Najít robustní, odolné auto, které dokonale poslouží, nenechá vás nikdy na holičkách, a ještě bude cenově dostupné, není snadný úkol. Jeden tip bychom ale možná měli.
Scotty Kilmer je pojmem. O tom není diskuse. Jeho místy „ujetý“ styl mluvy a nekonečné mávání rukama do všech světových stran mne sice kolikrát pobaví víc, než bych u videa se „servisáckou“ tematikou čekal, ale evidentně si našel svůj styl. Něco, co je výsostně jeho a co baví miliony diváků jeho YouTube kanálu. A nejen baví. Přes všechnu komičnost a malinko oldschoolový vzhled se Scottymu nedá upřít praxe a zkušenosti. A to velmi dlouhé. Pojďme se na jeden z jeho tipů podívat společně.
Slabost pro japonského giganta má své opodstatnění
A rovnou se přiznám ke stejné „úchylce“, jakou má i Scotty: ano, i já mám slabost pro značku Toyota a i já jsem přesvědčen, že tahle firma má opravdu mimořádně dobře ošetřenou bezporuchovost a dlouhověkost svých modelů. Zajímavé přitom je, že já jsem k tomu dospěl velmi pozvolna, sledováním statistik, technických řešení Toyoty a názorů jejich majitelů. Zatímco Scotty měl ta auta 55 let možnost pozorovat na dílně a nad sebou na zvedáku. Výsledek je však tentýž.
Jedním z prvních impulsů byla u mne například vlastní turbodmychadla od Toyoty, vyznačující se neprůstřelnou odolností a dlouhověkostí. Nebo na první (i na druhý nebo desátý) pohled složitý hybridní systém, prvně v Priusu, dnes téměř ve všech Toyotách nebo Lexusu. Pokud dokážete tohle navrhnout a vyrobit tak, že se to ve finále ukáže jako spolehlivější než mnoho konkurenčních značek majících „jen“ ten spalovací motor bez celé hybridní elektroniky, pak jste v daném oboru zřejmě velmi dobří.
Hybridy, o nichž vůbec nevíte
A něco na tom zřejmě i bude. Prius jezdí a jezdí a majitelé hybridních Toyot si celé „složitosti“ pod kapotou svých miláčků vůbec nevšímají. Oni totiž o ní vůbec nevědí, krom tedy tichých rozjezdů na elektromotor, silnější akcelerace s opět elektrickou výpomocí a příjemnějších účtů na benzince. A logu „Hybrid“ na karoserii. Jinak nic. Pravidelné prohlídky, stovky tisíc kilometrů najeto – a hybrid slouží a slouží. Vypadá to, že na mechanickou odolnost je tedy Toyota připravena více než dobře.
Video se Scottym, které vám přináším a které mne zaujalo, se však hybridům vůbec nevěnuje. Ba právě naopak. Jeho titulek zní „Nejlepší auto, jaké kdy vyrobili“ s dovětkem „Hned jsem si jedno koupil“. Popravdě bych se spíš divil, kdyby jej zrovna Scotty Kilmer nikdy neměl v garáži, ale třeba se mýlím. Scotty ostatně holduje sedanům, jak jsme mohli v mnoha dílech vidět. Nicméně pokud jde o „nejlepší ojetinu, jakou kdy kdo vyrobil“, není to sedan. Dokonce ani od Toyoty.
Jedno auto pro všechny situace, co vás mohou potkat
Ostatně, jaké auto byste sami zvolili, kdyby to mělo být jedno jediné auto na všechno? Aby vydrželo desítky let, nikde a nikdy vás nenechalo „ve štychu“, neznalo nečekané závady a posloužilo jako „mezek“, pokud použijeme přívlastek ze zvířecí říše. Jaké jsou základní parametry? Mělo by být trochu větší, aby se všechno (a všichni) vešli. Mohlo by mít pohon všech kol, abyste se nemuseli v zimě příliš omezovat. Mělo by být robustní, aby ochránilo vaše nejbližší, kdyby se cokoli stalo.
A mělo by být, pokud možno, na benzín. Abyste jednou provždy mohli z hlavy pustit věci jako vstřikovače, EGR ventily, turba a jiné. A pokud vám ho bude doporučovat Scotty Kilmer, bude to pravděpodobně Toyota. A pokud vynecháme poněkud dražší LandCruiser a RAV4 je na nás zase malá? Pak skončíte přesně u auta, u něhož skončil Scotty ve videu. Dámy a pánové, seznamte se: Toyota 4Runner. Neviděli jsme ji minule u Kauflandu? S dovolením, pravděpodobně neviděli.
Přeborníkem v eko-rallye se nestanete. To ale nemusí vadit
I když nakonec byste mohli, jakkoli se u nás oficiálně neprodává. Ale z Německa ji není problém dovézt, jako třeba právě tu z naší galerie. Červenou, s offroad paketem, v bezvadném stavu a s cenovkou kolem půl milionu. Za 8 let staré auto. Se čtyřlitrovou „vé-šestkou“. V benzínu. Pojďme si to říci rovnou: ne, tohle není auto, se kterým pojedete za 5/10. A ani za 10. Ačkoli s trochu lehkou nohou by to kolem deseti již šlo. Není to auto na jakoukoli ekonomickou jízdu, a pokud řešíte spotřebu, pak zřejmě není pro vás.
Je to pro ty, kdo nejezdí dlouhé tratě, ale potřebují mít doma v každém okamžiku připravené a spolehlivé vozidlo, schopné zastat jakoukoli práci a úkol. A přesně to Toyota 4Runner umí. Sedmimístná, s odolným koženým čalouněním, přední i zadní kamerou, dvouzónovou klimatizací a splňující EURO 6. Je postavena na stejné platformě jako Land Cruiser Prado / Lexus GX řady J150 a FJ Cruiser. A pochopitelně s pohonem všech kol.
Všechny modely byly vybaveny systémem Active Traction Control (A-TRAC). Vyšší verze Trail nabízí systém Kinetic Dynamic Suspension System (KDSS) a Crawl Control společnosti Toyota, které byly dříve k dispozici pouze pro prémiové modely Toyota, a také zadní uzávěrku diferenciálu. Již zmíněný šestiválec s variabilním časováním VVTi vám přes pětistupňový automat dodá 199 kW výkonu a 377 Nm točivého momentu.
Varianty „tanku“: úspornější a bez problémů dostupné v ČR
Pokud ale pro vás takovýto „malý tank“ (jakkoli odolný a spolehlivý) není akceptovatelný, ať již z důvodu spotřeby nebo třeba velikosti, potom bych měl několik tipů z ryze českého prostředí. RAV4 s benzínovým dvoulitrem o výkonu 111 kW z roku 2015/2016 by nemusela být špatnou volbou. Na českém internetu je například k mání tato, s minimálním nájezdem 61 000 kilometrů, pohonem všech kol a kompletní servisní historií z ČR. Od pohledu mimořádně zachovalá, za necelého půl milionu korun.
Velmi podobnou roli pak může zastat například i Subaru Forester, opět ale pouze s benzínovým motorem. Speciálně s diesely Subaru mělo nemálo majitelů poměrně zásadní komplikace a za to riziko to nestojí. Benzínové „boxery“ od Subaru jsou naopak za 50 let vývoje dokonale vyladěné. Jakkoli to také nejsou přeborníci ve spotřebě. Podobných modelů „jedno auto pro všechno“ je pochopitelně více a budou mne zajímat i vaše preference. Něco z koncernu? Francie? Nebo ještě něco jiného japonského? Dejte mi vědět do diskuse pod článkem, děkuji!