepším příkladem je tento sedan. Jmenuje se Changan Lamore, což zní skoro romanticky. Škoda Auto se ale na tento vůz nebude dívat se zvláštní láskou. A Číňané hned při představení oznámili, že půjde o globální model, takže je jasné, že dříve nebo později zamíří i do Evropy. 

iZdroj fotografie: Changan

Verze pro starý kontinent byla představena 10. července v Jekatěrinburgu a vzbudila velký zájem. Styl vozu osloví vkus evropských zákazníků, bezrámová maska ​​chladiče a úzké světlomety působí velmi moderně. S délkou 4,77 m, šířkou 1,8 m a výškou 1,4 m se řadí přesně mezi Octavii a Superb. Pod kapotou najdeme přeplňovaný motor o objemu 1,5 litru, s výkonem 180 koní a točivým momentem 300 Nm. Jednotka navíc slibuje ultračisté spalování AGILE využívající vysokotlaké vstřikování paliva (350 bar).

Už to prasklo: Škoda tam definitivně končí, Čína vyhrála. Bylo naivní doufat, že to dopadne jinak

iZdroj fotografie: Changan

Sedmistupňová dvouspojková převodovka přenáší výkon na zadní nápravy (konkurence pro BMW?), spotřeba bude standardně mezi 6–8 litry na 100 km. Interiér vozu zaujme svou celkovou architekturou s centrálním displejem s vertikální orientací ve stylu Tesly. Lamore také slibuje palubní systém nové generace s čipem MTK 8666 a osmijádrovým procesorem s výpočetní frekvencí 2 GHz. Auto by mělo perfektně umět hlasové ovládání, ovládání gesty, kamerový systém kolem auta atp.

Cena je na poměry Škody (a Evropy) nepochopitelná

To nejlepší na konec: cena. Což je tedy něco, co Škodu zřejmě nepotěší. Základní provedení vychází v přepočtu na 250 tisíc korun, vrcholné pak na necelých 300 tisíc. Včetně klimatizace, již můžete ovládat z vašeho mobilního telefonu. Co na to říkáte? Jestli se Škoda v rozumné době „neprobudí“, dovolíme si predikovat, že to s podobnou konkurencí nebude mít snadné. Jak to vidíte vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Tipnete si, jak tento souboj nakonec dopadne?

Zdroj: Changan
Diskuze Vstoupit do diskuze
80 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články