Nikdo jiný to neumí, nikdo jiný to nedělá, v AMG montuje dvanáctiválce jeden jediný člověk s třicetiletou praxí.
Mercedesy vyladěné divizí AMG jsem řídil vždy velmi rád. Řeknu to jinak, práce motoristického novináře nabízí možnost testovat nová auta. Jsou značky, které dělají kolem toho, že by pisálkovi půjčily nějaké sportovnější auto, dost drahoty. Dostat se k Audi R8, to už se musí jeden bratříčkovat s těmi „správnými“ lidmi. Na druhou stranu u Mercedesu se mi líbilo to, že to brali „auto jako auto“. V tom smyslu, že je třeba testovat všechny vozy v nabídce. Člověk tak jeden týden jezdil naftovým Citanem, aby druhý týden sedl do Mercedesu E 63 AMG.
Mercedes měl dřív dvanáctiválec v nabídce, dnes už ne
Ne vždy svezení v AMGčku představovalo totální nirvánu a plné řidičské uspokojení. Třeba u třídy A jsem zažíval poměrně kontroverzní pocity. Zejména na okruhu, kde auto nezvládalo a přehřívalo se. Absolutním vrcholem, pokud bych měl zavzpomínat, pak nebyla jízda v Mercedesu G 4×4 na druhou, ale v limuzíně S 65 AMG. Opět, jak jsem nastínil, podobně jako u testování, i v rámci mezinárodní prezentace třídy S stálo na parkovišti pro novináře vše od S 350 CDI po AMG s dvakrát přeplňovaným benzínovým dvanáctiválcem. Nezapomenutelný zážitek.
Brutální zrychlení a pak rychlé probuzení, když člověk přiletěl s těžkým monstrem na okresce do zatáčky a chtěl zabrzdit. To se jednomu opotila záda. Dnes už je dvanáctiválec od AMG u Mercedesu minulostí. Dá se dohledat u Maybachu. Je tady Mercedes-Maybach S 680 s V12 biturbo o výkonu 612 koní. Ale jinak tento motor už v Mercedesu nenajdeme. Jen pro zajímavost, bavíme se na českém trhu o autě za 6 182 798 Kč v základní výbavě. Odhadoval bych, že V12 žije spíše než díky Maybachu kvůli dodávkám pro Pagani.
Horacio prohlásil, že nebude dělat ani hybrid, ani elektromobil, protože „to nikdo nechce, nikdo to nekupuje“. A tak je tady stále zájem o německé dvanáctiválce. Nejde o žádnou obrovskou automatizovanou linku. V AMG montuje dvanáctiválce už jen jediný člověk. Ručně. Od prvního šroubku až po poslední podpis na štítku. Tenhle mechanik se stal doslova ikonou. Jmenuje se Michael Kübler, a pokud jste někdy slyšeli motor AMG V12, slyšeli jste vlastně jeho práci. Je tak populární, že na Instagramu má čtvrt milionu fanoušků a odběratelů.
Dvanáctiválec od AMG žije díky italskému vizionáři Paganimu
Jediný, kdo má tu čest (nebo schopnosti?) postavit ikonický dvanáctiválec. A není to žádná legrace – každý motor AMG V12 je složený z více než 600 dílů, váží přes 260 kilogramů a jeho výkon se pohybuje přes 600 koní. Takže když si koupíte Mercedes-Maybach S 680, víte přesně, kdo vám ten motor postavil. Maybach, anebo Pagani. V Affalterbachu, v sídle divize AMG, se vyrábějí ty nejsilnější motory pro modely Mercedes-AMG. Linka má kapacitu vyprodukovat za jeden den dva až tři motory, tedy za jednu směnu, abych byl přesný.
U dvanáctiválce to je ale jinak, už téměř třicet let motory skládá právě Michael Kübler. A jeho pozice je mezi ostatními motoráři doslova výjimečná. Tím, že je jediným a posledním pracovníkem firmy, který vyrábí ikonické vidlicové dvanáctiválce. Mimo linku, ve své oddělené a samostatné dílně. Je to tak, jestliže jiní motoráři pracují na montážní lince, on je de facto oddělenou pracovní a samostatnou jednotkou.
Jeden motor V12, jedna motorárna, jeden jediný mechanik
Skutečně ho montuje úplně sám, má vlastní motorárnu. Vyrobí jeden motor za týden, a to je vlastně jediná norma. Nikdo neřeší jeho pracovní docházku, čas příchodu či odchodu. Důležité je jedno, předat hotový motor za týden. A to Michael Kübler plní, nebere si volno, když nemusí, nemá absence. Jeden motor týdně však předá tak, jak má, bez zpoždění. Tedy pokud mu do práce nehodí pomyslné vidle subdodavatelé a opožděná dodávka dílů. To ale není chyba Michala. Proces je jednoduchý a stále stejný.
Z Mannheimu přijde do Affalterbachu holý blok motoru, motorář pak začne skládat stovky komponentů. Jsou tady písty, ojnice, klikový hřídel, šrouby, potrubí, ventily. Prostě absolutně všechno, co je na legendární 12 potřeba. Zkompletovaný motor se pak naloží a putuje do Itálie, do Pagani. Osobní kariéra Michaela Küblera začala v rámci montáže běžných motorů pro Mercedes-Benz. Vypracoval se až na výsostné postavení u V12 v AMG. Navázal tak na rodinnou tradici, pradědeček a dědeček pracovali v Mercedesu v motorkářské sekci téměř padesát let.
Michael Kübler se nepotatil, byť jeho otec také pracoval v Daimleru. Byl tam ale kuchařem, až do důchodu. I proto Kübler s úsměvem říká, že chce v AMG zestárnout, když není rozhodně prvním a jediným v rodině, kdo celý svůj pracovní život věnoval trojcípé hvězdě. Dvanáctiválec tedy i v elektrické době žije dál. Pro nás, „teoretické“ nadšence i pro těch pár vyvolených, kteří si ho buď v Maybachu nebo v Pagani mohou reálně koupit.